printlogo


گفت و گو ی« اقتصاد سرآمد» با اعضای انجمن مهندسی دریایی ایران؛ انتخابات 24 اسفند سرنوشت ساز است
انجمن مهندسی دریایی ایران به محاق رفته است

گروه صنایع دریایی – محمدرحیمی - انجمن های علمی رابط بسیار ارزشمندی بین جوامع دانشگاهی، بخش صنعت، کشاورزی و خدمات محسوب می شوند که می توانند با تشکیل گروه های کاری، آخرین دستاوردهای علمی و فناوری را در جامعه اشاعه دهند. به عبارتی، انجمن های علمی به عنوان نهاد واسط حلقه ارتباط سازمان های رسمی و متخصصان حوزه های مختلف علمی، افزون بر آن که می توانند مشارکت در تولید دانش را در سطح جامعه بالا ببرند، قادرند با گرد هم آوردن متخصصان و اهل فن در هر رشته، نهاد قوی و منسجمی در جهت پیشبرد اهداف توسعه اجتماعی و پیشرفت اقتصادی از طریق تقویت کارآفرینی بنیان افکنند. 
انجمن مهندسی دریایی ایران فعالیت خود را در سال 1377 زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک انجمن مردم نهاد و غیرانتفاعی آغاز نمود. نگاهی به تاریخچه این انجمن نشان می دهد که این انجمن گذشته پویا و پرباری را پشت سر گذاشته است که توانسته است بیست همایش صنایع دریایی و شش همایش بین المللی صنایع فراساحل را با موفقیت برگزار نماید. 
کسب عنوان «انجمن برتر» طی سال های 1389 تا 1393 و دریافت لوح «انجمن علمی برتر گروه فنی و مهندسی» از رئیس جمهوری در سال 1393 و تأسیس موسسه رده بندی و ... پیشینه موفقی را برای این انجمن به نمایش می گذارد؛ اما همه این موفقیت ها چون سنگواره ای در دل سنگ، در گذشته این انجمن نمود دارد و فعالیت این انجمن طی سالیان اخیر در رقابت بین اختلافات داخلی و پاندمی کرونا به محاق رفته است. با توجه به دعوت به مجمع عمومی فوق العاده برای بیست و چهارم اسفندماه سال جاری به منظور برگزاری انتخابات و تعیین هیأت رئیسه، تنی چند از اعضای این انجمن در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان تنها روزنامه دریایی کشور، فرصت پیش رو را به عنوان فرصتی مناسب برای تغییر مثبت و پویاسازی انجمن برآورد کرده اند.
دکتر مسعود ترابی آزاد معاون دانشکده علوم و فنون دریایی واحد تهران شمال و عضو انجمن مهندسی دریایی ایران، نقش انجمن را در همدلی فعالان حوزه دریا مهم دانست و بیان کرد: اهمیت فوق العاده اقتصادی، سیاسی دریاها و به ویژه ژئوپلیتیک خلیج فارس در منطقه و جهان، وزن فعالیت در دریا و مهندسی دریا را بالا برده است؛ از این رو، انجمن مهندسی دریا در قالب یک سازمان مردم نهاد و نماینده بخش خصوصی می تواند در توسعه و اقتصاد دریایی کشور از طریق ایجاد فرصت های متعدد و ایده های نو تأثیر به سزایی داشته باشد.
ترابی آزاد با اشاره به این که ایران یک کشور دریایی است که بخش عمده ای از نیازها و کالاهای کشور از طریق حمل و نقل دریایی تأمین می شود، گفت: 60 درصد نفت دنیا از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز صادر می شود و همچنین به دلیل موقعیت سوق الجیشی ایران و دسترسی به اقیانوس هند و آب های آزاد و دریاهای بین المللی و همچنین مواردی چون حمل و نقل دریایی و ترانزیت کالا، مباحث نظامی، صنایع نفتی دریایی و صنایع دریایی، فعالیت عمده اقتصادی در این بستر برای کشور انجام می گیرد. 

در سال های اخیر انجمن راکد بوده  و نتوانسته محل اثر واقع شود
وی مهم ترین رسالت صنایع دریایی را رهاسازی کشور از وابستگی در ساخت شناورها، سکوها و تأسیسات دریایی و ساحلی دانست و افزود: فعالیت های انجمن در سال های گذشته نشان می دهد که می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد؛ هرچند در سال های اخیر به دلیل برخی مشکلات انجمن راکد بوده  و نتوانست محل اثر واقع شود.
این دانش آموخته فیزیک دریا، فرصت انتخابات اسفندماه را مغتنم برشمرد و گفت: نیاز به افراد جدید با پتانسیل و روش های نو می باشد که بتواند وقت بیشتری را برای رشد و اقدامات اجرایی انحمن اختصاص دهند.

انتظارات دانش آموخته فیزیک دریا 
از روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان اولین روزنامه اقتصاد دریایی 
وی در ادامه تصریح کرد: از روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان اولین روزنامه اقتصاد دریایی کشور انتظار می رود به همراه مجلات، نشریات و سایر رسانه ها مرتبط با دریا،  تحلیل و روشنگری کافی درباره وضعیت بهره برداری از دریا و مردم فقیر حاشیه دریا علی رغم پتانسیل درآمدزایی بالای این محیط را ارائه نمایند؛ چراکه در سواحل ما باید بزرگ ترین، پرجمعیت ترین و متمول ترین شهرها مستقر شده و از نظر زیرساخت ها و امکانات و تأسیسات ساحلی مجهز باشند که متأسفانه در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و مردم و به خصوص مسئولان باید فرصت های محیط های دریایی را به خوبی بشناسند.

تأثیرگذاری انجمن مهندسی دریا
 در حد انتظار نیست
مهندس رضا طیبی یکی دیگر از اعضای انجمن مهندسی دریا، وجود انجمن را به دلیل اتکای اقتصاد کشور به ویژه در زمینه واردات و صادرات که عمدتاً از مبادی دریایی انجام میگیرد، ضروری دانست؛ اما تأثیرگذاری آن را در حد انتظار نمی داند.
طیبی عمده تأثیر انجمن را از طریق ساماندهی فعالیت های شرکت های خصوصی در محیط دریا، انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی و تدوین و ارائه بسته های تحلیلی و اطلاعاتی تصمیم ساز برای مراجع و مسئولان تصمیم گیر دانست و تأکید کرد: انجمن طی سالیان اخیر دچار وقفه و اختلافات داخلی شده است که مانع پویایی و اثرگذاری آن شده است.

انتخابات پیش رو  فرصتی برای تغییر
 مدیریت انجمن با رویکرد تقویت و برگشت به دوران فعال آن
وی انتخابات پیش رو در اسفندماه را فرصتی برای تصحیح رویکردها و تقویت فرایندها دانست و آینده بهتری را برای انجمن متصور می داند.
مهندس رضا عبدالمجید دیگر عضو انجمن مهندسی دریایی ایران، سطح کنونی فعالیت انجمن را ناکافی دانست و افزود: در انجمن مهندسی دریایی ایران برخلاف سایر کشورها مانند انگلستان و کره جنوبی، آخرین اطلاعات علمی و اخبار مربوط به دریا برای اعضا ارسال نمی شود و برنامه ها و فعالیت های عملیاتی و اجرای پروژه را انجام نمی دهد.
عبدالمجید با اشاره و انتقاد به فعالیت های جزیره ای و بخشی هر یک از اتحادیه ها و سازمان های فعال در محیط دریا تصریح کرد: در گذشته انجمن فعالیت های اجرایی و توسعه ای قابل توجهی را انجام داده است و می تواند محل یکپارچگی فعالیت فعالان امور دریایی باشد.

رکود چندین ساله اخیر انجمن ناشی از اختلافات داخلی است
وی رکود چندین ساله اخیر انجمن را ناشی از اختلافات داخلی برشمرد و افزود: در انتخابات آخر افرادی انتخاب شدند که به دلیل مشغله های دیگر فرصتی برای انجمن نداشتند؛ هر چند بیماری کرونا نیز در این رکود تأثیر داشته است.
وی همچنین فرصت انتخابات پیش رو را برای انجمن مهم دانست و اظهار کرد: امیدوارم در انتخابات پیش رو افراد علاقه مند انتخاب شوند تا فضا بهبود یافته و انجام کار مفید همچون گذشته میسر گردد.
عبدالمجید به اهمیت فعالیت های دریایی در تأمین اقلام کالاهای مورد نیاز کشور و صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد دولت جدید، فعالیت و تحرک بیشتری در سطح دریاهای کشور شاهد هستیم و درخصوص ساخت کشتی و سفارشات کشتی سازی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. 

تأکید بر وظیفه شورای عالی صنایع دریایی در تبیین اهمیت اقتصاد دریامحور برای مسئولان 
وی به وظیفه شورای عالی صنایع دریایی در تبیین اهمیت اقتصاد دریامحور برای مسئولان کشور تأکید کرد و افزود: ما می توانیم آمار بالایی از اشتغال را از طریق فعالیت های دریایی ایجاد کنیم که برای نمونه در پروژه ساخت نفت کش افراماکس برای کشور ونزوئلا حدود 2000 هزار نفر به طور مستقیم مشعول به کار شدند.

از طریق ساخت و تعمیرات کشتی ها می توانیم صنایع وابسته زیادی را درگیر کنیم
وی با اشاره به فرصت های پرشماری که فعالیت های دریایی می تواند برای اقتصاد کشور ایجاد کند، ابراز امیدواری کرد: ما از طریق ساخت و تعمیرات کشتی ها می توانیم صنایع وابسته زیادی را درگیر کنیم که نقش انجمن در این بین می تواند حائز اهمیت باشد.
***
با توجه به این گفت وگوها، دو نکته در باره انجمن مهندسی دریایی ایران قابل ذکر است:
اول: انجمن سرشار است از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه که می تواند منشاء خیر و برکت برای اعضای آن و برای تمامی ملت ایران باشد. تاثیرگذاری این دانش بنیان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های خرد وکلان، می تواند مسیر اقتصاد دریامحور ایران را بیش از پیش معنا ببخشد.
دوم: انجمن دارای دو پیشینیه گذشته و حال است. گذشته ای با شکوه و پر کار و اکنونی راکد و بی میل به فعالیت. دلایلی متعددی بر این نکته دلالت دارد که اختلافات داخلی مساله اصلی و کرونا بهانه اصلی است. بدیهی است با مشارکت جدی اعضای ارشد، می توان به انجمنی فعال و قوی و تاثیرگذار دست یافت. 
سوم: اختلاف درونی را با یکپارچه سازی می توان رفع و رجوع کرد؛ اما وجود اعضایی اسمی که انگیزه فعالیت قوی ندارند را آسان نمی شود چاره کرد. کسانی هستند که در انجمن ها فقط نام نویسی می کنند و به اصل فعالیت ها توجه ندارند و به بهانه های مختلف، نسبت به هویت انجمن خود بی تفاوت هستند؛ برای چنین دردی، درمان ساده ای سراغ نمی توان گرفت؛ اما با طرح قوانین مشخص نسبت به خارج کردن افراد کم صلاحیت یا بی فعالیت و بی انگیزه می توان اقدام کرد. البته به شرطی که انجمن از درون چنان قوی باشد که اعتماد به نفس لازم برای چنین اقداماتی در خود ببیند. 
چهارم: 24 اسفندماه می تواند محک خوبی برای تعیین و تشخیص هویت واقعی انجمن مهندسی دریایی ایران باشد. باید دید چند نفر برای مناصب مدیریتی ثبت نام می کنند و چند نفر در انتخابات مشارکت جدی خواهند داشت. به طور طبیعی میزان مشارکت از کیفیت انگیزه ها و درک مسئولیت ها اجتماعی اعضا و تعهد نسبت به انجمن شان خبر می دهد و نشان می دهد که انجمن به دوران اوج بر می گردد یا در حد یک اسم باقی می ماند.  به دلیل اهمیت اعضا و کم و کیف مشارکت آن ها باید گفت انجمن در هاله ای از ابهام قرار دارد و انتخابات 24 اسفند سرنوشت ساز خواهد بود.