عضو انجمن زیستشناسی ایران مطرح کرد
از نفت تا میکروپلاستیکها؛ تهدیدات زیستی برای خلیج فارس
عضو انجمن زیستشناسی ایران با بیان این که بیش از ۳۰ درصد نفت جهان از تنگه هرمز عبور میکند، گفت: حجم زیادی از فعالیتهای کشتیرانی از جنبههای مختلفی منجر به آلودگی دریا میشود.به گزارش اقتصادسرآمد، دکتر علیرضا صفاهیه با اشاره به عوامل آلودگی آبهای خلیج فارس به ایسنا اظهار کرد: خلیج فارس منطقهای پر تنش و پر استرس از نظر آلودگی است. با توجه به اینکه بیش از ۳۰ درصد نفت جهان از تنگه هرمز عبور میکند و از این مسیر به سایر نقاط دنیا ترانزیت میشود، همین مساله باعث ترافیک عظیمی از نفتکشها و حجم زیادی از فعالیتهای کشتیرانی شده که از جنبههای مختلفی منجر به آلودگی دریا میشود.وی با اشاره به انواع آلودگیهای دریایی، افزود: استخراج و اکتشاف نفت، ایجاد سکوهای نفتی در خلیج فارس و بارگیری و تخلیه کشتیها، تمام اینها میتواند منجر به ایجاده آلایندههای مختلف از جمله آلودگیهای نفتی شود.عضو هیات علمی زیستشناسی دریای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به انواع علل آلودگی خلیج فارس، گفت: بیشتر نفتکشهایی که از نقاط مختلف وارد خلیج فارس میشوند، باید خالی باشند تا بتوانند نفتگیری کنند اما وقتی مخزن یک نفتکش خالی باشد، روی آب دریا به راحتی واژگون میشود و به این دلیل این کشتیها در مبدأ، تانکرهای خود را با آب دریا پر میکنند و وقتی به خلیج فارس میرسند آن را تخلیه میکنند؛ به این آب، آب توازن گفته میشود و با توجه به اینکه مخزن نفتکش از قبل نیز مواد نفتی داشته است، تخلیه آن منجر به آلودگی آب میشود و پیامدهایی خواهد داشت.صفاهیه ادامه داد: انتقال گونههای مهاجم با کشتیها را نیز داریم؛ برخی از گونهها به صورت بومی در نقاط مختلف جهان زندگی میکنند اما همراه با آب توازن کشتیها مانند سفر با بلیت یکسره، در مخزن قرار میگیرند و در خلیج فارس تخلیه میشوند. این گونههای آبزی برای محیط جدید یعنی خلیج فارس، گونه مهاجم هستند.وی گفت: مشابه این رخداد چند سال پیش برای دریای خزر اتفاق افتاد و موجود کوچکی به نام شانهدار وارد دریا شد که در پی ورود آن به دریای خزر، نسل برخی ماهیها از جمله خاویار و کریکا را رو به انقراض برد و اکنون ذخایر این ماهیان در دریای خزر بسیار کاهش پیدا کرده است. در خلیج فارس نیز به شکل دیگری گونههای مهاجم را داریم و باید مراقب باشیم.