printlogo


اکرانوپلان؛ هیولای دریای کاسپین


اکرانوپلان نوعی وسیله نقلیه دریایی و پرنده است که با بهره‌گیری از اثر متقابل سطح با فاصله کمی از سطح آب و با سرعت بالا به پرواز درمی‌آید
به گزارش اقتصادسرآمد، اکرانوپلان مدل کا-ام، موسوم به «هیولای دریای کاسپین » مجهز به ده موتور جت بزرگترین اکرانوپلانی است که تاکنون ساخته شده است.
از این اکرانوپلان ساخت شوروی سابق تنها 1 دستگاه کامل شد و هیولای دریای کاسپین نام گرفت.(سال 1966)
به گزارش پارسینه ،اکرانوپلان نوعی وسیله نقلیه دریایی و پرنده است که با بهره‌گیری از اثر متقابل سطح با فاصله کمی از سطح آب و با سرعت بالا به پرواز درمی‌آید و روی بالشتکی از هوا بر فراز آب می‌خزد. سازمان بین‌المللی دریانوردی اکرانوپلان را در زمره کشتی‌ها طبقه‌بندی کرده است.
اکرانوپلان یکی از تسلیحات نامتعارف شوروی در جنگ سرد بود، برای نخستین بار بطور گسترده در نیروی دریایی شوروی بکار گرفته شد و یکی از اسرار مهم نظامی اتحاد شوروی به شمار می‌رفت، بطوریکه سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده مدت‌ها در مورد ماهیت این ماشین‌های غول‌آسا دچار سردرگمی بودند
علاوه بر این شش موشک کروز پی ۲۷۰ هم برای حمله به سواحل دشمن قبل از پیاده کردن تجهیزات در ساحل حمل میکرد که خیلی جالب هستند. پشت خروجی های تیوب موشک ها روی سقف با مواد جاذب حرارت و مقاوم در برابر دماهای بالا پوشانده شده بود. از دهه 1980 تا اواخر دهه 1990 توسط نیروی دریایی شوروی و روسیه استفاده می شد که در نهایت بازنشست شد.