printlogo


عرضه اولیه سهام شرکت‌ها گزینه ی جذاب سرمایه‌ گذاران اقتصادسرآمد بررسی می کند
ترافیک عرضه اولی‌ها در بورس و فرابورس

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - در حالی که شاخص کل بورس این روزها روند اصلاحی دارد بازار سرمایه برای پذیرایی از سه عرضه اولیه در هفته‌های آتی آماده می‌شود. عرضه اولیه شرکت گروه مالی شهر در بورس و سه عرضه اولیه شرکت کشاورزی، دامپروری فجر اصفهان و بهار رز عالیس چناران با نماد عالیس و سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان در فرابورس در حال طی مراحل ابتدایی هستند.
عرضه شدن سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس یا فرابورس را عرضه اولیه (IPO) می‌گویند. عرضه‌ این سهم‌ها در روزها و ساعت‌هایی از قبل مشخص شده انجام می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای خرید آن‌ها در ساعات مشخص‌شده اقدام به ثبت سفارش کنند.
عرضه اولیه سهام شرکت‌ها یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌ گذاران، به ویژه افراد تازه‌‌وارد در بورس به شمار می‌رود. سهم‌هایی که در عرضه‌های اولیه به فروش می‌رسند، در بیشتر مواقع سودآور هستند و همین دلیل باعث‌شده که این عرضه‌ها طرفداران زیادی داشته باشند.
شاخص کل بورس پس از اینکه با رشد بی‌محابا و تند خود وارد تراز دو میلیون و 500هزار واحدی شد وارد اصلاح شد. روند برگشتی که به گفته گروهی از کارشناسان بازار سرمایه پول‌بک به تراز دو میلیون و 100 هزار واحدی است.
به ‌طورکلی زمانی که یک سطح شکسته می‌شود، معمولاً بعد از آن شاهد یک حرکت برگشتی به آن سطح خواهیم بود که به این حرکت «پولبک» گفته می‌شود. پولبک زمانی دارای اعتبار بیشتری است که محدوده حمایت و مقاومت شکسته شده با یک حجم بالا شکسته شود و معمولاً باید دو الی سه برابر میانگین یک هفته گذشته باشد.
شاخص کل بورس روز یکشنبه روند صعودی در پیش گرفت که سبب شد بیشتر نمادها سبزپوش و حتی با صف خرید همراه شوند اما این خوشبینی با پایان روز یکشنبه پایان یافت و بر خلاف انتظار فعالان بازار سرمایه که انتظار ادامه روند صعودی را برای روز دوشنبه نیز داشتند، روز دوشنبه تقاضا کاهشی بود و از صف‌های خرید روز قبل برای 90 درصد نمادها خبری نبود که همین امر و کاهش قدرت خریداران، احتمال عقب‌گرد شاخص و رسیدن به تراز 2 میلیون و صد هزار واحد را قوت بخشید.
سقوط ۱۳۹۹ بورس تهران از اوایل مرداد ۱۳۹۹ شروع شد. شاخص کل این بورس در ابتدای سال ۵۰۸ هزار واحد بود، اما در ۱۹ مرداد از مرز ۲ میلیون واحد گذشت و رکورد تاریخی رقم زد ولی در ادامه و از سطح 2 میلیون و 100 هزار واحدی وارد روند نزولی شد و در آخرین روز کاری اسفندماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید.
عرضه اولیه گروه مالی شهر
شرکت بورس تهران در اطلاعیه‌ای از پرسش و پاسخ درخصوص اطلاعات مالی و گزارش ارزش‌گذاری شرکت گروه مالی شهر (سهامی عام) خبر داد.
گروه مالی شهر از زیرمجموعه‌های بانک شهر است و پذیرش آن می‌تواند نقش مهمی در مقدار ارزش بازاری سهام بانک شهر ایفا کند.
در اطلاعیه بورس تهران که 25 اردیبهشت 1402 آمده است «بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس ایران و رویه برگزاری جلسه معارفه ناشران متقاضی عرضه اولیه در بورس  تهران، با توجه به اعلام آمادگی شرکت گروه مالی شهر (سهامی عام) برای عرضه سهام در بازار دوم بورس تهران، به اطلاع می‏‌رساند اطلاعات مالی و گزارش ارزش‌گذاری آن شرکت با نماد معاملاتی «شهر» (با نماد سابق وگشهر) در تارنمای کدال قرار گرفته است. اشخاص دارای دسترسی به سامانه تدان می‌توانند سؤالات خود را از تاریخ 25/02/1402 تا پایان روز شنبه مورخ 30/02/1402 در سامانه تدان مطرح کنند.»
همچنین علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران می‌توانند از تاریخ 25 / 02 / 1402 تا پایان روز شنبه مورخ 30 / 02 / 1402 با مراجعه به تارنمای عرضه اولیه شرکت بورس تهران به نشانی ipo.tse.ir سؤالات خود در ارتباط با اطلاعات مالی و گزارش ارزشگذاری شرکت مذکور را مطرح کنند.
3 عرضه اولیه در فرابورس
فرابورس هم در حال تدارک برای برگزاری نشست خبری برای دو شرکت شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان، سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان و عالیس است. عرضه اولیه شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان برای روز شنبه آینده قطعی شده است.
شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان
عرضه اولیه زفجر 30 اردیبهشت 1402 انجام می‌شود این عرضه مربوط به شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان است.
تعداد 135 میلیون سهم شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان قصد روز 30 اردیبهشت‌ماه در بورس عرضه می‌شود که این عرضه اولیه در دو مرحله با ارزش‌گذاری 11497 ریالی انجام خواهد گرفت.اگر تعداد فعالان شرکت‌کننده در این عرضه اولیه را حدود یک‌میلیون کد (که معمولا آمار شرکت‌کنندگان به دلیل جذابیت قیمتی عرضه اولیه بیشتر است) فرض کنیم به هر کد سهامداری حدود 135 سهم با قیمت 11497 ریالی اختصاص می‌یابد و به این ترتیب این عرضه اولیه حدود 150هزار تومان نقدینگی نیاز دارد.
عرضه اولیه سهام شرکت «بهار رز عالیس چناران»
اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «بهار رز عالیس چناران» با حضور مدیران و سهامدار عمده این مجموعه دوشنبه در فرابورس ایران برگزار شد.به اساس این گزارش، علی‌اصغر فیاض، رئیس هیات‌مدیره شرکت «بهار رز عالیس چناران» با بیان اینکه از ابتدا شعار مجموعه عالیس «سلامت، خدمت و توسعه» بوده است، گفت: نتیجه عملی شدن این شعار عملکرد 14 ساله عالیس است که امروز توسط این مجموعه برای بیش از 2 هزار نفر به‌ صورت مستقیم و بیش از 10 هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.وی کیفیت، سلامت و احترام به مردم را سرلوحه کار عالیس دانست و گفت: کیفیت از مواد اولیه خوب، تکنولوژی به‌روز و تولید بهترین محصول نشات می‌گیرد که در عالیس هم این رویه اجرا می‌شود.فیاض در این نشست با اشاره به اینکه برای انتخاب اسم «عالیس» بیش از یک سال وقت صرف شد، گفت: این مجموعه در هر موردی به‌صورت ریشه‌ای و کلیدی تصمیم‌گیری کرده و حتی یک روز هم برنامه‌های توسعه‌ای را متوقف نکردیم.به گفته او، این مجموعه در سال 1381 به میزان 9 هکتار زمین را در شهرک صنعتی چناران تحویل گرفت و اولین خط تولید را با تکنولوژی روز همان دوره راه‌اندازی کرد.همچنین در سال 1398 خطوط شیشه در این مجموعه راه‌ا‌ندازی و تلاش شد که با بهترین تکنولوژی، این خط تولید نیز کار خود را آغاز کند.

الماس حکمت ایرانیان با نماد «والماس»
زمان معارفه آنلاین شرکت ۴۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان مشخص شد تا عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام آن در آینده نزدیک انجام شود.به گزارش اقتصادسرآمد، جلسه دوم معارفه شرکت سرمایه گذاری الماس حکمت ایرانیان با نماد «والماس» ساعت ۱۰:۳۰ چهار شنبه ۲۷ اردیبهشت به صورت آنلاین و از طریق www.wachartv.com بصورت زنده پخش می شود.