printlogo


انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران به روزنامه دریایی اقتصادسرآمد نوشت:
برگزاری روز جهانی دریانورد با رنگ بویی کاملاً کارفرمایی

گروه اقتصاددريا – اميد اسماعيلي - در مراسمی که به مناسبت روز جهانی دریانورد به میزبانی اتحادیه کارفرمایی مالکان کشتی صورت گرفت از تعدادی از دریانوردان منتخب، قدردانی شد. هر ساله این مراسم توسط سازمان بنادر و دریانوردی و با مشارکت تمامی ارگان های دریایی و با محوریت دریانورد برگزار می شود که امسال برای اولین بار، مراسم دریانورد به اتحادیه کارفرمایی مالکان سپرده شد  
انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران در این باره و بدون پرداختن به دلايل و عدله اين اظهار نظر در مطلبی به روزنامه دریایی اقتصادسرآمد نوشت: روز جهانی دریانورد در محل سالن همايش شركت ملي نفتكش با رنگ بویی کاملا کارفرمایی برگزارشد در این مراسم که با شعار جهانی نقش دریانوردان در حفظ محیط زیست دریا برگزار شده بود، انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران از یکی از اعضایش  کاپیتان عمران سامانی که با تلاش و ممارست خود در بومی سازی سیستم‌های تسویه آب توازن نقش موثری داشته، قدردانی کرد. 
در حال حاضر شرکت های کشتیرانی ملی سفارشات متعددی به شرکت های رده چندم خارجی برای خرید این سیستم داده اند، که با تولید این محصول معتبر توسط شرکت دانش بنیان داخلی، امکان انتقال بخشی از این بازار به داخل کشور ایجاد شده است.

چرا داشتن اتحادیه اهمیت دارد؟
در اين نوشته انجمن آمده است: چرا داشتن اتحادیه اهمیت دارد؟ فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری حمل و نقل(ITF) بالغ بر 650 اتحادیه دارد که حدود 200 مورد از آن ها مربوط به امور دریانوردان می‌باشد. دریانوردانِ زیر مجموعه این اتحادیه ها شامل افسران و ملوانان از حدود 100 کشور جهان هستند. در صورت داشتن اتحادیه های متحد و سازمان یافته دفاع از حقوق دریانورد بهتر صورت خواهد گرفت. عضویت در اتحادیه ها به عنوان نوعی بیمه و مرکزی برای دسترسی آسان به اطلاعات حقوقی خواهد بود چرا که در هر زمانی در دسترس دریانورد خواهند بود. بهترین راه برای صیانت از حقوق یک دریانورد در محل کار، پیوستن به یکی از اتحادیه های زیرمجموعهITF خواهد بود. هر یک از اعضای اتحادیه به دنبال شرایط کاری بهتر همراه با ایمنی و سلامت بیشتر در محل کار خود می‌باشد. دریانوردان افرادی جسور و قوی هستند و با پیوستن به اتحادیه های دریانوردی همبستگی و انسجام بیشتری خواهند داشت.
اتحادیه ها نقش مهمی در ارتقا دانش دریانورد در مورد شرایط کاری و حقوق کارگری داشته و در موقع لزوم به صیانت از آن میپردازند. اتحادیه ها به نمایندگی از دریانورد با تنظیم قراردادهای پیمان جمعی با شرکت های کشتیرانی کمک بزرگی در بهبود شرایط کاری و معیشتی آن خواهد داشت.
در حال حاضر انجمن صنفی دریانوردان ایران به عنوان یکی از اعضای شورای مدیران ارشد ارگان های دریایی کشور و مجموعه همکار ITF، توانسته در سطوح ملی و بین المللی نقش موثری ایفا نماید و به عنوان یک ظرفیت کارا برای کشور و یکی از اضلاع مهم و منحصر به فرد در سه جانبه گرایی از منافع ملی، عمومی، دریانوردان و حتی شرکت های کشتیرانی دفاع نماید و در انسجام عمومی و درک متقابل بین دریانورد و مالکین کشتی ها و دولت نقش سازنده ای را صورت دهد.
انجمن کارگری یک شریک اجتماعی فعال برای دولت
 این انجمن کارگری به عنوان یک شریک اجتماعی فعال برای دولت، با بهره گیری از توان تخصصی اعضای خود، مشاوری امین و کارا برای مراکز تصمیم ساز همچون مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت و اتاق های فکر سازمان ها و شرکت های فعال در عرصه دریا و تحقق سیاست اقتصاد دریا محور فعال است.
تجربه سال های اخیر در همکاری با شرکت های کشتیرانی و سازمان ها که بر مبنای سیاست تعاملی و رویه منطقی و در چارچوب قانون در پیگیری مطالبات دریانوردان شکل گرفته ، منجر به اتفاقات خوبی برای دریانوردان و این شرکت هاگردیده است که می توان به نمونه اخیر در تحقق مطالبه دریانوردان شرکت ملی نفتکش پس از یک دهه و برخورداری ایشان از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد.اما همچنان سطح این همکاری ها از غنای لازم و ثباتکافی برخوردار نیست و متاسفانه همچنان زمینه و بستر جهت بروز برخوردهای غیر حرفه ای و مسموم از جمله تهدید به اخراج فعالین صنفی، عدم شفافیت و پاسخگویی مناسب، ممانعت و اختلال در فرآیند عضویت پرسنل در انجمن و یا ایجاد نهادها و اقدامات موازی برای تضعیف این نهادهای تخصصی با پشتوانه مردمی، فراهم می باشد. این در حالی است که فعالیت در تمامی انجمن ها و اتحادیه ها در دنیا و از جمله ایران، امری است افتخاری و اشتغال فعالان آن در یک شرکت و یا سازمان رویه ای است عادی و مرسوم. اما این مسئله تبعاتی را در دو سو به همراه خواهد داشت: از یک سو و از دیدگاه برخی از اعضا، اشتغال فعالین انجمن در شرکت ها و یا سازمان ها، با استقلال عملکرد انجمن همخوانی لازم را ندارد و از سوی دیگر نیز مدیریت برخی از شرکت ها، حضور این افراد را تهدید و مزاحمت و تعارض منافع معنی و از هر گونه نقد، حتی منطقی و سازنده، هراسناک و به شدت با آن برخورد می کنند. حال آن که در یک ساختار سالم، قانونمند و مترقی منافع تمامی سازمان ها و ارگان های دولتی، شرکت های کارفرمایی و اتحادیه های کارگری، در راستا منافع ملی و عمومی تعریف شده است. لذا در صورت بروز هر گونه تعارض و اختلال در هر بخش باید در صحت و مفهوم این منافع و ساختار شک نمود.خوشبختانه در سالهای اخیر انجمن صنفی دریانوردان ایران با عملکرد مستقل، منطقی و تعاملی خود تلاش نموده تا هر دو مسئله را به نحوی مرتفع نماید و با اولویت پیگیری مطالبات عمومی در حفظ منابع انسانی این صنعت و کمک به کارفرمایان و حتی دولت در بهره برداری مناسب از توان تخصصی این منابع ارزشمند تلاش نموده و در چارچوب حمایت از طرح ها و اقدامات دانش بنیان نیز دستاوردهای قابل توجهی حاصل نماید که افزایش عضویت دریانوردان و رشد چند برابری آن در شرایط کنونی کشور و همچنین همکاری های مشترک با شرکت های کشتیرانی خود بیانگر موفقیت نسبی در این حوزه است. اما همچنان، با اهداف تعیین شده و با استانداردها و الزامات، فاصله محسوس وقابل توجهی دارد. 
انجمن صنفی کارگری دریانوردان ایران از دریانوردان و مسئولان خواستح است تا با اتحادیه خود همگام و همراه باشند تا با همبستگی بیشتر در ارتقا و بهبود شرایط کاری سهیم باشند.