printlogo


لاف ساخت ایرباس  و‌ بوئینگ آقای رییس

غلامرضا مصدق - سازمان هواپیمائی کشور، سازمانی فوق تخصصی  است که رئیس آن در یک وضعیت نرمال یا باید از ميان خلبانان با تجربه و یا از بين افراد با تخصص بالا در صنعت هوانوردی انتخاب شود. اینکه رئیس فعلی این سازمان مدعی ساخت ایرباس و بوئینگ در ایران است از دو حالت خارج نیست، یا اینکه ایشان از ابتدایی ترین الزامات و پیچیدگی های صنعت ساخت هواپيماي مسافربري بی اطلاع هستند، که وامصبیتا و یا اینکه مطلع است، اما برای خوشایند مسئولان ادعا دارد که واويلا. جهت اطلاع رئيس آگاه هواپيمايي!، فعلاً بر روي کره زمین در دو نقطه هواپیمای مسافربری متوسط و بزرگ ساخته می شود، آمریکا و اروپا. آمریکا با اینکه پیشرفته ترین کشور صنعتی دنیاست با این حال در پروسه ساخت هواپیماهای بوئینگ از کمک بیش از ۳۵۰۰ شرکت غير آمريكائي در سراسر دنیا بهره می گیرد، به طوری که بخش زیادی از قطعات این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته می شود.  درست است که مونتاژ نهایی هواپیماهای ایرباس در تولوز فرانسه، سویل اسپانیا و هامبورگ آلمان، تيانجين چين انجام می شود اما ایرباس یک کنسرسیوم اروپایی متشکل از کشورهای اروپای غربی و حتی آمریکا است، در حقیقت این شرکت از تجمیع قدرت تکنولوژی اروپا، آمریکا و صدها شرکت کوچک و بزرگ غير اروپائي در سراسر دنیا شکل گرفته است. آقای رئیس هواپیمایی کشور:-شما که زیرساخت و دانش ساخت ایرباس و بوئینگ را در داخل دارید، چرا ده ها هواپیما را که سال هاست زمین گیر شده اند را تعمیر و راه اندازی نمی کنید، که كاري هزار بار آسان تر از ساخت هواپیما است؟ -به چه دلیل ژاپن، کره جنوبی، سوئد، آلمان و كلي كشور پيشرفته دنيا به تنهائی قادر به ساخت هواپیماهای متوسط و‌ بزرگ مسافربری نیستند؟ -چرا خیلی از شرکت ها، مثل فوکر که هواپیماهای مسافربری کوچک می ساختند با آن همه سابقه از این صنعت خارج شدند؟  کسانی  هستند كه با شنيدن چنين ادعاهاي بي مبنا، به وجد آمده، و نگارنده را متهم به خودباختگی و خودکم بینی می کنند، در جواب باید گفت در این مملکت مشکلات  بزرگ وجود دارد که عدم رفع نسبي آنها آینده کشور را با خطرات بزرگي  مواجه می کند، بهتر نيست به جاي سير و سياحت در عالم هپروت و لاف زدن، به دنبال راه حل هاي ممكن و با تكيه بر امکانات واقعاً موجود براي رفع مشکلات فوري باشیم.