printlogo


سهم ایران از تجارت انرژی دریایی چیست؟ اقتصادسرآمد گزارش می دهد
موفقیت ترکیه در استراتژی یک بام و دوهوای تجارت گاز خزر

گروه انرژی -زهرا عسکری- با انزوای ایران و ترکیه بر اثر تحریم‌ها اما این روزها این دولت ترک‌ها است که در دریاها یکه تازی ‌می‌کند اولت ترکیه در اقدامی جدید اصرار دارد که کشتی‌های حامل نفت نامه‌ای از شرکت بیمه خود داشته باشند تا تضمین کند تا زمانی که در آب‌های ترکیه هستند آن ها را پشتیبانی می کند. این اقدام ترکیه به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا و انگلستان علیه روسیه اتفاق افتاده است، بر اساس این تحریم‌ها شرکت‌ها فقط در صورتی می‌توانند محموله‌های نفت روسیه را بیمه کنند که سقف قیمتی ۶۰ دلاری نفت را رعایت کرده باشند. براساس ازاطلاع تانکرهای نفتی که میلیون ها بشکه نفت قزاقستان را حمل می کنند موفق به خروج از دریای سیاه نشده و متوقف شدند. ترکیه از کشتی ها مدارکی را طلب می کند که نشان دهد کشتی ها به درستی بیمه شده اند و مانع خروج کشتی ها از دریای سیاه می شود.
به گزارش آقتصادسرآمد، با اقدام اخیر ترکیه در حال حاضر حداقل ۲۰ کشتی با هجده میلیون بشکه نفت روزها منتظر عبور از تنگه کشتیرانی بسفر و دردانل بودند. گزارش یک مقام بندر محلی نشان داد که کشتی ها منتظر مشخص شدن وضعیت بیمه خود بوده اند. 
این کار دولت ترک‌ها نتیجه آن است که اتحادیه اروپا و آمریکا برای آنکه درآمد نفت روسیه را در جریان حمله به اوکراین محدود کنند ولی جریان عرضه نفت هم دچار مشکل نشود تصمیم به اعمال سقف قیمتی گرفتند، بر اساس محدودیت اعمال شده توسط گروه ۷ که بر قیمت نفت روسیه در هفته قبل وضع شد به شرکت های اروپایی تنها در صورتی اجازه بیمه نفتکش‌های حامل نفت روسیه را می دهد که این محموله ها با قیمت کمتر از ۶۰ دلار در هربشکه خریداری شده باشد.

سهم اندکی نصیب ایران شد ولی چرا؟
ضیاء باقری کارشناس امور بین الملل در اینباره به خبرنگار اقتصادسرآمد، گفت: برای اکثر همسایگان روسیه، درگیری بین مسکو و کی یف فرصت های بزرگی را به وجود آورد و زمان نشان داد که آنها چگونه ازموقعیت موجود تجارت دریایی انرژی نهایت استفاده را کردند. ولی در این بین سهم اندکی نصیب ایران شد ولی چرا؟
وی با بیان این مهم که شواهد بیانگر این است که ترکیه یکی از ذینفعان اصلی درگیری شد و آنکارا به طرز ماهرانه ای مانور داد و از همه سود برد، افزود: آنکارا به طور فعال در حال تامین تسلیحات اوکراین از جمله پهپاد سرآمد همه کشورها است و اما در حال پر کردن جای خالی این کشور در تجارت دریایی است و دم نمی‌زند.
در یک سال گذشته از جنگ اوکراین و روسیه ترکیه روابط خود به خصوص تجارت دریایی را با مسکو حفظ کرده و رجب طیب اردوغان از همراهی با اعمال تحریم ها علیه روسیه امتناع کرده است، موضوعی بود که وی آنرا با اهمیت دانست و گفت: مایع تاسف است که نقش این کشور به عنوان یک میانجی اقتصاد دریایی در روابط روسیه و غرب به شدت در حال افزایش است.
باقری معتقد است، به زعم سودبری ترک‌ها از تحریم‌ها علیه ایران و روسیه اما، خریداران نفت خام قزاقستان که از راه دریا حمل می‌شد از زمان حمله روسیه به اوکراین با مشکلاتی مواجه شده است‌. خسارت طوفان، کشف یک مین دریایی منفجر نشده از جنگ جهانی دوم، تهدید به بسته شدن نود روزه بندر توسط دادگاه و نشت دو‌مخزن در دو شناور بارگیری، ترمینال صادراتی قزاقستان را گرفتار کرده است.
تهران فرصت بی نظیری در این غائله داشت اگر خطر کمبود نفت در بازار جهانی باعث شود تا آمریکا را واداربه کاهش تحریم ها بر علیه شده و ما نرم تر رفتار کند. ولی سوال بزرگ این است که کی آمریکا فشار خود را بر ایران کاهش خواهد داد.
در حالی که صادرات گاز روسیه  به اروپا به دلیل تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین و نشت در خطوط لوله کلیدی نورداستریم مختل شده، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  در سیزدهم اکتبر گذشته در دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در پایتخت قزاقستان گفته که مسکو توسعه یک هاب گازی در ترکیه  را بررسی می‌کند. اما دلیل انتخاب ترکیه برای این کار آیا تنها تحرم نبودن این کشور است یا فرصت طلبی اردوغان که در مدت جنگ روسیه و اوکراین موفق عمل کرده؟ 
ترکیه ادعا کرده که می‌تواند گاز ایران و روسیه را به شکلی مطمئن  و ایمن از راه دریا به اروپا رسانده و توزیع کند و این راه برون رفت اروپا از بحران گاز است. در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند، اما در این شرایط، اوپک پلاس به کاهش دو میلیون بشکه‌ای از راه تجارت دریایی تولید روزانه نفت رأی داده است.