printlogo


بررسی« اقتصاد سرآمد» از شاکله وجودی دو انجمن دريايي
از انجمن كشتیراني تا مهندسی دریا

گروه دریامحور – امید متین - سه شنبه 16 اسفندماه 1401 قرار است با ابتكار روزنامه اقتصاد سرآمد و حمايت انجمن كشتيراني و خدمات وابسته و نيز همراهي جمعي از اهالي و ارگان های دريایی، سلسله نشست‌هاي تخصصي با محور اقتصاد دريامحور كليد بخورد و اين روند دامنه دار و ادامه‌دار باشد. 
16 اسفند در انجمن كشتیراني
 و خدمات وابسته ايران
سلسله نشست‌هاي تخصصي كه به صورت ميزگرد برگزار خواهد شد، بر آن است  تا نكات مهم دريايي را كارشناس‌محور به صورت مستمر، منظم و دقيق بررسي و تحليل كند و نتايج آن هم در رسانه‌هاي دريايي و هم در قالب يك كتاب منتشر كند. كتابي كه مي‌تواند مرجعي باشد براي مسئولان تصميم‌ساز و تصميم‌گير و پژوهشگران و دانشجويان كه بتوانند مباحث كارشناسي‌شده حوزه دريا را به صورت منسجم و مرتب دريافت داشته و از آن‌ها بهره‌مند شوند.
در نشست نخست، موضوع «كشتي و اقتصاد‌دريا» هدف قرار گرفته است تا بتوان مسائل و مباحث مرتبط با كشتي در ايران را اعم از كشتي‌سازي، تعميرات و بهره‌برداري از كشتي در جهات مختلف مورد كنكاش قرار گيرد. ممكن است بحث ميزگرد با چنين موضوع مهمي در يك نشست به پايان نرسد، بنابراين نشست‌هاي بعدي و بعدي تا آن‌ جا پيش مي‌رود كه در نهايت يك تحليل منسجم و قابل قبول از موضوع به مخاطبان دريايي منتقل شود. 
مباحث و محورهاي ديگري، پيش بيني شده است كه با اتمام هر گروه از نشست‌ها، نشست‌هاي ديگر با موضوع جديد، دنبال  خواهد شد به نظر مي‌رسد كه تمامي مباحث حوزه دريا قابل بحث باشد؛ زيرا مطالب منسجم و كارشناسي كمتر در اين حوزه يافت مي‌شود و هر چه در اين چارچوب، توليد انديشه شود، ظرفيت همچنان وجود خواهد داشت.
ضمن اين كه اركان دريايي بسيار متكثر و متعدد و هر كدام داراي موضوع هاي خاص خود هستند و در آينده، به كشتي نقد و بررسي خواهند نشست و در جمعي صميمانه و كارشناسانه، به طرح و بحث مسائل مبتلابه خواهند پرداخت.
اين يك روي سكه دريايي‌ها. رويي كه شفاف و روشن و اميدبخش است و نشان از فعاليتي هم‌گرا و هم‌انديشي چاره‌ساز دارد كه روز سه شنبه 16 اسفند در انجمن كشتيراني و خدمات وابسته برگزار خواهد شد. 
24 اسفند در انجمن مهندسي دريايي ايران
روي ديگر سكه دريايي اين روزها، انتخابات 24 اسفند انجمن مهندسي دريايي ايران است. انجمني با اسمي پر طمطراق و البته روحي خسته و ناتوان. 
متاسفانه در 6 سال اخير، روند نزولي انجمن مهندسی دریایی ایران به جايي رسيد كه بود و نبودش يكسان شد. از فعاليت‌هاي گذشته خبري نبود و جنجال و درگيري داخلي اوج گرفت. خبرها از تعويض جاي مديران و كاركنان حكايت دارد. كاركناني كه به محل كار نمي‌روند، دستورات مديران را اجرا نمي‌كنند، دست به اعتصاب مي‌زنند! و در مقابل، حقوق و مزاياي كامل هم مي‌گيرند!
مديراني بدون انگيزه مديريت. اعضاي هيات مديره اي كه برخي از آن‌ها سال‌هاست كه در جلسه اي شركت نكرده اند و معلوم نيست كه روز اول با چه هدف و انگيزه‌اي براي انتخابات ورود كردند و بعد از انتخاب‌شدن، انجمن را رها كردند.
به هر روي، انجمن مهندسي دريايي حال و روز خوشي ندارد. انتظار مي‌رود در 24 اسفند، انتخابات جديد خون تازه اي در رگ اين انجمن جاري كند و با حضور افرادي كه هم مديريت بلدند و هم انگيزه دارند، حركت رو به جلو آغاز شود. اما در كنار اين اميدواري، نااميدي در اين سوال موج مي‌زند كه آيا 24 اسفند اصلا انتخاباتي برگزار مي‌شود؟
انجمن مهندسي دريايي رو به انحلال
ما به عنوان ناظران بيروني، سعي مي‌كنيم بي طرف نگاه كنيم. آن چه كه ما برداشت كرديم، وجود دو گروه بزرگ با انگيزه و بي‌انگيزه است. يعني انجمن يك دست نيست و جمعي از آن‌ها  در انجمن فقط در حد يك اسم هستند و انگيزه‌اي براي مشاركت در انتخابات ندارند.
نشانه ديگر در بي‌رمقي اعضاي انجمن مهندسي دريايي ايران اين است كه هيچ هيجاني براي انتخابات به چشم نمي‌خورد و هيچ تحركي ديده نمي‌شود. جرقه‌هايي هست كه به مثابه با يك گل بهار نمي‌شود، رنگ و بويي ندارد. اعضاي علاقه‌مند به مشاركت در هيات مديره، هنوز مشخص نيستند. فعاليت تبليغي وجود  ندارد و انگار همه چراغ خاموش به همديگر نگاه مي‌كنند و با زبان بي‌زباني از هم مي‌پرسند كه چه خواهد شد؟
بر اساس اين نشانه‌ها ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه انتخاباتي در 24 اسفند رخ نخواهد داد و تعداد مشاركت‌كنندگان در انتخابات به حد تعيين شده در اساسنامه و قوانين داخلي انجمن نخواهد رسيد. انتخابات طبق قاعده به دور دوم مي‌رود؛ اما به نتيجه دلخواه نخواهد رسيد. نه تنها اشتياق نيست؛ بلكه تضاد دو گروه در درون انجمن، جنگ پيدا و پنهاني شكل داده كه نه تنها مانع ‌زدا نيست؛ بلكه باري به بارهاي انجمن اضافه كرده است. 
انجمن به شدت بدهكار است. همين بدهي‌ها باعث دفع شده است. انجمن اگر متمول بود، خيلي هواخواه داشت. اكنون دافعه انجمن بيش از جاذبه اوست و همه اين ها فكر را به اين نتيجه سوق مي‌دهد: انجمن مهندسي دريايي ايران منحل خواهد شد.
آن چه باعث اميدواري است، وجود برخي اشخاص با انگيزه است كه براي حضور در هيات مديره خيز برداشته‌اند با اين هدف كه انجمن را نجات بدهند. برخي ديگر هستند كه براي انجمن دلسوزي مي‌كنند و مي‌‌خواهند حفظ شود؛ در مقابل هستند جمعي كه به صراحت انجمن را «بي‌اهميت» مي‌خوانند و مسئوليتي در قبال آن احساس نمي‌كنند. اين است كه 24 اسفند شاهد روي ديگري از سكه دريايي‌ها خواهيم بود كه گمان نمي‌رود روي خوشي به ما نشان دهد.