printlogo


تاثیر راه‌اندازی بندر فاو عراق بر تجارت بنادر جنوبی ایران
کریدور جدید بندر فاو در ترانزیت ایران به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در آینده بندر فاو می‌تواند به رقیب ما تبدیل شود. عراق به کمک ترکیه و امارات تلاش دارد که بندر فاو را به راهن‌آهن سراسری عراق متصل و از شمال راه آهن را به ترکیه وصل کند و بخشی از ترانزیت از طریق امارات و بندرعباس به ترکیه می‌رود. بنابراین این کریدور جدید در ترانزیت ما به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.به گزارش اقتصادسرآمد، علی حسینی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما فعالیت بندر فاو در عراق نقش ایران را در کریدورهای منطقه‌ای کاهش می‌دهد، گفت: بندر فاو یک کریدور جدید و یک بازار دست نخورده است. پیش از جنگ، بنادر در عراق اقدام به ترانزیت کالا می‌کردند اما مسائل امنیتی باعث شد که بخشی از ترانزیت از این بنادر متوقف و به بنادر ایران شیفت شود. در حال حاضر عراق می‌خواهد این بازار دست نخورده را احیا کند و به نظر می‌رسد که در ترانزیت و تجارت ما این موضوع تاثیر بگذارد.این فعال اقتصادی ادامه داد: عراقی‌ها از مدت‌ها پیش طرح توسعه بندر فاو را دنبال می‌کردند و در سال میلادی که گذشت عراقی‌ها توانستند با عرضه نفت در بازارهای جهانی مبالغ قابل توجهی از محل فروش نفت عایدشان شد و این موضوع به توسعه زیرساخت‌های آنها کمک کرد.وی با بیان اینکه راه‌اندازی و فعالیت بندر فاو برای عراق جدی‌تر از گذشته شده است، تصریح کرد: عراق مسیر کوتاهی به آب‌های آزاد و خلیج فارس دارد و این مسیر منتهی به  بندر فاو و ام‌القصر  است و از آنجایی‌که بندر ام القصر امکان گسترش نداشت از این‌رو بر توسعه بندر فاو متمرکز شدند.حسینی تاکید کرد: عراق جزو اتحادیه عرب است و در اتحادیه عرب پیمانی در خصوص مسائل گمرکی، ترانزیت و حمل و نقل تعریف شده است که مطابق با آن تعرفه‌ها در برخی موارد صفر و یا اندک است که این موضوع در راه‌اندازی این کریدور کمک به عراق می‌کند. همچنین عراق می‌تواند از این مسیر کالاها را به شرق سوریه، اردن و حتی عربستان انتقال دهد.رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران با اشاره به همکاری امارات برای توسعه و سرمایه‌گذاری در بندر فاو در عراق، اضافه کرد: به نظر می‌رسد در آینده این بندر می‌تواند به رقیب ما تبدیل شود. عراق به کمک ترکیه و امارات تلاش دارد که بندر فاو را به راهن‌آهن سراسری عراق متصل  و از شمال راه آهن را به ترکیه وصل کند و بخشی از ترانزیت از طریق امارات و بندرعباس به ترکیه می‌رود این راهگذر جدید در ترانزیت ما به ترکیه تاثیر منفی می‌گذارد.