printlogo


اقتصادسرآمد بررسی می کند؛ هشدار انجمن مهندسي دريايي ايران به اقدام عجيب‌ برنامه و بودجه
چرا اقتصاددرياپايه از برنامه هفتم توسعه حذف شد؟

گروه دریامحور – امید متین – همانطور که در شماره قبلی روزنامه دریایی اقتصادسرآمد منتشر کردیم؛ در اقدامي ناباورانه، بند بودجه‌ ای توسعه مَکُران و مفاد اقتصاد دریامحور از لایحه برنامه هفتم توسعه به وسيله سازمان برنامه و بودجه حذف شده است! اقدامي عجيب و شايد خنده‌دار و شايد هم سياسي! با توجه به مسائل متعدد، نمي‌توان به درستي نامي بر اين اقدام عجيب نهاد؛ از جمله:
تاكيد‌هاي مكرر مقام معظم رهبري در باره توجه به توسعه دريامحور و تاكيد بر توسعه منطقه مَكُران- اقدامات رئيس جمهوري دولت سيزدهم در توجه به اقتصاد دريامحور، صدور دستورات موكد در شوراي عالي دريايي كشور و تشكيل كارگروه ويژه براي پيگيري تحقق منويات مقام معظم رهبري و توسعه درياپايه- اقدامات مجمع تشخيص مصلحت نظام و تصويب بندهايي از توسعه اقتصاددرياپايه و توسعه مَكُران(كه تا اين ساعت، هشت بند از بندهاي مهم برنامه توسعه‌اي به تصويب رسانده و رسانه‌اي هم شده است) با تمام اين‌ها، سازمان برنامه و بودجه، يك تنه چنان زير توپ توسعه درياپايه زد كه فكر نمي‌كنيم توپ توسعه تا پايان دولت سيزدهم به زمين برگردد! در شماره‌هاي پيشين با اين طنز كه «رونالدو را ول كن، غضنفر را بگير» آورديم كه گويا در دولت سيزدهم هم غضنفري هست كه چپ و راست گل به خودي مي‌زند و يك تنه قادر است كه هر چه بزرگان نظام رشته‌اند را پنبه كند.
در اين گير و دار، انجمن‌ها و تشكل‌هاي خصوصي و دولتي، لب از لب وا نكردند و هيچ حرفي به زبان نياوردند. دولتي‌ها كه قصه‌شان مشخص است، آن‌ها تشكل‌هاي تابع و پيرو هستند و هر چه بالادستي گفت، مي‌گويند چشم. 
اما متعجب بايد بود از بخش خصوصي كه تمام زندگي‌اش را در جهت توسعه درياپايه قرار داده است و خود را سينه‌چاك توسعه دريايي مي‌خواند؛ اما اين اتفاق عجيب كه افتاد، سكوت محض را پيشه كردند. در اين ميان، انجمن مهندسي دريايي ايران، تنها انجمني است كه مستقيم به رئيس جمهور دولت سيزدهم اعتراض كرد و با نامه‌اي سرگشاده كه رسانه‌اي هم شد، به ايشان هشدار دادند.  انجمن مهندسي دريايي ايران كه اين روزها با تعويض نفرات و آوردن نفرات با انگيزه و خوش‌نفس در كادر هيات مديره و مديرعاملي خود، بر آن است كه نقش واقعي يك انجمن راستين را بازي كند و وظيفه ذاتي و واقعي خود در توسعه درياپايه را به نمايش بگذارد، نويد مي‌دهد كه با رفتار مدني و اصولي خود و استفاده از حق ذاتي انجمن، علاوه بر ارائه خدمات بر مبناي مجوز و شرح وظايف خود، وظيفه بيدارگري ساير انجمن‌ها را به عهده بگيرد كه اين نكته مهم را بايد به فال نيك گرفت و براي اعضاي اين انجمن ضمن سپاس، آرزوي موفقيت كرد.

جزییات نامه انجمن مهندسي دريايي ايران به رئيسي
اين انجمن در اقدامي قانوني و اصولي و بر اساس ماهيت علمي-مشورتي خود، در نامه‌اي اقدام عجيب و غريب سازمان برنامه و بودجه را به رئيسي تذكر داد. اين انجمن كه از خبرگان حوزه دريا و اقتصاددرياپايه تشكيل شده‌است و قادر به مشاوره‌هاي كلان، راهبردي و حتا اجراي پروژه‌هاي بزرگ حوزه اقتصاد درياپايه است و مشاوره اين انجمن، صرفا تخيل‌هاي كاغذي نيست؛ بلكه خود مجري و كننده كار بوده‌ و هستند، در پيامي روشن به رئيسي، نسبت به اقدام عجيب‌آلخلقه سازمان برنامه و بودجه هشدار داده است. 
در متن اين نامه خطاب به رییس جمهوری ایران آمده است: انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی و اخذ تصمیمات راهبردی با محوریت توسعه اقتصاد دریا، همزمان مراتب اعتراض جامعه دریایی از حذف موضوع کلیدی اقتصاد دریا از لایحه برنامه هفتم توسعه را به استحضار جنابعالی می‌رساند.
انجمن مهندسی دریایی ایران با تدقیق در مفاهیم علمی اقتصاد دریا، حضور فعال در جلسات کارگروه اقتصاد دریا محور سازمان برنامه و بودجه و همچنین ارائه نقطه نظرات تخصصی به نهادهای تاثیر گذار حکومتی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سعی نموده در راستای رسالت اصلی خود به عنوان حلقه میانی علمی تصمیم ساز و مطالبه گر در حوزه اقتصاد دریا حرکت نماید.
همان‌طورکه مستحضرید، چشم انداز توسعه اقتصاد دریا به عنوان مفهومی انتزاعی از تجمیع فعالیت های اقتصادی مرتبط با دریا، تنها در شرایط هم افزایی و همکاری سازنده نهادهای تاثیرگذار در صحنه حکم رانی دریا متصور است. در شرایطی که شورای عالی صنایع دریایی با همت جنابعالی در مقام قرارگاه فرماندهی اقتصاد دریا ظاهر گردیده است از تمام نهادهای تاثیر گذار حوزه حکمرانی دریا انتظار می رود هم سو با مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و در راستای رفع کاستي‌های درون سازمانی، توسعه اقتصاد دریا و بهبود معیشت و رفاه مردم حرکت نمایند.
انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست دارد، به هر طریق ممکن و به‌طور مشخص و شفاف مسئله اقتصاد دریا در لایحه برنامه هفتم به‌عنوان موضوعی کلیدی گنجانیده شود، تا جامعه دریایی در آینده نزدیک شاهد رونمایی از برنامه توسعه اقتصاد دریامحور برآمده از محورهای اصلی در سیاست‌های کلی برنامه هفتم ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و بخشنامه جنابعالی، باشد. 

سياست‌هاي برنامه هفتم توسعه
برنامه هفتم توسعه با تاكيد بر توسعه اقتصاد درياپايه به وسيله مقام معظم رهبري، ابلاغ شد و افكار عمومي چنان فرض كردند كه امسال، سال اقتصاد درياپايه خواهد بود و توان كشور به سمت توسعه سواحل مَكُران و ديگر سواحل كشور و نيز توسعه اقتصاد دريايي خواهد رفت. 
ابلاغ مقام معظم رهبري، به عنوان راهبرد و قانون بالاسري، چنين به نظر آورد كه همه توان سازمان برنامه و بودجه نيز در جهت تامين سياست‌هاي برنامه هفتم قرار گيرد؛ اما در عمل همه چيز خلاف سياست‌هاي برنامه هفتم بود! اين تخلف بزرگ برنامه‌اي را چگونه بايد فهميد و چگونه بايد آن را توصيف كرد و به استحضار خوانندگان محترم روزنامه رساند؟ اين را ما نمي‌دانيم و واقعا متعجب و مستاصل مانده‌ايم. وقتي سازمان برنامه و بودجه به طور رسمي و علني خلاف سياست‌هاي ابلاغي رهبر عمل مي كند، از ديگران چه توقعي مي‌توان داشت؟ اين اقدام را نمي‌فهميم و سازمان برنامه و بودجه هم روزه سكوت گرفته است و نه توضيحي مي‌دهد و نه تصحيحي مي‌كند.  
افكار عمومي چه مي‌خواهد؟
افكارعمومي توضيح مي‌خواهد. رئيس سازمان برنامه و بودجه بايد به طور رسمي توضيح دهد كه چرا چنين اقدامي صورت گرفته است. آيا بيخ و بن سياسي دارد كه سياست‌هاي ابلاغي رهبری معظم انقلاب را كنار مي‌گذارد؟ آيا بن‌مايه برنامه اي دارد كه ما از آن بي‌خبريم؟ آيا دليل بودجه اي دارد كه ما نمي‌دانيم؟ در هر صورت، تكليف سياست‌هاي برنامه هفتم توسعه كه به وسيله مقام معظم رهبري ابلاغ شده و حكم دستور و راهبرد قطعي دارد، چه مي‌شود؟ آيا اقدام سازمان و برنامه و بودجه، يك بدعت در عدم پيروي از سياست‌هاي برنامه‌اي نيست؟ اگر سازمان برنامه و بودجه درست مي‌گويد، پس سياست‌هاي برنامه هفتم و.... به چه كار مي‌آيند؟

ظرفیت بالای انجمن‌هاي دريايي
انجمن‌هاي و فعالان دريايي متعدد هستند، انجمن‌هايي كه اگر كنار هم قرار بگيرند، مي‌توانند موثر واقع شوند؛ اما گل‌هايي هستند كه هر كدام به تنهايي هيچ بهاري را به ارمغان نياورده‌اند. انجمن‌ها  و فعالاني مانند: انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران - پژوهشگاه اقيانوس‌شناسي- موسسه تحقيقات شيلاتي ايران- انديشكده توسعه پايدار آبزيان - انجمن صنعت بانكرينگ ايران
اتحاديه مالكان كشتي- انجمن صنفي كارگردي و دريانوردان تجاري ايران- شوراي عالي دريايي كشور و...و انجمن مهندسي دريايي ايران كه اين عنوان را بايد متمايز نوشت. 

سپاس از انجمن مهندسي دريايي ايران
با تمام اين‌ها روزنامه اقتصاد سرآمد سپاس خود را نثار انجمن مهندسي دريايي ايران مي‌كند كه شهامت تذكر را در خود ديد. اين شهامت بر آمده از اعتماد به نفس، خودباوري و مسئوليت‌شناسي اعضاي جديد اين انجمن است كه اميدواريم با قوت و قدرت در چارچوب قانون و اخلاق ادامه يابد و ضمن الگويي براي ديگر انجمن‌هاي سكوت دريايي، مسيري مشخص در هم‌انديشي با اركان مرتبط با دريا براي دريا و به نفع اهالي دريا باشد.