printlogo


اقتصاد سرآمد گزارش مي‌دهد؛
دریانوردان خط مقدم حمل‌و‌نقل دریایی

گروه اقتصاد دریا پایه- امید متین - 25 ژوئن برابر با 4 تير، مناسبتي است به نام «روز دريانورد». اين مناسبت جهاني، باعث شده كه مسئولان در بخش‌هاي دولتي و خصوصي تلاش كنند كه آيين بزرگداشت دريانوردان را برگزار كنند و علاوه بر خبررساني در باره آخرين وضعيت دريانوردي كشور، سپاسمند زحمات همكاران دريانورد خود باشند. 
در اين رابطه، سازمان بنادر و دريانوردي طي مراسمي در 30 خرداد به پيشواز «بزرگ‌داشت روز جهاني دريانورد» رفت كه گزارشي از آن به اهالي دريا تقديم مي‌شود:
مراسم بزرگداشت روز جهاني دريانورد از ساعت 16 به طور غير رسمي شروع شد. ميهمانان كه اغلب از اهالي دريا بودند، آمدند و مورد پذيرايي قرار گرفتند تا ساعت 17 كه مراسم رسمي شروع شد. 

مركز همايش‌هاي شركت نفت
محل برگزاري در مركز همايش‌هاي شركت نفت در خيابان شريعتي بود و محل مناسبي براي پذيرايي از مهمانان و برگزاري مراسم رسمي داشت. 

سخنراني‌ها:
چند نفر از مسئولان مرتبط با حوزه دريايي كشور در اين برنامه با حاضران سخن گفتند. صفايي- مدير عامل سازمان بنادر يكي از سخنران‌هاي اصلي مراسم بود كه در باره دريانوردان و حمل و نقل، توجه دولت به اقتصاددرياپايه و اقتدار دريايي جمهوري اسلامي سخن گفت. 

دریانوردان خط مقدم حمل‌و‌نقل دریایی
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه دریانوردان خط مقدم حمل‌و‌نقل دریایی هستند، گفت: با همت و‌تلاش دریانوردان و جامعه دریایی و‌بندری، قدم‌های موثری برای حمل‌ونقل دریایی بر خواهیم داشت.
وي افزود: مباحث دریایی کشور در دو سطح پیگیری می‌شود و ارگان‌های دریایی بر اساس یک هماهنگی کامل و با توجه به برنامه‌های هر مجموعه، فعالیت‌ها را پیش می‌برند.
وی ادامه داد: اقدامات بزرگی در حال رخداد است و با توجه به تلاش تمامی ارگان های دریایی، جمهوری اسلامی در طول تاریخ این میزان از اقتدار دریایی را تجربه نکرده است.
صفايي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه ناوگان با توجه به سیاست های کلان کشور در حال فعالیت است و شرکت ملی نفتکش نیز با وجود تحریم های ظالمانه صادرات مواد نفتی را با وجود سختی فراوان دنبال می کند.
وي با تاكيد بر اینکه دریانوردان ایرانی با رعایت قوانین بین‌المللی در حال فعالیت هستند، افزود: کشتی های جمهوری اسلامی در تمامی نقاط دنیا حضور پیدا می کنند که در عمل کار بسیار سختی است. شناورهای خدماتی در صنایع نفتی، فراساحل و صنایع بندری در حال فعالیت هستند و عمدتا بخش خصوصی در این زمینه عهده‌دار اقدامات و افتخار آفرین است.
صفایی با تاکید بر مواضع مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریاپايه، عنوان کرد: بحث حکمرانی دریایی مطرح است و خوشبختانه در سطح ملی به آن توجه شده و سازمان بنادر به عنوان دبیرخانه این کارگروه زیر نظر معاون اول رییس جمهور کار خود را پیش می برد تا تمامی ارگان های دریایی که جمعیت ساز هستند دور هم جمع شوند و در سطح کلان و عملیاتی فعالیت‌ها را به صورت موثر پیش ببریم.

امسال برای حمل و نقل دریایی
 پر رونق نیست
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سخنران ديگري مراسم بود كه با بیان اینکه در 3 ماهه ابتدایی امسال جابه جایی کالا توسط حمل و نقل دریایی ۲۰ درصد رشد کرد، تاکید کرد: ضرورت دارد تعرفه های حمل و نقل دریایی در سال جاری اصلاح شود.
محمدرضا مدرس‌خیابانی افزود: علی‌رغم اینکه سال گذشته در حمل و نقل دریایی رکوردهای درآمدی و جابه جایی محقق شده بود، اما امسال برای حمل و نقل دریایی سال پر رونقی نیست.
وي با اشاره به روز دریانورد و تبریک این روز به دریانوردان گفت: جهت حمایت از دریانوردان برنامه‌ریزی خاصی داریم.
و به رغم كمبود نيروي انساني، جهت تامین نیروی انسانی، پارسال ۴۰۰ نفر افراد علاقه‌مند جهت آموزش دریانوردی جذب کردیم و امسال نیز ۱۲۰ نفر تا پایان سال جذب خواهند شد.
وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از شرق دور تا روسیه و قزاقستان به صورت حمل و نقل ترکیبی فعالیت دارد، افزود: مسیر بندرعباس و بندر چابهار توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال است و امیدواریم رکوردهای حمل کالا جابه جا شود.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیس جمهور در سفر اخیر خود به ونزوئلا با اقتدار اعلام کرد که کالاهای ایرانی به دورترین نقاط آمریکای لاتین منتقل می‌شود و این افتخار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.
برقراری خط مستقیم و منظم چین- هند، کشور‌های آفریقایی از طریق بندر‌عباس و چابهار به مقاصد کشور‌های حاشیه دریای خزر و روسیه و نیز تدوین سند راهبردی همکاری برای توسعه روابط با روسیه و کشور‌های حوزه دریای خزر از جمله دیگر اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های  گذشته بوده است.
عملیات‌ ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران
معاون نیروی دریایی ارتش سخنران ديگر مراسم بود. 
امیر دریادار بابک بلوچ، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساخت زیردریایی‌های فوق سنگین و اضافه شدن آن به نیروی دریایی راهبردی ارتش، خبر داد و گفت: ساخت و توسعه تجهیزات دریایی همچنان ادامه دارد و در آینده‌ای نزدیک، زیر دریایی فوق سنگین به نیروی دریایی ارتش اضافه می شود.
وي با اشاره به عملیات‌ موفقیت‌آمیز و مقتدرانه ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیمودن دور دنیا، با ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مُکران گفت: افتخاری کم نظیر و راهبردی در راستای تحقق توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم دریا در اقتدار دفاعی کشور و تقویت دیپلماسی دفاعی و احیای قدرت دریایی ایران عزیز به دست آمده است.
وی با بیان اینکه در سالیان گذشته استکبار جهانی برای عقب نگه‌داشتن اقتصاد دریایی کشور از هیچ اقدامی واهمه نداشته است، تاکید کرد: امروز با حضور مقتدرانه نیروهای دریایی ارتش و سپاه، به اضافه نیروهای همیشه هوشیار مرزبانی، چتر امنیت بر کلیه ناوگان دریایی کشور حا‌کم شده است.
امیردریادار بلوچ با اشاره ماموریت انجام شده ناوگروه ۸۶ ارتش، در سفر به دور دنیا، خاطرنشان کرد: این ماموریت یک پیام برای ایران و جهان داشته است که دیگر هیچ نقطه‌ای در دریا و اقیانوس‌ها به نیروهای دریایی ایران دور نیست و امکان تامین امنیت برای کشتیرانی تجاری ایران در هر نقطه‌ای  از دنیا فراهم شده است.

85 درصد تجارت دنیا از طریق دریا
معاون امور دریایی سازمان بنادر نيز سخناني ايراد كرد و  با اشاره به اینکه توسعه کمی و کیفی دریانوردان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بنادر است، گفت: دریانوردان هسته‌ای‌ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی هستند.
مجید علی‌نازی اظهار داشت: بیش از 85 درصد تجارت دنیا از طریق دریا صورت می‌گیرد و با توجه به همجواری کشور با خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، اهمیت حمل‌ونقل دریایی بر کسی پوشیده نیست.
وی ادامه داد: کشور ما با بیش از 5800 کیلومتر نوار ساحلی موجبات بهره مندی از حمل و نقل کالا، فعالیت های صیادی، اکتشاف میادین، گردشگری، پژوهشی و خدمات را فراهم کرده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی تاثیر بسیار زیادی در مبادلات فرامرزی به خصوص بازرگانی و تجارت فراقاره ای کشور دارد، عنوان کرد: این صنعت به عنوان ایمن ترین نوع حمل و نقل کالاهای سبک، سنگین و با ارزش شناخته می شود و در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، قابل اطمینان تر است و تاثیر مثبت زیادی بر توسعه اقتصاد کشورها دارد.
علی نازی ادامه داد: هسته‌ای ترین عنصر تاثیرگذار در صنعت دریانوردی دریانوردان هستند و در بسیاری از کشورها، دریانوردان به عنوان رکن چهارم نیروهای نظامی شناخته می شوند و همین امر حاکی از نقش آفرینی و اهمیت بسیار بالای این نیروی ارزشمند است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برنامه های در دست اقدام سال جاری سازمان بنادر و دریانوردی نیز، اعلام کرد: شایسته سازی دریانوردان شناورهای صیادی، شایسته سازی پرسنل سکوهای فراساحلی بر اساس کنوانسیون STCW از جمله برنامه های سال جاری است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه حقوق دریانوردان این سازمان با برخورداری از واحد کار دریایی در ستاد و بنادر و در راستای اجرای مقاوله نامه کار دریایی (MLC) پیگیری موثری را در زمینه پرداخت حقوق، بازگشت به میهن دریانوردان زمین گیر و شکایات آن ها به عمل آورده است، اعلام کرد: با مشارکت تمامی مبادی ذی ربط دولتی از وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پلیس مهاجرت و سازمان های مردم نهاد به ویژه انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران و اتحادیه مالکان کشتی های ایران به طور مستمر، پیگیر مطالبات و حقوق دریانوردان حتی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل است.

سامانه جامع امور دریانوردان (ناد) 
در اين مراسم، از سامانه جامع امور دریانوردان (ناد) با طراحی کاملا اختصاصی توسط اداره کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی رونمایی شد.
سامانه ناد با قابلیت نصب بر روی گوشی های همراه با سیستم عامل اندروید، تبلت و لپ تاپ و استفاده در هر زمان و مکانی تهیه شده است. در  برنامک موبایل ناد امکان ثبت نام در آزمون های شایستگی دریانوردی، ثبت درخواست صدور اسناد دریانوردی، استعلام گواهی نامه ها، آدرس یابی پزشکان معتمد و مراکز آموزش دریانوردی امکان پذیر می باشد.
خدمات صورت پذیرفته بر اساس نقشه راه آموزش دریانوردی کشور و به منظور اقدام در راستای تحول دیجیتال این حوزه صورت می پذیرد.
شایان ذکر است، تعداد دریانوردان کشور در رده های مختلف بر روی شناورهای تجاری، صیادی و خدماتی بالغ بر ۱۲۴ هزار نفر می باشد.

تقدیر از دریانوردان نمونه کشور 
سال 1402 
در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد کشور از 39 دریانورد نمونه سال 1402 قدردانی شد.
اسامی 39 نفر از دریانوردان نمونه سال 1402 به شرح ذیل است:
 1-جناب آقای ایوب ابراهیمی نسب، فرمانده شناور آلفا پرستیژ -  مجتمع بندری شهید رجایی
2-جناب آقای سید محمدجواد  پیامی، ملوان نجاتگر شناورهای جستجو و نجات - بندر بوشهر
3-جناب آقای مصطفی  جالی ، رئیس اداره ایمنی وحفاظت دریایی -  مجتمع بندری امام خمینی
4-جناب آقای ابوطالب گرایلو، سرمهندس کشتی -  بندر نوشهر
5- جناب آقای غفور صادقپور کلوری، فرمانده ناجی 5 - بندر چابهار
6-جناب آقای محمد   خسروی - بندر امیر آباد
7-جناب آقای مهدی    خلفی- بندر خرمشهر
8-جناب آقای رامین غلامی شاه ویر، فرمانده لایروب کاتر ساکشن شهید رشیدی- مجتمع بندری انزلی
9-جناب آقای محمد نبی   بامدی - نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
10-جناب آقای عباس سلمانی مرشدی - نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
11-جناب آقای محمد مهدی    احمدی - نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
12-ناخدا علی   دشتیاری- سازمان شیلات ایران
13-ناخدا اکبر شریفی نیا - سازمان شیلات ایران
14-جناب آقای نظام الدین صفی نیا - سازمان شیلات ایران - مدیر بندر صیادی امیر آباد
15-جناب آقای سید سعید سعیدی فرد ، سرمهندس تانکر  - شرکت ملی نفتکش ایران
16-جناب آقای امیر حسین سقفی، مهندس  برق  تانکر - شرکت ملی نفتکش ایران
17-جناب آقای اصغر  دیدار ، سر ملوان تانکر -  شرکت ملی نفتکش ایران
18-جناب آقای محمد عادلپور دهنوی، مهندس دوم شناور -  شرکت ملی نفتکش ایران
19-کاپیتان بهنام پژوم، مهندس دوم کشتی - اتحادیه مالکان کشتی ایران
20-جناب آقای حمید رضا کدیور ، فرمانده کشتی - اتحادیه مالکان کشتی ایران
21-جناب آقای حامد شیرین پور گیل چالان ، افسر برق- اتحادیه مالکان کشتی ایران
22-جناب آقای بابک قندیان زنجان، فرمانده کشتی- اتحادیه مالکان کشتی ایران
23-جناب آقای عمران سعیدی سامانی، فرمانده کشتی- انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران      
24-جناب آقای اشکان بوستانی، فرمانده کشتی- شرکت کشتیرانی والفجر       
25-جناب آقای علی حسینی ، راهنمای درجه یک - شرکت هدایت کشتی خلیج فارس
26-جناب آقای ابراهیم نصاری،  فرمانده شناور هادی7 - شرکت هدایت کشتی خلیج فارس
27-ناخدا جمشید دهداری، فرمانده شناور -  شرکت پایانه های نفتی ایران       
28-ناخدا ابراهیم گاموری، رئیس عملیات دریایی -  شرکت پایانه های نفتی ایران    
29-دریا دار دوم فرهاد فتاحی، فرمانده ناوگروه 86 - نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران
30-ناخدا یکم علی اصغر مظلومی، فرمانده ناو بندر جمهوری اسلامی ایران مکران- نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران
31-ناخدا دوم امید مغانی، فرمانده ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا - نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران
32-کاپیتان مهدی کرمی- انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
33-کاپیتان حامد  کاوه- انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران
34-جناب آقای سید محمد سیفی، فرمانده کشتی - شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران
35-جناب آقای حسن اسلامی ، سرمهندس کشتی- شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران
36-جناب آقای سعید حسن زاده بیشه گاهی، مهندس مخابرات و الکترونیک- شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران
37-جناب آقای نیما  قبادی ، آشپز درجه 2- شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران
38-جناب آقای منصور ملکی نیا، ملوان عرشه- شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران
39-جناب آقای ابراهیم  قاید، ملوان موتور- شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران