ضرورت تغییر در ناوبری معاصر در بندر کنگ
دکتر محمد حسننیا - ناوبری معاصر دارای ویژگیهای متعددی است که ملل دریانورد برای ایمنی و امنیت سفرهای دریایی تلاش دارند به ارتقا ناوبری در سطوح متعدد بپردازند. آموزش و توسعه دانش فعالان و فرهنگسازی برای پذیرش شرایط تغییر در ناوبری معاصر از مسایل مهم در ارتباط با لنجداری میباشد. از مشکلات عدیده در صنعت لنجسازی عدم تطبیق شرایط خود با کشتیهای جدید حملونقل کالا میباشد. برای انجام این امر باید فرهنگسازی وسیعی صورت گیرد. فرهنگسازی برای تغییر شرایط بستگی به مسائل مالی عدیدهای دارد. با مشاهدات میدانی صورت گرفته در امور لنجها در بندر گنگ، کار برروی لنجهای حملونقل کالا کار طاقتفرسایی است. بسیاری از لنجها به خاطر عدم صرفه اقتصادی و گران بودن سوخت قادر به سفرهای دریایی نیستند. با وجود چنین شرایطی میبایست برای تغییر کاربری لنجها در بستر زمان باید فرهنگسازی شود. برای لنجداران و کارکنان لنجهای چوبی و فایبرگلاس باید در زمینههای متعدد آموزشهای متعدد صورت گیرد. اما آیا این کار با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی برای لنجداران بندرکنگی مقدور هست و یا این که چه نهاد یا سازمانی اقدام به انجام چنین امری نماید، جای سئوال فراوانی دارد. به نظر میرسد باید تغییر در ناوبری معاصر به تدریج برای لنجداران تشریح گردد. نمیتوان به صورت ضربتی به لنجداران تفهیم کرد که ویژگیهای لنجهای فلزی بر لنجهای قدیمی چوبی و فایبرگلاس به چه صورت است. نیروهایی که به عنوان دریانورد در لنجها برای حملونقل کالا کار میکنند، براساس تجربیات گذشته و دانش سنتی و مدرن به دریانوردی مشغول میباشند. هنوز ناخدایان قدیمی در بندرکنگ در لنجها مشغول به کار بوده و با تجربه و دانش خود سفرهای ایمنی دارند. تجربه این ناخدایان زیاد بوده و در شرایط نامساعد جوی نیز لنجهای زیادی را از غرق شدن نجات دادهاند. اما در مجموع به نظر میرسد کارکنان لنج میبایست بر طبق دانش جدید دریانوردی آموزش بیشتری ببینند و با وسایل جدید هدایت لنج، ایمنی و غیره آشنایی افزون تری پیدا کنند. چون آنها در بنادر مقصد نیز میبایست بتوانند به خوبی با ماوبری معاصر آشنا باشند. لنج نیز همانند سایر وسایل حملونقل زمینی و هوایی در بستر زمان با توجه به پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. فرهنگسازی و تغییر نگرش در بین فعالان عرصه دریانوردی، نیاز به آموزش ممتد و در برخی موارد اجباری برای لنجداران و کارکنان لنج در بندر کنگ دارد. تغییر نگرش نیاز به زمان و مشوقهای اقتصادی دارد. با توجه به مشاهدات میدانی صورت گرفته در بندر کنگ بسیاری از لنجداران نگرش خوبی نسبت به لنجهای فلزی ندارند، این نگرش در بستر زمان به وجود آمده است. در ساختار فکری آنها یک لنج چوبی نزدیک به یک بده در صورت غرق نشدن و حوادث ناگهانی برای آنها کار میکند و پس از یک سده هم تمام اجزای آن قابل استفاده است. درگذشته از اجزای لنجهای اسقاطی چوبی در سقف خانهها و ساخت وسایل چوبی استفاده میشد. درحالحاضر نیز لنجها را در بندر کنگ پس از کارکرد تعمیر نموده و به گونهای آن را تعمیر میکنند که لنج بتواند سالهای متمادی در عرصبه سفر برود.
در بسیاری از موارد تمول صاحبان لنجها در بندر کنگ و نگهداری از آنها، حتی اگر ماهها این لنجها در اسکله بمانند و سفر دریایی نروند و امید به داشتن آینده بهتر باعث شده است تا لنجداران تغییر چندانی در کارکرد لنجها یا فعالیت در جهت تغییر نگرش درراستای هماهنگی با ناوبری معاصر انجام ندهند. شاید هم برخی لنجداران بندرکنگی با توجه به رکود سفرهای دریایی توان مالی چنین کاری را نداشته باشند. با مشاهدات میدانی صورت گرفته در بندر کنگ که دارای بیشترین لنجهای چوبی و فایبرگلاس هست، برخی از لنجداران لنجهای خود را یکسال است که در اسکله نگه داشتهاند و به دلیل عدم صرفه اقتصادی به حمل کالا نمیپردازند. با برخی از لنجداران که لنجهای خود را تبدیل به لنجهای فلزی و یا یدککش نمودهاند بهدلیل عدم صرفه اقتصادی از وامی که برای خرید یدککش دریافت نموده و باز پرداخت آن گلایه زیاد دارند.