printlogo


در نشست تخصصی آشنایی با استاندرادها و الزامات کالاهای خطرناک مطرح شد
تشریح اقدمات سازمان بنادر در حوزه حمل و‌نگهداری کالاهای خطرناک

کارشناس ارشد استانداردهای بندری سازمان بنادرودریانوردی تاکید کرد: با توجه به درحال توسعه بودن ایران و حمل و نقل کالاهای خطرناک در بنادر کشور، هرگونه اقدامی برای ارتقای دانش و آگاهی در این خصوص لازم و ضروری است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مصطفی هاشمی در اولین همایش تخصصی حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر در ابتدا به چالش امنیتی ایجاد شده ناشی از انفجار نیترات آلومینیوم در بندر بیروت اشاره کرد و  کنوانسیون و کد IMDG و چگونگی حمل دریایی، رودخانه‌ای، جاده‌ای، هوایی و ریلی با پنج زیر کد ویژه جابه‌جایی کالاهای خطرناک را تببین کرد.
کارشناس ارشد استانداردهای بندری سازمان بنادرودریانوردی گفت: طی سال های گذشته اقدمات خوبی در حوزه‌های کارشناسی، آموزش، اطلاع‌رسانی، برون‌ سازمانی و اجرا در سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.
این کارشناس ارشد حمل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر خاطر نشان کرد: با توجه به تدوین دستورالعمل جامع نگهداری و جابه‌جایی کالاهای خطرناک در سال ۱۳۹۸، ساختار و کمیته‌‌ای ایجاد شد تا شیوه‌نامه‌های اجرایی با دقت بیشتری پیگیری شود.
کارشناس ارشد استانداردهای بندری سازمان بنادرودریانوردی با بیان تشکیل کارگروه کالاهای خطرناک با ۱۴ عضو درسازمان بنادر به عنوان یکی از اقدامات راهبردی، اظهار داشت: فرآیند بسته‌بندی ویژه کالاهای خطرناک توسط این کارگروه تدوین شده است و به زودی، ممیزی فرایندهای مربوط به کالاهای خطرناک توسط این کارگروه انجام خواهد شد.
هاشمی کارشناس ارشد استانداردهای بندری سازمان بنادرودریانوردی با بیان اینکه بندر در نقطه میانی فرایند حمل از مرحله مبدا تا مرحله مقصد قرار دارد، تاکید کرد: استاندارد سازی فرآیندها و ضوابط حمل و نقل کالاهای خطرناک، نهادینه و اجرایی نخواهد شد، مگر اینکه کلیه عوامل و دستگاه‌های مرتبط مانند کارگزاران و شرکت‌های حمل نیز ضوابط و الزامات آموزش را به شکل جدی پیگیری کنند.
گفتنی است ، در این همایش همچنین رییس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور و‌تنی چند از کارشناسان استانداردهای اجرایی ایمنی و‌ hse، مباحثی همچون «تبیین الزامات و مقررات قانونی حمل و نقل و نگهداری مواد خطرناک» ، «مصادیق عملیاتی عدم رعایت استانداردها و حوادث به‌وقوع پیوسته» ارائه شد.