printlogo


مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
افزایش ظرفیت عملکرد بنادر کشور از ۱۹ به ۲۷۰ میلیون تن

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه دریایی و بندری را تشریح کرد و گفت: طی این سال ها ظرفیت عملکرد بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن رسیده است.به گزارش اقتصادسرآمد،  علی اکبر صفایی درباره وضعیت بنادر کشور، قبل و بعد از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ایام مبارک دهه فجر را تبریک می گویم. زمانی که وضعیت دریایی و بندری یا به طور کلی حمل و نقل دریایی کشور را مرور می کنیم، یکی از عملکردهای شاخص جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی در حوزه حمل و نقل دریایی بوده است.وی با اشاره به چندین آمار مقایسه ای در این راستا، افزود: عملکرد کل بنادر کشور در سال ۱۳۵۷ معادل ۱۹ میلیون تن شامل کالاهای نفتی و غیرنفتی بوده است و امروز این عدد به بیش از ۲۷۰ میلیون تن رسیده است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت کانتینری کشور به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت در حمل و نقل دریایی ۷۵ هزار TEU بوده و امروز این عدد به ۸,۵ میلیون TEU رسیده است.صفایی ادامه داد: ظرفیت سفرهای دریایی نیز قبل از انقلاب ۵۵ هزار نفر-سفر بوده و امروز ظرفیت سفرهای دریایی بیش از ۲۵ میلیون نفر-سفر است.به گفته وی یکی دیگر از شاخص های حمل و نقل دریایی که مربوط کل ناوگان کشتیرانی کشور اعم از کشتی های نفتی، فله ای، کانتینری و متفرقه است در سال ۱۳۵۷ اندکی بیش از ۱ میلیون تن بوده و امروز این عدد بیش از ۲۵ میلیون تن است.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ظرفیت پهلوگیری کشتی های غول پیکر یا اقیانوس پیما در بنادر کشور نیز، عنوان کرد: امروز بزرگترین کشتی کانتینری که در دنیا تردد می کند ظرفیتی حدود ۲۴ هزار TEU دارد و در ایام دهه فجر سال جاری ۵۰۰ متر اسکله در بندر شهیدرجایی افتتاح خواهیم کرد که ظرفیت پذیرش کشتی های کانتینری تا ۱۸ هزار و ۶۰۰ TEU در داخل کشور را خواهد داشت.صفایی افزود: پیش از این بزرگترین کشتی کانتینری که به بنادر کشور آمده است ظرفیتی حدود ۱۵ هزار TEU بوده و دستیابی به عدد ۱۸ هزار و ۶۰۰ TEU ظرفیت بسیار قابل توجهی خواهد بود و موجب می شود بندر شهیدرجایی در زمره معدود بنادری قرار بگیرد که امکان پهلوگیری چنین کشتی های را دارد.وی درباره توانمندی های داخلی به منظور ساخت بنادر، اظهار داشت: قبل از انقلاب بندر شاخص کشور، خرمشهر بود و در آن مقطع کشتی هایی وجود داشتند که بعضا حدود یکسال تا دو سال در نوبت تخلیه بودند و تصمیم گرفته شد بندر شهیدرجایی به عنوان یک بندر جدید توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شود.