printlogo


بنا بر اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در پاییز امسال  به 8.2 درصد رسید

در پاییز امسال نرخ بیکاری با کاهش 0.7درصدی به 8.2درصد، نرخ بیکاری جوانان با کاهش 4.4درصدی به 19.2درصد و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز با افت 1.3درصدی، به 12.5درصد رسیده است.
بررسی مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 8.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، در پاییز امسال بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به پاییز سال قبل ، 0.7 درصد کاهش یافته است.در پاییز 1401، به میزان 41 درصد جمعیت 15 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به پاییز قبل 0.1 درصد افزایش یافته است.
همچنین بر اساس این گزارش جمعیت شاغلین 15 ساله و بیشتر در این فصل 24 میلیون و 70 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 535 هزار نفر افزایش داشته است. جمعیت غیرفعال از نظر اقتصادی (اعم از افراد محصل، خانه‌دار، دارای درآمد بدون کار مانند بازنشستگان و ...) 37 میلیون و 679 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 362 هزار نفر افزایش داشته است. از دیگر نکات بازار کار پاییزی، استمرار ریزش اشتغال در بخش کشاورزی است که باعث شده با کاهش 183.5هزارنفری شاغلان این بخش، سهم بخش کشاورزی از بازار کار به 14.3درصد برسد. در مقابل همچنان بخش خدمات در حال جذب شاغلان جدید است و سهم آن از بازار کار به 51.1درصد رسیده است. سهم بخش صنعت هم 34.6 درصد بوده است. 
خروج زنان از بازار کار هم در پاییز امسال متوقف شده است به‌گونه‌ای که نرخ مشارکت اقتصادی آنها 0.5درصد بهبود پیدا کرده، جمعیت شاغلان زنان 0.6درصد افزایش داشته و نرخ بیکاری آنها نیز 1.5درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 19.2 درصد از فعالان این گروه سنی در پاییز 1401 بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 1400) 4.4 درصد کاهش یافته است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز با افت 1.3درصدی، 12.5درصد ثبت شده است. طبق آمار رسمی، در پاییز امسال 42.4درصد از بیکاران و 26.4درصد از شاغلان کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده‌اند. 
بررسی نرخ بیکاری گروه سنی 18 تا 35 ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز 1401، 14.8 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز 1400، به میزان 1.3 درصد کاهش یافته است.
بررسی سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص جمعیت 15 ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در پاییز 1401، 9.5 درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که 36.7 درصد از شاغلین 15 ساله و بیش‌تر، بیش از 49 ساعت در هفته کار کرده‌اند.
نگاه فعالان بازار سرمایه به حمایت 300 تومانی خودرو
روند صعودی بازار سرمایه با چالش مواجه شده و درنتیجه فشارهایی که از جانب سیاست‌های ارزی و دعوای فروش خودرو در بورس کالا به بازار سرمایه وارد شد، سهامداران کوتاه‌مدت به دنبال تغییر استراتژی سهامداری هستند.
معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر با تردیدهای جدی نسبت به سرنوشت سیاست‌های ارزی ادامه دارد و در غیاب لیدرهای بنیادی صادرات محور، لیدری بازار به نماد خودرو رسیده که آن‌هم با هجمه به فروش خودرو در بورس کالا شرایط نامساعدی را تجربه می‌کند و در حال از دست دادن حمایت مستحکم 300 تومانی است.رئیس جدید بانک مرکزی در ابتدای کار با تثبیت ارز نیمایی بر مبنای دلار 28 هزار و 500 تومانی، سایر نرخ‌ها را به رسمیت نشناخته بود و همین مسئله باعث شد نمادهای اثرگذار بازار سرمایه در رشته فعالیت‌های فولاد، معدن و پتروشیمیایی به دلیل نگرانی از کاهش شدید حاشیه سود با افت تقاضا و عقب‌گرد قیمت مواجه شدند.در این شرایط، گروه خودرو که با انتقال بخشی از تولیدات به بورس کالا، توانسته بود در سه‌ماهه سوم سال سودساز شود، بیش‌ازپیش با استقبال بازار مواجه شد و به‌طور مشخص، نقش لیدری بازار به خودرو رسید. البته که این حال خود هم برای گروه خودرو دوام نیاورد و دعوای عرضه خودرو در بورس کالا به ریزش تقاضا و سیو سود سهامداران این گروه ختم شد.حالا اما، از یک‌سو بانک مرکزی از سیاست‌های اولیه خود مبنی بر تثبیت نرخ ارز و به رسمیت نشناختن سایر نرخ‌های بازار ارز عقب‌نشینی کرده و ضمن مستثنا کردن برخی از صادرکنندگان از رفع تعهد ارزی با دلار 28 هزار و 500 تومانی، دلار 43 هزار تومانی را به‌عنوان نرخ ارز در بازار متشکل ارزی پذیرفته و عملاً به نرخ‌سازی در بازار ارز پرداخته است. از سوی دیگر شورای عالی بورس نیز رأی به تداوم عرضه خودرو در بورس کالا داده است؛ اما شواهد حاکی ازا ین است که اعتماد از دست رفته بازار حتی با تغییر سیاست‌های ارزی و حمایت شورای عالی بورس از عرضه خودرو در بورس کالاترمیم نشده و فعلاً فشار فروش در اغلب نمادهای بازار مشهود است.
تحلیلگران، شکست حمایت 300 تومانی خودرو را به‌عنوان نشانه‌ای برای اصلاح کوتاه‌مدت بازار خسته از شایعه و برخورد در نظر گرفته‌اند و معتقدند در صورت تثبیت قیمت خودرو زیر این حمایت مهم، فعلاً رشدی برای کلیت بازار متصور نخواهد بود. از سوی دیگر، شاخص کل بورس در نزدیکی حمایت مستحکم یک‌میلیون و 600 هزار واحد قرار دارد که اگر این حمایت نیز از دست برود سیگنال خروج حرفه‌ای‌ها خواهد بود و احتمالاً بازار دوباره به همان افت‌وخیز قبلی خود بر خواهد گشت.
در لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل بورس با کاهش 26.6 هزار واحدی معادل 1.62 درصد افت، به رقم یک‌میلیون و 619 هزار و 453 واحد رسیده است.