printlogo


شعارزدگي توسعه مَكُران 


فيروز اسماعيلي- در حوزه دريا هم شعارهايي به گوش مي‌رسد. خبرهاي فراوان از توسعه سواحل مَكُران و كشف گنج پنهان؛ اما آفتابه و لنگ هفت دست و شام و ناهار هيچ!  چشم را بايد بست و دست به دامان تخيل شد تا آن چه برخي‌ مسئولان مي‌گويند را در عالم واقع تصور كرد. چشم نبايد باز كرد. چشم باز كني، همان خلوت سواحل و بيغوله‌هايي كه موج دريا بي اعتنا به آن مي‌زند و مي‌رود. سواحل مَكُران(مكوران)، سال‌هاي سال است كه مورد نظر قرار گرفته‌اند تا رنگ و بوي تمدن و توسعه ببينند؛ اما چشم همه به ساحل خشك شد و ساحل هم از گذشته خشك‌تر. توسعه مّكُران اما بي كس است و غريب. اگر مردمي داشت كه به نحوي به سواحل اهميت مي‌دادند، و نان و آب و زندگي فرزندانشان به آن وابسته بود يا مي‌دانستند كه وابسته است، امروز جايي جمع مي‌شدند و سوت‌هاي داوري را به دهان مي‌گذاشتند و صداي خود را به گوش برخي مسئولان مي‌رساندند؛ درست مانند امروز دوشنبه (يكم خرداد) كه براي مساله مهم ماشين! در درب اصلي وزارت صمت جمع شدند و سوت‌ها را به صدا در آوردند. دل آدم براي غريبي سواحل مكران مي‌سوزد!مردم تجمع نمي‌كنند براي توسعه سواحل؛ زيرا نمي‌دانند شوراي توسعه سواحل مِكُران كجاست؟ هيچ نام و نشاني از ايشان پيدا نيست! در گوگل جست‌وجو مي‌كنيم مي‌بينم دو شماره تماس دارد كه هر چه گرفتم كسي پاسخي نداد! انگار مسئولان مربوطه حوصله سوت شنيدن اصلا ندارند!
اين شعارها و اين عمل نكردن‌ها، متاسفانه متاسفانه متاسفانه به حساب نظام نوشته مي‌شود و حتا معاندين اسلام، آن را به حساب اسلام شريف واريز مي‌كنند و اسلام را بدنام و بدهكار معرفي مي‌نمايند. اين خطر ناك است و ثلمه‌اي بزرگ براي انقلاب و اسلام محسوب مي‌شود كه باعث نارضايتي مردم مي‌شود. به همين خاطر بايد كسي باشد كه از شعار دروغ و تخيلي ممانعت كند تا آتش اين شيدايان صندلي رياست به چشم انقلاب و اسلام نرود.
شعارهايي كه به آن عمل نمي‌شود، مانند دريازدگي، حال جامعه را به هم مي‌زند. خطرها و آسيب‌هاي بزرگي در شعارهاي بي‌عمل است و جامعه اسلامي را مسموم و مردم را دل‌زده مي‌كند. 
قرآن كريم به صراحت مي‌فرمايد: «لم تقولون ما لا تفعلون؟»(چرا مي‌گوييد چيزي را كه به آن عمل نمي‌كنيد؟» اسلام با اصل دروغ‌گويي و فرع آن به شدت مخالف است و دروغ‌گو را دشمن خدا مي‌داند. شعارهاي بي‌پايه يا دروغ مطلق هستند يا چيزي شبيه دروغ. هر چه باشند از ديدگاه اسلام مزموم و ناراحت‌كننده هستند.