مدیرعامل پرشیاهرمز: صرفهجویی ۶ میلیون دلاری با بومیسازی تعمیرات شناورها
کشتیرانی همگام با دنیا برای رعایت کنوانسیون های دریایی بین المللی
گروه دریامحور - در سفر دو روزه خبرنگاران رسانه های جمعی به استان هرمزگان که به میزبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی صورت گرفت، اصحاب رسانه ضمن بررسی اجمالی خود از زیر مجموعه های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی پرداختند. در همین رابطه دو برنامه مجزا از جمله بازدید از سایت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز واقع در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سواحل خلیج فارس و دیگری بازدید از یک شناور گردشگری متعلق به ناوگان مسافری شرکت کشتیرانی والفجر بود که به تجربه گردشگری و سفر دریایی از بندر عباس به جزیره قشم منجر شد.
حاجی زاده، مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی پرشیاهرمز در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن برای نصب دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتیهای فعال در آبراههای داخلی و بین المللی در بازه زمانی نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ گفت: در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر این اساس اقدامات لازم را برای آغاز کرده است. وی افزود: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رعایت دقیق کنوانسیونهای بین المللی و ملی دریایی را همواره مدنظر قرار داده و به نحو شایسته ای به مفاد آن عمل نموده است.
وی افزود: سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که از طریق جابجایی میکرو ارگانیسمهای آبی که از منطقهای به منطقه دیگر و از طریق عملیات تغییر آب توازن کشتیها صورت می پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتیها تصویب نموده است.وی تصریح کرد: بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برای حذف میکرو ارگانیسمهای مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتیها میشوند، تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار توسط تخلیه این آب صورت میپذیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.به گفته حاجی زاده، طبق این الزامات که از سوی کنوانسیون مدیریت آب توازن اعلام شده است بر اساس بررسیهای صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت.وی افزود: به منظور حمایت از توان داخلی، برنامه ریزی شده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ نصب دستگاه مذکور بر روی ۷ فروند از شناورهای ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل و نقل کانتینری، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه اندازی است.به گفته حاجی زاده، همچنین در نظر است نصب دستگاه بر روی حداقل ۱۲ فروند از شناورهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۴۰۲ در پرشیا هرمز انجام گردد.وی در ادامه گفت: حدود ۷۰۰ نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در شرکت پرشیاهرمز به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین کنندگان غیرمستقیم بالغ بر ۱۰۰۰ نفر برآورد میشوند. حاجی زاده اظهار داشت: در برنامه توسعه ۵ ساله که از سال ۱۴۰۲ شروع و تا سال ۱۴۰۶ تکمیل خواهد گردید، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در افق زمانی ۵ ساله فعالیت خواهد داشت.
به گفته وی، به دلیل جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی ۸۵ درصد است.
جایگاه مناسب پرشیا هرمز درصنعت عظیم تعمیر
و نگهداری کشتی
وی افزود: سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد (UNCTAD) با مجموع ۱۹/۳ میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است. نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به تبع آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز به جهت قرار داشتن در دو موقعیت برنامهریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور میباشد. حاجی زاده گفت: از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتیها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی، جلوگیری از خروج ارز و کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.
به دنبال فعال شدن خط منظم کشتیرانی چابهار-بنادر هند؛ آماده راهاندازی خط مسافری چابهار_عمان هستیم
در همین رابطه عباس کابوسی سخنگوی شرکت کشتیرانی والفجر از فعال شدن خط منظم کشتیرانی چابهار به بندر هند خبر داد و گفت: ۱۵ سفر دریایی از چابهار به بنادر هند طی سه ماه اخیر انجام شده است.وی در جمع خبرنگاران گفت: طی سه ماه اخیر، ۱۵ سفر دریایی را از بندر چابهار به بنادر هند و بالعکس انجام شده؛ این در حالی است که تردد از بندر چابهار به کشورهای شرق دور از جمله هند رو به رشد است.وی افزود: نخستین شناور با ظرفیت کامل ۵۵۰ TEU کانتینر طی هفته های گذشته از بنادر هند به چابهار رسیده و بار آن به صورت کامل تخلیه شده است.این در حالی است که هم اکنون شرکت کشتیرانی والفجر خط کشتیرانی منظم و مستقیمی را بنادر هند برقرار کرده که آماده حمل کالا بین این بنادر و بندر چابهار است.کابوسی تاکید کرد: شرکت کشتیرانی والفجر، در مسیر بنادر جنوبی خلیج فارس به چابهار نیز با کاهش نرخ کرایه حمل و بهبود برنامه زمانبندی ها، زمان حمل بار در این مسیر را نیز کاهش داده است.
وی با اشاره به فعالیت این شرکت در بخش حمل و نقل مسافری نیز اعلام کرد: با رفع محدودیت های کرونایی طی سال جاری خطوط مسافری از بندرعباس به شارجه، بندر لنگه به دبی و خرمشهر به کویت فعالیت عادی خود را داشته اند و با توجه به افزایش نرخ بلیط هواپیما در مسیرهای یاد شده، استقبال مسافران از سفر با شناورهای مسافری کشتیرانی والفجر افزایش داشته است.وی افزود: بر این اساس کشتیرانی والفجر طی ۹ ماهه سال جاری نزدیک به ۷۰ هزار نفر مسافر در خطوط یاد شده جابجا کرده و طی مدت یاد شده نیز افزایش کیفیت خدمات از جمله اجرای پروتکل های بهداشتی کرونایی و همچنین بهبود پذیرایی از مسافران را در دستور کار قرار داده است.
در صورت تامین سوخت یارانهای، خط مسافری چابهار به عمان را راهاندازی می کنیم
کابوسی خاطر نشان کرد: در صورت تامین سوخت یارانهای، کشتیرانی والفجر آمادگی آن را دارد که خط مسافری چابهار به عمان را نیز در اسرع وقت راهاندازی و برقرار سازد.
۱۱ فروند شناور فراساحل متعلق
به کشتیرانی والفجر
سخنگوی شرکت والفجر گفت: در بخش فراساحل نیز کشتیرانی والفجر با دارا بودن جوان ترین و بزرگترین ناوگان تحت پرچم ایران فعالیت های خود را توسعه داده؛ این در حالی است که ۱۱ فروند شناور فراساحل متعلق به این کشتیرانی به صورت کامل تحت پرچم ایران فعالیت نموده که بعضا به عنوان شناور تحت پرچم ملی در نوع خود کم نظیر
هستند.