printlogo


بررسي پروژه ملی صدرا در حوزه کشتی سازی در گفت و گو با اسدالله ابویسانی
در اجرای پروژه های فراساحل و کشتی سازی خودکفا شده ایم

گروه نفت - شرکت‌های داخلی فعال در حوزه شناورسازی، سکوسازی و صنایع فراساحل، با ایجاد زیرساخت‌های فنی، مهندسی و دانشی به توانمندی‌های بزرگی در تولید دست یافته‌ و تهدیدات خارجی را خنثی کرده‌اند، ساخت نفتکش‌های 113000 تنی افراماکس نمونه‌ای بارز از توانمندی کشورمان است.
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، ‌در حوزه‌های ساخت و تعمیر انواع شناور و نیز طراحی، اجرا، نصب، راه اندازی و تعمیرات پروژه‌های فراساحلی در صنعت نفت و گاز فعال است؛ این شرکت از طریق بومی‌سازی پیچیده‌ترین فناوری‌ها و تسریع در خودکفایی در بسیاری از فعالیت‌های این حوزه ‌نقش مهمی در رونق تولید و اشتغال‌ کشور دارد. ابویسانی، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران درباره فعالیت‌های آینده این شرکت به فارس می‌گوید: در بخش مهندسی سازه­ های دریایی و فراساحل اقدامات موثری طی سال ‌های گذشته در ‌صدرا انجام پذیرفته و امور مهندسی پروژه ‌ها که همه در اختیار شرکت­‌های مهندسی خارجی بوده است، اینک با ایجاد ظرفیت‌­های مهندسی قابل توجهی در شرکت، این بخش مهم نیز به نحو قابل ملاحظه ای بومی شده است.در ادامه گفت وگوی فارس با اسدالله ابویسانی را می خوانید:

برنامه‌های شرکت صدرا در حوزه تحقق شعار سال
در سال جاری چه پروژه‌هایی در حوزه کشتی‌سازی، سکوسازی و فراساحل در دست اجرا دارید؟
‌ابویسانی: در این‌راستا چندین برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ ‌‌شروع ساخت نفتکش های سوم و چهارم افراماکس؛تسریع در اجرای پروژه‌های جاری شرکت در حوزه فراساحل و کشتی سازی؛ همکاری دولت برای ساخت کشتی‌های متنوع در شرکت صدرا؛ تجهیز شرکت صدرا به شناور کابل گذاری و اخذ پروژه های کابل گذاری در دریا؛ ساخت سایر شناورهای مورد نیاز اعم از فله بر، رو – رو، لایروب و غیره توسط مجتمع دریای کاسپین؛ مشارکت در ساخت 100 فروند شناور خدماتی در حوزه خلیج فارس؛ کاریابی و کارپذیری جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های زیرساختی و تعمیراتی؛ آمادگی جهت اجرای پروژه های جدید میادین نفتی و گازی؛ طرح جامع ساخت شناورهای مورد نیاز کشتی رانان و سازمان بنادر از جمله 20 فروند شناور پشتیبانی با تأمین منابع توسط صندوق توسعه ملی؛ پیگیری حضور در بازار ساخت ایستگاه های تقویت فشار گاز در پارس جنوبی؛ مذاکره با شرکت ملی نفتکش ایران برای ساخت 5 فروند نفتکش جدید و تعیین تکلیف و عملیاتی شدن پروژه 3 فروند شاتل تانکر 63000 تنی و حوض خشک مجتمع کاسپین؛ مذاکره با شرکت های داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در یاردهای شمال و جنوب صدرا؛ مشارکت در طرح نوسازی ناوگان شیلات جنوب کشور.

مزایای پیوستن صدرا به منطقه اقتصادی بوشهر
جزیره صنعتی صدرا به منطقه ویژه اقتصادی تازه تاسیس بوشهر پیوست، در این‌باره چه مزیت‌هایی ایجاد می‌شود‌؟
ابویسانی: با توجه به زمینه فعالیت شرکت صنعتی دریایی ایران و بررسی مزیت‌های قانونی و محدودیت‌های استقرار در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، با لحاظ همه جوانب، مزایای الحاق جزیره صنعتی صدرا به منطقه ویژه اقتصادی به نسبت معایب آن بیشتر است.
از مزایای پیوستن صدرا به منطقه اقتصادی بوشهر می‌توان به این موارد اشاره کرد: صدور گواهی مبداء برای کالاهایی که از منطقه خارج می شوند؛ معافیت برای عوارض معمول درکشور؛ عدم نیاز به ثبت سفارش مواد اولیه و کالا تا زمانی که آن مواد اولیه در منطقه ویژه وجود دارد؛ مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور بدون تشریفات؛ صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله توسط مدیریت منطقه؛ عدم وجود قانون توقف و متروکه شدن کالاهای وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی؛ امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده در منطقه؛ معافیت پرداخت مالیات عملکرد به مدت 7 سال؛ امکان استفاده از مالیات بر ارزش افزوده؛ امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی در منطقه؛ برخورداری از معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده؛ امکان مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی؛ امکان واگذاری قطعی زمین در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با تحویل آب، برق صنعتی، گاز و مخابرات؛ امکان پیگیری اسناد ملکی جزیره صدرا با پیگیری و حمایت های منطقه ویژه اقتصادی؛ درب خروج گمرک فقط در محدوده ورودی و خروجی منطقه ویژه اقتصادی مستقر می شود؛ استفاده از مزایای قوانین کار و ارتباط کارگری و کارفرمایی.
با تشکر از شما.
ابویسانی: من هم از شما بابت پیگیری موضوعات مربوط به شرکت شرکت صنعتی دریایی ایران تشکر می‌کنم.