printlogo


بررسی تاثیر بازاریابی بر شکل‌گیری بندرتاریخی کنگ

سوده شهریاری نسب - هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی برشکل‌گیری تصویر مقصد در شهر تاریخی کنگ است. نوشتار حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش انجام آن در زمره‌ی پژوهش‌های توصیفی طبقه‌بندی می‌شود. جامعه آماری این تحقیق را بازدیدکنندگان (گردشگران) شهر تاریخی کنگ تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر، غیرتصلافی از نوع در دسترس است و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان ۴۸۳ نفر می‌باشد. 
بررسی ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد
منصوری موید و سلیمانی به بررسی ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد پرداختند. یافته‌ها نشان داد اینترنت، که از نظر گردشگران مهمترین ابزار برای کسب اطلاعات در مورد مقصد است، بر تصویر عاطفی گردشگران تأثیر بسزایی دارد. به این ترتیب که تصویر عاطفی گردشگرانی که از اینترنت به عنوان منبع اطلاعاتی خود استفاده می‌کنند و کسانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند کاملا متفاوت است. در میان ابزارهای بازاریابی مختلف، بعد از اینترنت، تبلیغات دهان به دهان و کتابچه‌های راهنما و مجلات در رده دوم و سوم اهمیت قرار دارند. اما با اینکه اینترنت مهمترین ابزار بازاریابی شناخته شد، کتابچه‌های راهنما و محلات مجلات بیشترین تأثیر را بر تصویر ذهنی گردشگران از ایران داشتند و بعد از آن، تبلیغات دهان به دهان، از نظر میزان تاثیر بر تصویر، در رده دوم قرار داشت. زنگه و شمس‌اله‌زاده به بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت گردشگری تبریز پرداختند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد سفر به شهر تبریز باعث تغییر مثبتی در تصویر گردشگران از این شهر شده است. همچنین همبستگی مثبتی بین وجهه استنباط شده گردشگران بعد از سفر و میزان تمایل آن‌ها به سفر مجدد به این شهر وجود داشته است. نکته حایز اهمیت در رابطه با منابع کسب اطلاع گردشگران از مقصد، نقش عمده روشهای سنتی (دوستان و آشنایان) در کسب اطلاع گردشگران در قبل از سفر به این شهر بوده است. قدیری معصوم و همکاران به ارزیابی و اولویت‌بندی شاخص‌های تاثیرگذار در بازاریابی توریسم روستایی با مدل آمیخته بازاریابی 7p  پرداختند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ترکیب هفت مولفه آمیخته بازاریابی (مکان، مدیریت، شواهد فیزیکی، تبلیغات، مردم و کارکنان، قیمت و محصول) این قابلیت را داراست تا اولا به خوبی بیانگر وضع موجود بازاریابی روستایی در منطقه بوده و دوماً باعث ارتقای سطح توسعه روستایی از طریق گسترش توریسم روستایی و رسیدن استان مازندران به وضع مطلوب باشد. علیزاده و همکاران به بررسی تأثیر آمیخته بازاریانی بر ارزش ادراک شده، تصویر مقصد و وفاداری گردشگران در راستای توسعه پایدار گردشگری در شهر آستارا پرداختند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که افراد، قیمت و شواهد فیزیکی بیشترین تاثیر را بر ارزش ادراک شده، تصویر مقصد و کیفیت ادارکی دارند و درنهایت به مدیران مقاصد گردشگری جهت افزایش ارزش و کیفیت ادراکی و همچنین تصویری مطلوب از مقصد پیشنهاداتی ارائه گردیده است. پیاهور و همکاران به بررسی ارائه الگوی آمیخته بازاریابی برای توسعه صنعت گردشگری ایران پرداختند. نتایج نشان داد که شرایط علی‌الگو شامل محصول، قیمت، مکان و ترفیع است. عوامل زمینه‌ایی شامل ویژگی‌ها و ذهنیت، شرایط مداخله‌گر شامل عناصر سیاست، امنی، شواهد فیزیکی و افراد می‌شود؛ همچنین راهبردها نیز شامل عناصر برنامه‌ریزی، پایداری، فرایندها، مشارکت، پژوهش و بودجه است. آچاک و همکاران به بررسی توسعه اقتصادی گردشگری مبتنی بر الگوی آمیخته بازاریابی پرداختند. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت شامل فرآیندها و برنامه‌ها، کارمندان، مشارکت، مکان و توزیعات، شواهد فیزیکی، ترفیعات، محصول و قیمت است. ژانگ و همکارانش نیز در بررسی رابطه بین تصویر مقصد و وفاداری گردشگر، نشان می‌دهد که تصویر مقصد در وفاداری گردشگران نقش مهمی دارد. فرناندز و همکاران در مطالعه‌ای عوامل موثر بر تصویر شهری در شهر پلاسنسیا را بررسی و نشان دادند زیر ساخت‌ها، رویدادهای شهر، آثار فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری در شکل‌گیری تصویر، تاثیر مثبت و معناداری دارند. کاماو و همکاران به بررسی اثرات آمیخته بازاریابی در انتخاب محل گردشگران کنیا پرداختند. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های قیمت، محصولات و خدمات، مکان، مردم، شواهد فیزیکی و تبلیغات در انتخاب محل اقامت گردشگران محلی تأثیر اساسی دارد. اوراهام به بررسی بازاریابی مقصد در طول بحران گردشگری پرداختند. نتایج نشان داد که باید از به راهبرد استفاده کنند که شامل منبع، پیام و مخاطب است.
ادامه دارد.....