معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی اعلام کرد
ضرورت تجربه نگاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بهره مندی از مدیریت دانش
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بخش قابل توجهی از تجارب مدیران، کارکنان و آثار مکتوب، شنیداری و دیداری سازمانی، در دبیرخانه شورایعالی و سازمانهای مناطق آزاد و دیگر دستگاهها از بین رفته یا نادیده گرفته شده است.به گزارش اقتصادسرآمد، محسن حیدری افزود: معاونت برنامهریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه در نظر دارد با همکاری معاونتهای دیگر دبیرخانه و با یک رویکرد نظام یافته نسبت به تجربه نگاری در حوزه برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق و بهره مندی از سیستم «مدیریت دانش» شامل بهینه سازیِ شناسایی، خلق، تحلیل، نمایاندن، توزیع و کاربرد دانش که جزئی از هسته مرکزی وظایف دستگاهها و سازمانها و عضو جدایی ناپذیر استراتژی، برنامهریزی، مشاوره و اقدامات اجرایی است، در جهت خلق ارزش سازمانی برای مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور اقدام نماید.حیدری، درباره چگونگی اجرای این طرح گفت: در فاز نخست و به منظور تهیه بانک جامعی از محتوای دانشی موجود طی نامهای از مدیران عامل سازمانهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درخواست کردیم تا کلیه آثار منتشر شده موجود از ابتدای راه اندازی مناطق تاکنون از جمله اسناد مکتوب شامل طرح جامع، گزارش عملکرد، کتابچههای معرفی منطقه در حوزههای مختلف، نقشه ها، گزارشات موضوعی، آیین نامهها و دستورالعمل ها، تفاهمنامه ها، بستههای سرمایه گذاری، کتب تألیفی و ترجمه و مطالعات پژوهشی نظری و عملی درباره منطقه و پایان نامههای دانشگاهی مرتبط با موضوعات منطقه را برای این معاونت ارسال کنند.وی افزود: همچنین نیاز است تا محتوای غیرمکتوب شامل گزارشهای تصویری و مجموعههای عکس با موضوعات مختلف. فیلمهای کوتاه و بلند داستانی و مستند با موضوع منطقه، پوسترهای رویدادهای مختلف و اسناد شنیداری شامل آلبومهای موسیقی مرتبط، اسناد صوتی شاخص مرتبط با موضوع مردم شناختی و گفتگوهای مدیران عالی سازمان ها، پادکست ها، برنامههای رادیویی و دیگر تولیدات شنیداری و در مجموع کلیه آثار چندرسانهای و اطلسهای تهیه شده توسط بخشهای مختلف سازمان یا به سفارش سازمان را نیز جمع آوری کنیم.معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «تاریخ شفاهی» را به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش برشمرد و ادامه داد: همچنین در فاز نخست و با نگاه کاربردی به این ابزار پژوهشی و بهکارگیری پرسشگران آگاه و کارشناس با مدیران عالی، فعالان اقتصادی برجسته و افراد صاحب نفوذ و مرجع جامعه محلیِ دورههای مختلف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور ثبت تجربیات کارکنان، دادههایی در زمینه دانش سازمانی، شکلگیری سازمانها و تحولات مناطق در طول تاریخ مصاحبه خواهد شد تا بتوانیم «دانش ضمنی» را به «دانش صریح» تبدیل کنیم.