printlogo


ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو 
تندر ۹۰ به نحوی داخلی سازی شده که رنو نتواند شکایتی داشته باشد


عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: تندر ۹۰ ایرانی که به تازگی رونمایی شد به نحوی داخلی سازی شده که شرکت رنو نتواند شکایتی داشته باشد.به گزارش اقتصادسرآمد،مطلب زاده با بیان اینکه چند سال پیش انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور طی همکاری با خودروسازان و وزارت صمت تصمیم به داخلی سازی قطعات وارداتی گرفتند اظهار داشت: برای نیل به این هدف پنج میز ساخت داخل تعریف شد، میزهای ابتدای با سرعت انجام و سرمایه گذاری جزئی نیز انجام شد، ولی این پروژه با شکست مواجه شد. برای ادامه این روند انجمن مشوق های را به وزارت صمت ارائه کردیم، چهار مشوق مربوط به خودروساز و هشت مشوق منوط به وزارت صمت بود. خودروسازان تلویحا مشوق ها را پذیرفتند اما وزارت صمت هیچ پاسخی نداد.عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با تاکید به شکست پروژه میزهای ساخت داخل ادامه داد: این پنج میز ۳۹۷ میلیون یورو کاهش ارزبری برای تولید یک میلیون دستگاه خودرو ایجاد می کرد. تاریخ ثابت کرده است که وزارت صمت متکی به فرد بوده و با تغییر وزرا سیاست ها نیز تغییر می کند.عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به تصمیمات خلق الساعه در صنعت خودرو، توضیح داد: شورای سیاستگذاری از زمان بهزاد نبوی، نخستین وزیر صنایع سنگین تشکیل و با حمایت های مرحوم محمد هادی نژاد حسینیان تا زمان محمدرضا نعمت زاده ادامه یافت. در این میان هر وزیری کمتر به این شورا اعتقاد داشت، جلسات آن کمتر برگزار می شد.اگر شورای سیاستگذاری صنعت خودرو تشکیل شود، می توان از سیاستگذار صنعت خودرو و قانون گذار آن درخواست داشت که پیش از تصویب هر قانونی برای اجرا، نظرات قطعه سازان را دریافت و بررسی کنند. وی با تاکید به اینکه اگر این شورا تشکیل شود نظرات بخش خصوصی که قطعه سازان هستند به وزارت صمت منتقل می شود.