رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی
۶۰ درصد کمباینهای کشور فرسوده هستند
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶۰ درصد کمباینهای موجود در کشور فرسوده و خسته هستند.به گزارش اقتصادسرآمد،کریم ذوالفقاری در نشست ستاد برداشت گندم و کلزا کشور در شرکت کمباین سازی ایران در اراک اظهار کرد: هرساله برداشت ۲۰ میلیون تن انواع غلات شامل ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم و سه تا پنج میلیون تن جو و کلزا تقریبا از نیمه اسفندماه از استانهای گرمسیر مثل خوزستان شروع و به استانهای سردسیر مثل اردبیل ختم میشود.وی افزود: اوایل کار برداشت که کمباینها سرویس هستند ریزشها در حد قابلقبول است اما در اواخر کار به نوعی فقط درو میکنیم و متاسفانه ریزش دستگاهها بسیار بالاست.رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ریزش کمباینهای برداشت غلات ناشی از سه عامل است که اولین مورد دستگاهی است که تولید میشود و طبیعتا در سطح ایده آل بینالمللی نیست و انتظار از مجموعه کمباین سازی این است که همچون گذشته ارتقای کیفی محصولات را در برنامه داشته باشد.ذوالفقاری اضافه کرد: شرکت کمباین سازی ارتباط بسیار خوبی با سازمان جهاد کشاورزی و بدنه بخش کشاورزی دارد و حمایت از این مجموعه و کمباین سازیهای بخش خصوصی که به صورت محدود تولیداتی دارند را وظیفه خود میدانیم.وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون را به سمت تقویت تولیدکنندگان داخلی سوق بدهیم و امسال در بهمنماه خط اعتباری فعال شد و بیشتر اعتبارات را به سمت نوسازی ناوگان برداشت غلات هدایت کردیم.رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات نیز در کنار تولید داخل انجام می شود گفت: آرزو داریم که روزی اعلام کنیم که کشور به واردات کمباین نیاز ندارد اما هنوز به آن مرحله نرسیدهایم.وی عامل دیگر در افزایش ریزش برداشت غلات را کمباینهای فرسوده عنوان کرد و گفت: کمباینهای ما واقعا خسته هستند و درد کمباین داران و کشاورزان را میدانیم چراکه عمر استاندارد کمباین در ایران ۱۳ سال است و بر اساس آمارها از ۲۰ هزار دستگاه کمباین موجود در کشور ۸ هزار دستگاه زیر ۱۳ سال عمر دارند و ۱۲ هزار دستگاه یعنی ۶۰ درصد کمباینهای ما فرسوده و خستهاند.ذوالفقاری خاطرنشان کرد: متأسفانه قیمت قطعات نیز بالا رفته و کمباینها بهدرستی سرویس نمیشوند لذا همین نقایص باعث عملکرد بد و ریزش خواهد شد؛ کمباین داران علاقهمند هستند که اگر نوسازی نرخ معقولی داشته باشد این کار را انجام بدهند.