printlogo


ترامپ قطار اقتصاد آمریکا را از ریل خارج می‌کند؟



مارک زندی اقتصاددان ارشد مؤسسه مودی آنالیتیکس در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شده، اقتصاد آمریکا در دوران ترامپ را به «قطاری که هر لحظه انتظار می‌رود متلاشی شود» تشبیه کرده است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بارها عملکرد مناسب اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر را جزو دستاوردهای دولت خود برشمرده و حتی هفته گذشته در سخنرانی سالانه خود نیز این ادعا را تکرار کرده است.
اگرچه ترامپ نیز می‌تواند ادعا کند که به نوبه خود در روند رو به رشد اقتصاد آمریکا نقشی ایفا کرده است اما او نباید فراموش کند که اقتصادی را از دولت اوباما تحویل گرفت که اصطلاحاً روی ریل افتاده بود. البته به نظر می‌رسد ترامپ با اقدامات نابجای خود درنهایت این قطار را از ریل خارج و متلاشی خواهد کرد.
حدود یک سال قبل ترامپ با همکاری کنگره‌ای که اکثریت جمهوری‌خواه بر آن حاکم بودند، طرح کاهش نرخ مالیات را به مرحله اجرا رساند و توانست به‌طور موقت بر رونق اقتصاد آمریکا بیفزاید. این اقدام دولت ترامپ اگرچه عواید بادآورده‌ای را نصیب بنگاه‌های اقتصادی و نیز خانوارهای ثروتمند آمریکا کرد اما در عوض به خالی شدن خزانه دولت انجامید و چاره‌ای جز انتشار میلیاردها دلار اوراق قرضه برای جبران کسری بودجه را برای دولت باقی نگذاشت. اثرات محرک اقتصادی دولت ترامپ (کاهش نرخ مالیات) به تدریج رو به کاهش نهاده و اکنون نرخ رشد اقتصادی آمریکا به دوره پیش از کاهش نرخ مالیات‌ها بازگشته است. ترامپ چنین استدلال می‌کرد که کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها انگیزه آنها برای سرمایه‌گذاری‌های جدید را دوچندان خواهد ساخت و رشد پایداری را برای اقتصاد آمریکا به ارمغان خواهد آورد؛ اما حالا مشخص شده که این استدلال، خیال خامی بیش نبوده است، چرا که به‌رغم نصف شدن مالیات بر سود شرکت‌ها و رسیدن آن به کمترین میزان خود در تاریخ معاصر آمریکا، نرخ سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، رشد کرده است.                       ادامه در صفحه2