printlogo


آغاز مقدمات همکاری نفتی ایران و عربستان
مجموع ناوگان حفاری خشکی و دریا به ۱۳۳ دکل می‌رسد

گروه نفت و انرژی – فاطمه کریمی - به دنبال اظهارات هدایت الله خادمی رییس هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حفاری نفت و گاز ایران در رسانه ها و همچنین روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، مبنی بر اینکه عربستان در حال تخلیه میادین مشترک است و تهران در قبال ورود ریاض به میدان نفتي آرش سکوت كرده است؟ موج خبری در کشور راه افتاد در همین رابطه در خبرگزاری ها مختلف با منابع متعدد واکنش نشان دادند.
به گزارش اقتصادسرآمد، شرکت نفت فلات قاره ایران با انتشار خبری آورده است: با نصب پایه سکوی F۱۹ میدان مشترک فروزان در آینده نزدیک، عملیات حفاری تا پایان سال جاری بر روی آن آغاز خواهد شد که با تکمیل چاه‌های مربوطه تولید از این میدان مشترک افزایش می‌یابد. 
در همین رابطه قرار است با انجام این بخش از عملیات ساخت پایه سکوی F۱۹ و بر اساس برنامه زمان‌بندی پروژه، این جکت وارد مراحل نهایی تکمیل جهت نصب در موقعیت معرفی شده از سوی مدیریت امور فنی در میدان فروزان شد. در کارگاه شرکت کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، جکت دوم این طرح نیز در حال ساخت است و با تکمیل ساخت هر دو پایه سکو، عملیات نصب آنها به صورت همزمان انجام خواهد شد.
«هم‌اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد،از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغازشده است» 
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، متن فوق اظهارات محسن خجسته‌مهر معاون وزیر نفت است که در حاشیه نشست رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری در جمع خبرنگاران گفته است: برای همه میدان‌های مشترک بین ایران و عربستان برنامه و مصوبه‌های لازم برای افزایش تولید و نگهداشت توان تولید دریافت شده است.
وی افزود: در میدان نفتی مشترک فروزان بین ایران و عربستان شرکت‌های پتروپارس و تأسیسات دریایی در دو جبهه مشغول فعالیت هستند و به‌زودی اخبار مثبتی درباره افزایش تولید این میدان اعلام خواهد شد، همچنین قرارداد ساخت جکت میدان گازی فرزاد بی (B) نیز امضا شده و هم‌اکنون ساخت این جکت نو از سوی شرکت پتروپارس در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: اکنون میدان مشترکی بین ایران و عربستان وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.
خجسته‌مهر تصریح کرد: آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد و منابع قابل‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کرده‌ایم و با آماده شدن شرایط، حفاری را در میدان آرش آغاز می‌کنیم.
وی اذعان کرد: طرح توسعه میدان گازی فرزاد اِی (A) به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است و در آینده نزدیک کار ساخت جکت این میدان نیز آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صنعت حفاری را یکی از مهم‌ترین حلقه‌های تولید نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی برشمرد و گفت: حفاری ضامن تداوم و پایداری در نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز است، به همین دلیل مدیریت در این صنعت به‌ویژه در بخش نیروهای متخصص و داشتن دکل‌های حفاری با تجهیزات فناورانه جدید از موضوع‌های با اهمیت در صنعت نفت به‌شمار می‌آید.

مجموع ناوگان حفاری خشکی و دریا به ۱۳۳ دکل می‌رسد

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در مجموع ناوگان حفاری خشکی و دریا بخش‌های خصوصی و دولتی کشور به ۱۳۳ دستگاه می‌رسد، اظهار کرد: برای افزایش تولید به‌ویژه از میدان‌های مشترک نیازمند دکل‌های حفاری جدید هستیم، از این رو در سال‌های اخیر از ظرفیت کامل بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرده‌ایم.
وی تأکید کرد: از نظر شرکت ملی نفت ایران نقش شرکت ملی حفاری ایران و صنعت حفاری در زنجیره تولید همانند خود تولید اهمیت دارد. به عبارت دیگر، همان‌طور که تولید نفت و گاز حاکمیتی است تلقی ما این است که شرکت ملی حفاری ایران نیز حاکمیتی است، از این رو با حمایت‌های دولت امیدواریم بتوانیم در راستای توانمند کردن این شرکت که عمده دکل‌های حفاری را در اختیار دارد امکان سرمایه‌گذاری در شرکت ملی حفاری ایران را داشته باشیم. با هماهنگی وزارت نفت ما از دولت درخواست کرده‌ایم شرکت ملی حفاری ایران از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری خارج شود تا بتوانیم با اطمینان بیشتر و با حداقل ریسک به اهداف تولید نفت و گاز در کشور برسیم.
معاون وزیر نفت ادامه داد: مهم‌ترین چالشی که در صنعت حفاری وجود دارد پایین بودن بهره‌وری دکل‌های حفاری و راندمان عملیات حفاری است، از این رو به‌دنبال آن هستیم با روش‌های مختلف اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، سرمایه انسانی و به‌کارگیری تجهیزات فناورانه این بازده را بالا ببریم.
خجسته‌مهر با تأکید بر راه‌اندازی مکان‌های پرشمار برای ساخت لوازم یدکی مورد نیاز دکل‌های حفاری به‌منظور جلوگیری از واردات در این زمینه تصریح کرد: در تلاشیم بعضی از تجهیزات مهم مربوط به دکل‌های حفاری از جمله دیزل ژنراتورها را در داخل کشور بسازیم.
وی اظهار کرد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های نگهداشت توان تولید و افزایش آن انجام شد، به‌طوری که همه ظرفیت‌های دکل‌های حفاری کشور را استفاده کرده‌ایم، هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد دکل‌های حفاری کشور اعم از خشکی و دریایی کاملاً فعال هستند و امضای قراردادهای جدید مربوط به میدان‌های مشترک همچون میدان آزادگان حجم حفاری‌ها در کشور افزایش خواهد یافت، به‌طوری که نیازمند تأمین دکل‌های جدید هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای شروع تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: به‌زودی پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه تازه در میدان گازی پارس جنوبی را در اختیار شرکت‌های خصوصی و داخلی کشور قرار می‌دهیم، همچنین شرکت نفت و گاز پارس فعالیت‌های اکتشافی جدیدی را در این میدان آغاز کرده و برای دسترسی به ذخایر جدید گازی مشغول تکمیل اطلاعات مهندسی است
۲۷ دکل از تعداد دکل های موجود فاقد استاندارد است
 در همین راستا هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت نیز گفته است: در رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری گفت: ۱۳۳ دکل حفاری در خشکی و دریایی وجود دارد که ۱۱۴ دکل در خشکی است که از این تعداد ۱۰۲ دکل فعال و ۱۲ دکل غیر فعال است.
وی از مشکلات موجود می‌توان به کمبود دکل‌های خاص برای انجام حفاری‌های ویژه، طولانی شدن زمان پروژه‌های بالادستی اشاره کرده است و می افزاید: از آمار ۱۲ دکل، ۱۰ عدد در حال بازسازی و به روزرسانی و برای ۲ دکل در حال انعقاد قرارداد هستیم.وی ادامه‌داد: ۱۹ دکل دریایی داریم که از این تعداد ۱۱ دکل دریایی در حال عملیات و یکی در حالت موینگ و ۷ دکل غیر فعال است.
قلاوند با اشاره به توان حفاری دکل‌های دریایی گفت: از ۱۹ دکل حفاری دریا ۱۴ دکل ۳۰۰۰، سه دکل ۲۰۰۰، یک دکل ۱۰۰۰، یک دکل ۴۰۰۰ اسب بخار است.
وی خاطر نشان کرد: از ۱۳۳ دکل ۱۰۶ دکل استاندارد و ۲۷ دکل فاقد استاندارد هستند و کلیه دکل‌ها در ۳۶ میدان در حال فعالیت هستند.
مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت اضافه کرد: از مشکلات موجود می‌توان به کمبود دکل‌های خاص برای انجام حفاری‌های ویژه، طولانی شدن زمان پروژه‌های بالادستی با توجه به کمبود مالی و مشکلات حقوقی، طولانی شدن فرایند انجام مناقصات، کمبود تجهیزات مورد نیاز حفاری، محدودیت تأمین کالاهای خاص برای حفاری‌های ویژه، تحریم و مشکلات قانونی به جهت استفاده از وسایل نامرغوب، محدودیت نیروی انسانی متخصص، مشکلات لجستیکی برای جابجایی دکل‌ها، عدم تأمین به موقع کالاها، عدم تأمین به موقع تجهیزات اشاره کرد.
وی افزود: افزایش ناوگان حفاری به ویژه دریایی، بروز رسانی ناوگان حفاری، توسعه سرویس خدمات فنی، راه اندازی سامانه مدیریت حفاری، توسعه نیروی انسانی، افزایش ناوگان حفاری سنگین و فوق سنگین از جمله مواردی است که به عنوان پیشنهاد برای گذر از وضعیت فعلی می‌توان ارائه داد.