عضو هیات رئیسه اتاق ایران
افزایش صادرات، نیازمند ایجاد واحدهای صادراتی جدید است
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ثبات نسبی ارزش صادرات در سالهای اخیر، یکی از راهکارهای افزایش صادرات را ایجاد واحدهای صادراتی جدید عنوان کرد که البته با شرایط کنونی اقتصاد و بروکراسی پیچیده اداری، کار دشواری است.به گزارش اقتصادسرآمد، کیوان کاشفی با اشاره به ثبات نسبی ارزش صادرات در سالهای اخیر، یکی از راهکارهای افزایش صادرات را ایجاد واحدهای صادراتی جدید عنوان کرد که البته با شرایط کنونی اقتصاد و بروکراسی پیچیده اداری، کار دشواری است.عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ظرفیتهای مهم تجاری استان کرمانشاه گفت: این استان در دهه گذشته همواره جزو 6 استان برتر صادراتی کشور بوده و میزان صادرات آن در سالهای اخیر حدود سه میلیارد دلار در سال بوده است.کیوان کاشفی در آیین افتتاحیه اولین رویداد شتابدهی صادرات در اتاق کرمانشاه، با بیان اینکه صادرات سه میلیارد دلاری کرمانشاه بهطورمعمول شامل سه بخش است، افزود: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار از این رقم توسط خود واحدهای استان تولید و صادر شده و رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار نیز سهم فعالیت تجار و بازرگانان بوده که کالای تولیدی سایر استانها را صادر کردهاند.به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، مابقی صادرات استان مربوط به کالاهایی است که در استانهای دیگر تولید و اظهار شده و فقط از کرمانشاه خدمات مرزی و پایانهای میگیرد.وی با بیان اینکه روند صادرات سه میلیارد دلاری کرمانشاه و ترکیب آن تقریباً طی چند سال گذشته ثابت بوده، یادآور شد: اگرچه در سالهای ۱۳۸۴ به بعد شیب مناسب افزایش صادرات را داشتیم، اما این روند طی سه سال اخیر ثابت مانده است.رئیس اتاق کرمانشاه جهش در صادرات استان را ضروری دانست و عنوان کرد: یک راهکار افزایش صادرات استان ایجاد واحدهای صادراتی جدید است که با شرایط کنونی اقتصاد کشور، نرخ ارز ۴۵ هزار تومانی، بروکراسی اداری و ... کار دشواری است.کاشفی راهکار دیگر را استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی کنونی و همچنین تمرکز بر تجار آینده خصوصاً دانشجویان دانست و گفت: لازم است این بخشها را با ادبیات صادرات آشنا کنیم که متأسفانه در این زمینه دچار خلأ هستیم.وی خاطرنشان کرد: آموزش ادبیات صادرات، رفتارها و قوانین صادراتی و... میتواند به بنگاههای اقتصادی که به هر دلیلی در سالهای گذشته نتوانستهاند صادرات انجام دهند، کمک کند.عضو هیات رئیسه اتاق ایران به مزایای صادرات هم اشاره کرد و افزود: صادرات زمینه حضور و رقابت یک واحد را در فضای بینالمللی فراهم میکند، به پایداری اشتغال و حفظ سرمایه بنگاه اقتصادی کمک کرده و برای کشور ارزآوری خواهد داشت.