printlogo


نخستین همایش علائم کمک ناوبری دریایی ایران در بندر شهید رجایی برگزار شد

نخستین همایش علائم کمک ناوبری دریایی ایران دیروز - شنبه ۱۰ تیرماه - مصادف با روز جهانی علائم کمک ناوبری دریایی (جولای ۲۰۲۳ میلادی) در بندر شهید رجایی برگزار شد.به گزارش اقتصادسرآمد، این همایش برای نخستین بار به نیابت از سازمان بنادر و دریانوردی با هدف آشنایی با علائم کمک ناوبری و صنایع مرتبط و به منظور ارتقا ایمنی و اشاعه فرهنگ دریانوردی در سالن هادی مهمانسرای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد.در ابتدای این مراسم معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: انجمن بین‌المللی فانوس‌های دریایی (IALA) از نهادهای اولیه و قدیمی مرتبط با سازمان بین‌المللی دریانوردی است که طبق تقویم رویدادهای مربوطه خود، همه ساله یکم جولای نسبت به برگزاری ترویج فرهنگ ایمنی دریانوردی و توسعه و ارتقا ضریب ایمنی دریانوردی اقدام می‌کند."اسماعیل مکی‌زاده" افزود: امروزه بخش زیادی از مبادلات تجاری دنیا و فرآیندهای اقتصادی، نظامی، صنعتی و امنیتی جهان از طریق دریاها و به وسیله انواع کشتی‌های تجاری و نظامی، سکوهای نفتی، شناورهای صیادی، تفریحی و مسافری، مزارع کشاورزی دریایی، آبزی‌پروری و انرژی‌های پاک صورت می‌گیرد که اهمیت ایمنی دریانوردی و علائم کمک ناوبری را دوچندان کرده است.وی با بیان اینکه نقش علایم کمک ناوبری در ممیزی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) دارای اهمیت ویژه‌ای است، افزود: استانداردهای موسسه بین المللی فانوس‌ها و علایم کمک ناوبری (IALA) و اجرای الزامات آیمو در راهبری و نگهداری این تجهیزات نقش اساسی دارند.مکی‌زاده با بیان اینکه اهمیت با نقش علائم کمک ناوبری هنوز در جامعه ما به درستی شناخته و معرفی نشده است، افزود: به عنوان مثال در تنب بزرگ یک فانوس دریایی بالای ۱۰۰ سال قدمت دارد که معرفی آن می‌تواند به جذابیت‌های این علائم و توسعه گردشگری دریایی به ویژه در ایام عید نوروز کمک کند.معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر مزیت‌های ضرورت آموزش و معرفی علائم کمک ناوبری دریایی به بومی سازی این علائم اشاره کرد و ادامه داد: علائم کمک ناوبری یک محصول بومی و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان است.مکی‌زاده با بیان اینکه بخش زیادی از تامین ایمنی دریانوردی در آبراه‌ها، به موضوع چراغ‌ها و علائم کمک ناوبری اختصاص دارد، همچنین یکی از دلایل سرقت علائم کمک ناوبری را شناخته نشدن اهمیت و نقش این علائم در حوزه‌های دریایی به مردم عنوان کرد.وی خاطرنشان کرد: امروز با توسعه شرکت‌های دانش بنیان و توجه به ساخت و تولید این تجهیزات دریایی، کشور از واردات علائم کمک ناوبری بی‌نیاز شده اما برای معرفی و شناخت متولیان امر در حوزه‌های دریایی ‌باید تلاش بیشتری از سوی انجمن‌های فعال در حوزه‌های دریایی صورت بگیرد.