printlogo


بیان دیدگاه اعضای انجمن مهندسی دریا به« اقتصاد سرآمد »درباره اهمیت انتخابات این انجمن
انجمن مهندسی دریایی دارای گرید الف بود اما حالا دچار رکود چندساله شده است

در ادامه پی گیری های روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد از انتخابات پیش روی انجمن مهندسی دریایی ایران که 24 اسفندماه سالجاری برگزار می شود با برخی از اعضای انجمن به گفت و گو نشستیم که برخی حاضر به مصاحبه نبوده و برخی نیزمشتاق به مصاحبه درباره اهمیت سرنوشت انجمن مهندسی دریایی ایران بودند که در ذیل با هم می خوانیم:
مهندس بهمن حروفی ابراهیمی، از اعضای ارشد انجمن با متانت و گشاده روی با ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد هم اندیشی کرد و مسئولانه در باره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت و گو کرد. او با تاکید بر اهمیت شاکله وجودی انجمن به خبرنگار روزنامه دریایی ایران افزود: انجمن اهمیت دارد زیرا بر تصمیم سازی و تصمیم گیری می تواند اثر گذار باشد، به شرطی که فعال باشد و با قدرت به کار بپردازد. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی رکود در انجمن به مباحث گوناگون داخلی و خارجی اشاره کرد و مجموع شرایط حاکم بر کشور را در نظر آورد و گفت: انجمن باید به طور جدی فعالیت کند و از ابعاد مختلف تلاش کند. یکی اینکه از نقطه نظر علمی حرکت کند و در بخش دیگر، به مطالبه گری بپردازد و صدای مجموعه باشد. فقط درون گرا بودن کافی نیست و صرف کار علمی لازم است اما کافی نیست و حتما باید برون داد مشخصی به دولت و مردم داشته باشد. 
این عضو انجمن مهندسی دریایی ایران با تشریح اهمیت حمایت اعضای انجمن از نظر فکری و عملی افزود: بسیار مهم است که اعضا از ظرفیت واقعی انجمن چگونه استفاده کنند و برای همکاری و استفاده چقدر انگیزه داشته باشند. 

انجمن مهندسی دریایی پیشتر دارای گرید الف بوده اما حالا
 به رکود چندساله دچار شده است
ابراهیمی با اشاره به شدت و ضعف فعالیت ها در عموم انجمن ها، حضور جدی و موثر اعضا را کارساز خواند و افزود: انجمن مهندسی دریایی ایران پیشتر دارای گرید الف بوده است که درجه بسیار بالا و ممتازی است؛ اما اکنون به طور دقیق نمی توان گفت با توجه به رکود چندساله، این انجمن در چه سطح کیفی قرار دارد. 

اگر اعضا انجمن را ظرف مناسبی برای کار و فعالیت می دانند باید وارد شده و کار کنند
وی با اشاره به دستاوردهای انجمن در گذشته افزود: این انجمن قابلیت های بزرگی داشته است و به همین دلیل، حائز اعتبار است؛ اما در ادامه همت اعضا است که با هم اندیشی و همکاری کارهای بزرگ گذشته را تکرار کنند. اگر اعضا انجمن را ظرف مناسبی برای کار و فعالیت می دانند باید وارد شده و کار کنند. 
در این میان اما برخی از اعضا با مساله مواجه نشدند و علاقه ای به گفت و گو نشان ندادند و بی اهمیت از کنار موضوع گذشتند. برای نمونه، علی محمد بیگی با اظهار بی اطلاعی از نامه فراخوان در رابطه با این پرسش که آیا انتخابات انجمن اهمیت دارد یا خیر، گفت: اهمیتش برای ما مهم است. وی ابراز امیدواری کرد که انجمن فعال شود و گفت در انجمن مشارکت می کنم.

از انجمن تحلیل دارم اما با رسانه ها در این باره صحبت نمی کنم!
وی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از انجمن و فعالیت های آن چیست، گفت: از انجمن تحلیل دارم اما با رسانه ها در این باره صحبت نمی کنم! 
وی دلیلی برای حرف نزدن با رسانه ها دلیلی ارائه نکرد و به همین نکته که تحلیل دارم اما نمی گویم اکتفا داشت. وی در ادامه پرسش خبرنگار ما را بی جواب گذاشت مبنی بر این که: آیا انجمن مهندسی دریایی ایران یک نهاد سیاسی است کارهای پنهان انجام می دهد که نمی توانید در باره آن سخن بگویید؟ 
شبهه بیگی در پاسخ روشن به سوال خبرنگار روزنامه، ما را به عمق تار و تاریک انجمن مهندسی دریایی ایران رهنمود می کند و ذهن ما را کنجکاو می سازد که از خود بپرسیم: مگر در انجمن مهندسی دریایی ایران چه خبر است که برخی اعضا از سخن گفتن در باره آن، امساک 
می کنند؟واهمه از مصاحبه با رسانه ها، دلایل متعددی می تواند داشته باشد که مهم ترین آن، فعالیت های مشکوک و خلاف عرف و قوانین است. این ابهام ما را نگران کرده است. به رغم گفته های خوب و معنادار دو پیشکسوتی که در بالا آمد، نکات مبهم و تار هم وجود دارند و ما به عنوان رسانه رسالت پیگیری و پرسش داریم. به راستی در انجمن مهندسی دریایی ایران چه خبر است؟ چه اتفاق هایی افتاده که برخی اعضا حاضر به گفت و گو نمی شوند و حتا تهدید می کنند که مصاحبه مرا چاپ کنید می روم شکایت می کنم!
دکتر محمدرضا خدمتی، عضو دیگری از انجمن است که مورد پرسشگری ما قرار می گیرد که آیا انجمن مهندسی دریا مهم است؟ آیا در انتخابات مشارکت می کنید؟ اما وی دلیلی برای گفت و گو نکردن دارد با این بیان که: من یک فرد علمی هستم! و در بخش علمی فعالیت می کنم! 
برداشت ما این است که بخش علمی چیزی جدای از مدیریت انجمن است. یعنی مدیریت انجمن اهمیت ندارد؛ ولی بخش علمی مهم است! حال چگونه این برداشت را برای خودمان حل و هضم کنیم، درمانده ایم! و خدمتی توضیح بیشتری به ما نداد تا ما را از سردرگمی در آورد. 
به هر روی، ابعاد فکری  اعضا در انجمن مهندسی دریایی ایران – بر عکس تصور اولیه ما-  متفاوت است و همه اعضا با یک نگاه به انجمن نمی نگرند. برخی مشتاقانه در باره آن سخن می گویند و خود را در برابر نتایج انجمن مسئول می دانند و برخی می گویند در باره انجمن با رسانه ها حرف نمی زنم و برخی هم می گویند، من علمی هستم! 
همچنان این گفت و گوها را پی می گیریم و بنا به وظیفه رسانه ای خود، نتایج را در اختیار اهالی دریا قرار می دهیم و قضاوت نهایی را به آن ها می سپاریم.
آن چه برای ما مهم است، داشتن یک انجمن مهندسی دریایی بسیار موفق، کارآ و اثربخش برای ایران عزیز است؛ زیرا باور کامل داریم که انجمن مهندسی دریایی ایران برای گرایش اقتصاد کشور به سمت دریا و تحقق بندهای 9 و 10 سیاست های کلی برنامه هفتم کشور بسیار ارزشمند، بسیار مهم، بسیار کارساز و اثربخش خواهد بود. این است که با بیان واقعیت ها، برای تقویت انجمن تلاش خواهیم کرد و رسالت رسانه ای خود را به عنوان «روزنامه نمونه دریایی کشور» به انجام می رسانیم.
روزنامه اقتصاد سرآمد برای انعکاس تمامی نظرها و اندیشه ها دریایی ها اعلام آمادگی می کند و در شرایط کنونی، اعضای انجمن مهندسی دریایی ایران را به هم اندیشی و تبادل فکر و ایده و تجربه
 دعوت می کنیم.