printlogo


محسن پازوکی، تولید کننده سازه دریایی در گفت و گو با اقتصادسرآمد:
تمام فناوری تولید شناور بدون سرنشین هیدروگرافی ایرانی است

گروه مهندسی دریا - امید اسماعیلی -  یکی از افتخارات ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه اقتصاد دریاپایه است به خصوص شرکت های تولیدی و دانش بنیان که منجر به اشتغال جوانان جویای نان و نام شده اند. یکی از آن ها، یک شرکت تولیدی در زمینه خدمات فراساحل، هیدروگرافی و ROV (ربات های زیرسطحی ) و توسعه دهنده فن آوری های در موضوعات ذکر شده فعال است. در همین رابطه گفت و گویی داشتیم با محسن پازوکی مدیرعامل شرکت «مایا صنعت آریا» در ذیل مشروح این گپ و گفت را با هم پی گیری می کنیم:

 اقتصادسرآمد: از مایا صنعت بگویید و جزییات فعالیت های این شرکت بفرمایید؟
شرکت ما یک شرکت دانش بنیان در زمینه های مختلف فراساحلی، ساحلی و بندری در بخش های خدمات  تولید کالا فعالیت دارد. در بخش تولید از جمله محصولات بخش تحقیق و توسعه شرکت، تولید شناورهای بدون سرنشین هیدروگرافی، سیستم های مختلف مانیتورینگ لایروبی و پشتیبان از شناورهای لایروب آپرکاتر و بیل بارج ها و سنسورهای مختلف ژئوفیزیک و هیدروگرافی مانند عمق سنج ها و شورسنج ها و اندازه گیری سرعت صوت در آب می باشد. در بخش تحقیق و توسعه شرکت، همچنین در زمینه های توسعه ای، همیشه اقدام به تولید محصولات جدیدتر و به روز دنیا را انجام می دهد. 
در بخش خدمات، خدمات تعمیر و کالیبراسیون تجهیزات ژئوفیزیک، هیدروگرافی و دریایی را انجام می شود و عمده تجهیزات فنی و مهندسی که در این زمینه توسط شرکت های مهندس مشاور و سازمان های مختلف دریایی و سازمان نقشه برداری استفاده می شود، برای تعمیر و کالیبراسیون عمدتاً به کارگاه مجهز شرکت ما ارسال می شوند.
در بخش ربات های زیرسطحی یا ROVها نیز خدمات متنوعی در زمینه های نفتی و گازی به ویژه در پارس جنوبی و گاهاً در بازرسی های سدهای داخلی کشور و حتی صادرات این خدمات به کشورهای همسایه توسط شرکت انجام می گیرد.
 اقتصادسرآمد: با توجه به پتانسیل های ذکر شده، در بخش خدمات و محصولات مایا صنعت صادراتی داشته ؟ و اینکه بازار داخلی از این محصولات و خدمات استقبال کرده است؟

صادرات خدمات مهندسی دریا به کشورهای عراق و امارات 
محسن پازوکی: شرکت ما در راستای محصولات دانش بنیان با زیرمجموعه های وزرات نیرو در بخش پشتیبانی هیدروگرافی و رسوب سنجی سدها و منابع آبی کشور همکاری دارد. شناورهای بدون سرنشین هیدروگرافی همین الان در اختیار سازمان های مختلف از جمله سازمان جغرافیایی، موسسه تحقیقات آب  وزارت نیرو قرار دارد و در حال بهره برداری است.
در بخش صادرات، شرکت دو بخش صادرات خدمات و صادرات کالا را دارد؛ در بخش صادرات خدمات، خدماتی را به کشورهای منطقه مانند عراق و امارات در زمینه پروژه های مهندسی دریا درخصوص بازرسی و شناورهای بدون سرنشین ارائه داده است و ارزآوری داشته است. برای مثال در اقلیم کردستان عراق، برای بازرسی رسوبات و دریچه های سد دوکان از طریق شناورهای بدون سرنشین شرکت، خدمات مهندسی انجام شده است.
در بخش صادرات کالا و تولیدات، شرکت در حال برنامه ریزی و بسترسازی برای این مبحث می باشد. یکی از لازمه های صادرات محصول، حمایت سازمان ها و ارگان های رسمی کشور مانند سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان نقشه برداری کشور است که تاییدیه های خود، می توانند به صادرات محصولات دانش بنیان شرکت کمک های قابل توجهی کنند.
یکی دیگر از لازمه های صادرات محصول دریافت استانداردها و مجوزهای مربوطه است که تسهیل گری آن برعهده سازمان های دریایی است که از طریق تفاهم نامه های همکاری و سوابق کاری مرتبط و تأییدیه های لازم، می توانند صادرات محصول را تقویت و گسترش دهند و این محصولات را به بازارهای هدفی مانند بازار کشورهای همسایه و حتی بازار کشورهای عضو شانگهای و حتی با حمایت بیشتر به بازار کشورهای دورتر نیز صادر کرد.
 اقتصادسرآمد: از سوی سازمان های زیرمجموعه وزرات نیرو و بنادر و دریانوردی، آیا تسهیل گری صورت نمی گیرد؟
محسن پازوکی: در حال حاضر وزرات نیرو در حال استفاده از خدمات شرکت  و محصولات شرکت ما می باشد و با خرید محصولات شرکت در حال بهره برداری از آن است. ولی در بخش صادرات و مجوزها، این وزرات خانه نقشی برای صدور مجوزها ندارد.
وزارت راه و شهرسازی و به ویژه سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون همکاری با شرکت ما نداشتند. ایده ای که در نمایشگاه آیکوپمس (سواحل و سازه های دریایی) مطرح شده است این است که ما بتوانیم با بخش های مختلف سازمان بنادر و دریانوردی مذاکراتی هم برای مجوزهای لازم و هم برای معرفی به بنادر بین المللی به خصوص کشورهای همسایه و معرفی محصول تسهیل گری انجام شود و معرفی نامه و توصیه نامه هایی از سوی این سازمان ها برای تقویت صادرات محصول انجام بشود.

اقتصادسرآمد: آیا تحریم ها موانعی را برای شرکت دانش بنیان شما در مباحث تولید و خدمات ایجاد کرده است؟
محسن پازوکی: البته! تمام شرکت های فنی و مهندسی با زمینه کاری شرکت ما درگیر مسأله تحریم شده اند. موانعی و مشکلاتی را در زمینه تأمین فن آوری و دسترسی به اطلاعات ایجاد کرده است. اما ذات و نفس شرکت های دانش بنیان و تولیدی این است که راهی برای گذر از این موانع پیدا و یا ایجاد نمایند. شرکت های دانش بنیان باید این موانع را به فرصت تبدیل کنند. در تولید شناورهای بدون سرنشین، شرکت ما هیچ گونه دسترسی به مورد مشابه برای مهندسی معکوس یا ایده برداری نداشته است و فن آوری آن از ابتدا تا انتها توسط شرکت ما انجام شده است که مواردی از این دست هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان برای شرکت ها مسأله ساز هستند.
شرکت ما با مدیریت منابع و با سفارش گیری از سازمان های بالادستی توانسته است هزینه وارده را تعدیل کرده و از این موانع عبور کند. شرکت ها با رویکرد توسعه ای و رو به جلو می توانند تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کنند.

سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت های دانش بنیان حوزه دریا حمایت کنند
اقتصادسرآمد:  و اما سخن پایانی؟
محسن پازوکی: درخواست ما خاصتاً از سازمان بنادر و دریانوردی برای شرکت ما و شرکت های مشابه که در زمینه تولید محصولات و خدمات مرتبط با دریانوردی فعالیت دارند، حمایت بیشتراست. حمایت به این معنا که با توجه به اینکه شرکت در زمینه فن آوری های روز دنیا و توسعه فن آوری های با تکنولوژی بالا کار می کند، ضرورت دارد تا زیرمجموعه ها، مجریان و پیمانکاران سازمان بنادر توصیه و یا ملزم شوند که از محصولات و خدمات با فن آوری روز تولید داخل در کنار فن آوری های سنتی در دست بهره برداری خود استفاده کنند تا هم رشد و توسعه محصولات دانش بنیان و هم رشد شرکت های تولید کننده آن را در پی خواهد داشت.
تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد(eghtesadsaramad.ir) آمادگی دارد که با نگاه حمایتی،  شرکت های تولیدی، دانش بنیان،فن آور، نوپا ومبتکر در حوزه اقتصاد دریا پایه را در قالب گفت و گو و مصاحبه به جامعه ی بزرگ دریایی معرفی کند. در صورت تمایل با شماره تلفن02188769227 یا 09198543996 تماس حاصل
 فرمایید.