printlogo


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید
پایان آقایی دلار در ایران در گرو تشکیل «قرارگاه اقتصادی»

گروه اقتصاد - یونس اسماعیلی نژاد - ماه گذشته، سیدابراهیم رئیسی، رییس ‌جمهور کشورمان در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی، توسعه و فعالان اقتصادی استان خوزستان گفته بود در دولت دبیرخانه‌ای فعال شده که روابط ارزی ایران با دنیا را تغییر می‌دهد. این دبیرخانه بند ناف قدرت دلار را می‌بُرد تا هم ارزش پول ملی را بیشتر کند و هم باعث می‌شود فعالیت‌‌های بیشتری در منطقه داشته باشیم.

به دنبال تشکیل قرارگاهی 
برای جداکردن دلار از شکل کالایی
 و سرمایه‌ای در کشور هستیم
در همین رابطه به سراغ بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم رفتیم تا نظرات اور را در این باره جویا شویم. 
محبی به اقتصاد سرآمد گفت: من دو ماه پیش طی نامه‌ای که به رییس مجلس، آقای قالیباف دادم اعلام کردم که قرارگاهی باید تشکیل شود تا دلار را از شکل کالایی و سرمایه‌ای که در کشور وجود دارد، جدا کند.

رهبری بارها گفته‌اند که باید آقایی دلار را از بین ببریم
وی افزود: رهبر معظم انقلاب هم بارها گفته‌اند که باید آقایی دلار را از بین ببریم. اینکه اقتصاد یک کشور این‌قدر به یک ارز مشخص وابسته باشد، جای تاسف دارد و حقیقتاً باید این روند، یک بار برای همیشه پایان یابد. 

از تهاتر کالا تا مبادله ارزهای طرفینی کشورها
نماینده سبزوار تصریح کرد: این قرارگاهی که من از آن در دو ماه پیش، یاد کردم، می‌تواند کمیته‌های مختلفی تشکیل دهد که هر کمیته در مسیر حرکت خودش باشد و به وظایقش عمل کند. مثلاً کمیته تهاتر را می‌توان تشکیل داد. این کمیته باید تلاش کند کل کالاهایی که جمهوری اسلامی صادر و وارد می‌کند را با تهاتر، مدیریت کند تا وابستگی ما به دلار، بیش از پیش کم شود. یا به طور نمونه، کمیته مبادلات تجاری کشورهای هم‌پیمان بر اساس ارزهای طرفینی تشکیل شود و بررسی کند که مثلاً اگر با چین مبادلات داریم از یوان چین و از ریال خودمان استفاده کنیم یا اگر با روسیه مبادلات داریم از روبل روسیه و ریال خودمان استفاده کنیم یا مثلاً در مبادلات با عراق و امارات به همین صورت عمل شود.
بیشترین مسیر واردات ما از کشور امارات است می‌توانیم درهم را هم وارد مبادلات پولی کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: بیشترین مسیر واردات ما از کشور امارات است و به این ترتیب می‌توانیم درهم را هم وارد میدان مبادلات پولی کنیم. می‌توانیم از سبد ارزهای متعدد استفاده کنیم و کمیته مسئولیتش این باشد که این موضوع را گسترش دهد و ضعف‌های ما را برطرف کند. 

جوان‌های ایرانی، مدعی تولید رمز ارزهای ایرانی حتماً کمک‌کننده خواهند بود
محبی گفت: همچنین یک کمیته می‌باید روی رمز ارزها کار کند. خیلی از جوان‌های ایرانی، مدعی هستند که می‌توانند رمز ارزهای ایرانی تولید کنند. رمز ارز یک ابداع و یک جریان فکری مبتنی بر کارهای فن‌آورانه است. افرادی یک پول دیجیتال را تولید کرده‌اند که در جهان جایگاهی را برای خود ایجاد کرده است. قطعاً این موضوع در جوانان ما که بارها به ما مراجعه کردند و ادعا داشتند که می‌توانند این کار را انجام دهند، حتماً کمک‌کننده خواهد بود. این کمیته باید یک جایگاه قانونی برای رمزارزها در کشور تعریف کند که بتوانیم از این قضیه به درستی استفاده کنیم.نماینده سبزوار افزود: با این توضیحات، پس کمیته‌های متفاوتی می‌توان تعریف کرد که با کمک این کمیته‌ها وابستگی اقتصاد به دلار را به حداقل برسانیم که ان‌شاا... اگر این کار به مرور در آینده صورت بگیرد، اثرات مثبت آن را همگان شاهد خواهیم بود.

حل مسائل در گرو جهش تولید دانش بنیانی است که با صادرات خودش، ارزآوری کند
وی تصریح کرد: کلید حل تمام این مسائل، جهش تولید دانش بنیانی است که بتواند با صادرات خودش، ارزآوری کند. هر چه بتوانیم در کشور تولید را بیشتر کنیم و در حوزه‌های مغفول مانده مانند فرآوری معادن سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای انجام دهیم، ارزآوری‌های جدی برای کشور ایجاد خواهیم کرد و هر چقدر بتوانیم در درون ثروت را بیشتر کنیم، مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم، کمتر خواهد شد.

برای اینکه بخواهیم ارزش دلار 
را کمرنگ کنیم باید اول ارزش پول ملی را افزایش دهیم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: برای اینکه بخواهیم ارزش دلار را کمرنگ کنیم باید اول ارزش پول ملی را افزایش دهیم و این موضوعات کمک‌کننده هستند؛ پس ارزش پول ملی در نکاتی که یادآور شدم، مستتر است. همچنین در مورد اینکه اگر قرار باشد دلار از مبادلات ارزی تا حد قابل ملاحظه‌ای خارج شود، یک کشور مبدا داریم و یک کشور مقصد و باید طرف مقابل هم این موضوع را بپذیرد. از این‌رو، در سال‌های گذشته دیده‌ایم که خیلی از کشورهای بزرگ در حال خارج کردن دلار از مبادلات خودشان هستند و این زمینه فراهم شده است. حال، این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران هم حتماً باید در دستور کار قرار بگیرد و البته نیاز به یک دیپلماسی سیاسی - اقتصادی قوی دارد که کشور مقصد هم برای این کار ارزشمند، متقاعد شود.

رئیسی قول دیپلماسی اقتصادی را داده، در رابطه با بعضی همسایه‌ها موفق بوده‌ایم
محبی در پایان خاطرنشان کرد: آقای رئیسی قول دیپلماسی اقتصادی را داده است و حتی در رابطه با بعضی همسایه‌ها موفق بوده‌ایم و حتی مبادلات تجاری ما با ارمنستان در یک سال اول تا 2.5 برابر افزایش پیدا کرد، ولی این موضوع باید به صورت جدی‌تر پیگیری شود و اساس و کلید و نقطه کانونی پیشرفت ما در شاخص‌های اقتصادی و حل مسائل‌مان، تولید دانش بنیانی است که صادرات‌محور باشد.