printlogo


ادامه ناترازی سنگین و جدی در حوزه برق اقتصادسرآمد گزارش می دهد
چاره کار؛ مدیریت ساعت و صرفه جویی در مصرف برق

گروه انرژی – فاطمه کریمی - حاشیه ها هنوز بر صنعت برق و موضوع تامین این مهم در مصارف صنایع و خانگی حاکم است. چندی پیش یکی از اعضای اتاق بازرگانی به پیشواز خاموشی و قطع برق رفته بود و با بیان این که "امسال قطعاً شرایط قطعی برق در هر دو بخش صنایع و خانگی بدتر خواهد بود" ساز خاموشی هار را به صدا در آورده بود. اما در دولت و بخصوص وزارت نیرو اعلام کرده اند که آمادگی کامل برای مدیریت توزیع برق وجود دارد به طوری که  که برنامه ریزی های صورت گرفته نشانگر آن است در صورتی که مشکلی ناخواسته در شبکه پیش نیاید و حادثه‌ای نابهنگام تولید برق را تحت الشعاع قرار ندهد، می‌توان با همکاری مشترکان، از تابستان امسال بدون مشکل عبور خواهیم کرد.

ابراز نگرانی وزیر نیرو از ناترازی حدوداً ۱۲ هزار مگاواتی
به گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه وزیر نیرواما با ابراز نگرانی از وضعیت ناترازی برق کشور با اشاره به ناترازی سنگین و جدی در حوزه برق  می گوید: با ناترازی حدوداً ۱۲ هزار مگاواتی روبرو هستیم و امیدواریم مردم در مصرف برق صرفه جویی کنند.
این نگرانی به حدی است که علی اکبر محرابیان در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر ناترازی سنگین و جدی در حوزه برق افزود: مردم به خاطر دارند که سال ۱۴۰۰، از ۲۹ اردیبهشت تا پایان تابستان، با قطعی‌های متعدد برقی مواجه بودیم که بعضاً تا سه نوبت در روز به صورت برنامه‌ریزی شده و بعضاً بدون برنامه‌ریزی در اقصی نقاط کشور اتفاق می‌افتاد.
وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شرایط بهبود پیدا کرد. نکته مثبت سال گذشته همکاری بسیار خوبی بود که مردم در زمینه صرفه‌جویی مصرف برق داشتند؛ امید است این همکاری امسال نیز ادامه داشته باشد تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم تا اثرات این ناترازی به حداقل ممکن برسد.
مهم‌ترین شیوه‌های مدیریت مصرف برق در کشورهای پیشرفته، راهکار مدیریت ساعت مصرف است
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که تغییر ساعت کارکنان اداری چه تأثیری بر کنترل میزان مصرف برق داشته است؟ اظهار کرد: مهم‌ترین شیوه‌های مدیریت مصرف برق در کشورهای پیشرفته، همین راهکار مدیریت ساعت مصرف است، به این شکل که ساعت اوج مصرف در بخش‌های مختلف با یکدیگر منطبق نباشند.
محرابیان عنوان کرد: اوج مصرف برق ما دو بار در طول روز است؛ یکی حدود ۲ ظهر و دیگری اوج مصرف شبانه است. در این زمینه اقدامی که صورت گرفت با این هدف بود که مصرف ادارات در ساعت اوج را به حداقل برسانیم تا بتوانیم برق بیشتری را در اختیار بخش خانگی و مردم بگذاریم.
وی افزود: این اقدام اگر به نحو مطلوب صورت بگیرد، حدوداً هزار مگاوات مصرف برق را کاهش می‌دهد که معادل تولید سه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی است و رقم قابل توجهی است. بنابراین این اقدام موثررو مفید است.
وزیر نیرو یادآور شد: البته مدیریت مصرف فقط مخصوص بخش اداری نیست و برای بخش‌های مختلف، برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده تا هرچه زودتر اثرات ناترازی را کاهش دهیم

تامین برق مشترکان صنعتی و خانگی نیازمند توجه مجلس
 در صورت هماهنگی مجلس با بخش انرژی کشور، می‌توان فاصله عمیق ایجاد شده میان هزینه تمام شده و هزینه مصرف انرژی را کاهش داد.
در همین رابطه امیرحسین شریفی شاهنجرانی، کارشناسان صنعت برق در گفت و گو با مهر با تاکید بر این که وزارت نیرو برنامه‌های خود را نسبت به سال گذشته دقیق‌تر تدوین کرده است، تصریح کرد: اگرچه شرایط نسبت به سال گذشته سخت‌تر است و به دلیل کمبود بارش‌ها استفاده از نیروگاه‌های برق آبی با محدودیت‌هایی همراه است، اما به طور حتم تمام تلاش‌ها برای پیشگیری از بروز بحران در صنعت برق به کار گرفته می‌شود.
وی با اشاره به این که جامعه هنوز خاطره خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ را فراموش نکرده است، یادآور شد: تفاوت دوسال گذشته با سال ۱۴۰۰، این است که وزارت نیرو برنامه ریزی برای مقابله با بحران را انجام داده است در حالی که در سال ۱۴۰۰ به دلیل تغییرات جوی شدید که از زمستان آغاز شده بود و کاهش شدید بارندگی‌ها و… وزارت نیرو در شرایط سختی قرار گرفت.
این کارشناس صنعت برق با اشاره به اینکه از سال گذشته برنامه‌ها در وزارت نیرو گام به گام تهیه و برای هر بخش وظایف جداگانه ای تهیه شد، تاکید کرد: تفاوت دیگر برنامه‌های تدوین شده این وزارتخانه هماهنگی با نهادهای بالادستی و سایر وزارتخانه‌های اقتصادی است که در این خصوص می‌توان به هماهنگی و برنامه مشترک وزارتخانه‌های نیرو و صمت برای تأمین حداکثری برق صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال اشاره کرد.شریفی ادامه داد: این درحالی است که پیشتر چنین سطحی از هماهنگی‌ها وجود نداشت و وزارتخانه‌ها به صورت جزایر جداگانه در خصوص مسائل تأمین انرژی تصمیم گیری می‌کردند.این کارشناس صنعت برق با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری مجلس با بخش انرژی کشور خاطر نشان کرد: در صورت هماهنگی مجلس با بخش انرژی کشور، می‌توان فاصله عمیق ایجاد شده میان هزینه تمام شده و هزینه مصرف انرژی را کاهش و عوائد آن را برای توسعه بخش انرژی هزینه کرد که در نهایت توسعه اشتغال و صنعت کشور را در پی خواهد داشت.

 قطع برق ۳۰ مشترک
 پرمصرف اداری پایتخت
کامبیز ناظریان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از اعلام اسامی ادارات پرمصرف این شهر در هفته اول تیرماه خبر داد و با اشاره به اینکه دمای هوای پایتخت و به دنبال آن مصرف برق تهرانی‌ها در حال افزایش است بار دیگر بر لزوم کاهش مصرف برق بخش اداری مطابق با مصوبه هیأت دولت تاکید کرد و گفت: روز چهارشنبه؛ ۲۴ خرداد ماه نیز برق ۳۰ مشترک اداری دیگر که به دستورالعمل ابلاغی هیأت وزیران بی اعتنا بوده اند توسط سامانه‌های کنترل از راه دور و نیروهای عملیاتی این شرکت قطع شد.

هفته اول تیر ادارات پر مصرف
 معرفی می‌شوند
وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی که اقدام به کاهش مصرف برق کرده اند قدردانی کرد و یادآور شد: در راستای تکلیف مراجع بالادست که بر عهده این شرکت گذاشته است، کوچک‌ترین اغماضی در برخورد قانونی با ادارات پرمصرف صورت نخواهد گرفت و در صورتی که اداراتی که مشمول قطع برق شده اند نسبت به ادامه این روند اصرار داشته و از کاهش مصرف برق خودداری کنند طی مراحل بعدی با سختگیری‌های بیشتری مواجه خواهند شد.
مدیرعامل توزیع برق پایتخت خاطرنشان کرد: طی هفته اول تیرماه، اسامی ادارات پرمصرف شهر تهران که به اخطارهای داده شده بی توجه بوده اند جهت آگاهی عموم شهروندان، منتشر خواهد شد.