printlogo


زیستگاه رویایی دایناسورهای  کوچک خلیج فارس کجاست؟

سوسمار خاردُم مصری، یکی از خزندگان بزرگ و سنگین وزن در خطر انقراض است که به تعداد فراوان در جزیره هنگام در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس مشاهده می شود، این خزنده در اعماق شن های روان این جزیره دست نخورده و رویایی زندگی، حرکت و تغدیه می کند و طول گونه نر آن به ۷۶ سانتی‌ متر می‌ رسد.
به گزارش اقتصادسرآمد، جزیره «هنگام» از جزایر بسیار مهم خلیج فارس است که در گذشته به آن «هینام» یا «هنجام» نیز می‌ گفتند. این جزیره، آنسان که پیداست از زمان های قدیم محل توقف کشتی ها برای برداشتن آب و آذوقه بوده و به همین دلیل می گویند اطلاق واژه هنگام بر این جزیره در واقع به معنی آمدن به هنگام و به موقع برای برداشتن آب و غذا سایر مایحتاج بوده است. همچنین در شهرستان میناب استان هرمزگان هم دوازده ساعت آب را یک هنگام می نامند.
بنابر گزارش ایرنا، جزیره هنگام، بعد از جزایر هرمز، خارک و قشم همواره مورد توجه استعمارگران بوده است در کتاب «کلید خلیج فارس» نوشته قصدر می خوانیم بعضی از سلاطین جنگجو و فاتح آشور در کتیبه هایشان تسخیر سواحل و جزایر خلیج فارس به دست فنیقی ها را حک کرده اند و از این رو، معلوم می شود که از روزگار سابق در خلیج فارس تمدنی وجود داشته است و شاید بعضی از این ملل در بنیادین تمدن شرکت داشته اند.
انگلیسی ها، در زمان حکومت قاجار، با ساختن خانه و تاسیساتی نظیر اسکله، انبار ذغال، تلگرافخانه و نظایر آن زیرکانه در این جزیره نفوذ پیدا کردند. که امروزه دامنه آن نفوذ به طور کامل برچیده شده است.
جزیره هنگام با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها و با داشتن چاه های آب و به دلیل واقع شدن در منطقه راهبردی نظامی، دارای اهمیت بسیار زیادی است.
این جزیره زیبای که دارای جاذبه‌ های گردشگری منحصر به فرد به لحاظ محیط طبیعی و محیط دریایی است و به آکواریوم طبیعی در جنوب کشور مشهور است در کنار دلفین ها، پرندگان آبزی، مرجان های دریایی، لاک پشت های منقار عقابی و جبیرهای زیبا (انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران) زیستگاه سوسمار خاردُم مصری است که در اعماق شن های روان این جزیره زندگی می کند و بیشتر عصرها و شب ها که شن های روی تپه ها خنک تر می شوند به سطح شنزار می آید و البته به ندرت دیده می شود.
حضور این خزنده در جزیره هنگام دلیل روشنی است بر اینکه در دوره های گذشته زمین شناسی، قشم و هنگام به سرزمین اصلی ایران متصل بوده اند.جزیره هنگام زیستگاه رویایی دایناسورهای کوچک خلیج فارس
سوسمار های خاردُم مصری جزیره هنگام دارای بدنی پهن و سری گِرد و پَخ و بدنی پوشیده از پولک های ریز و زبر هستند. دُم آنها از سوی حلقه های پوشیده از پولک های درشت تیغ مانند تشکیل شده است.
همه سوسمار های خاردُم گیاهخوارند، چشم های آن ها دارای پلک متحرک و مردمک گَرد است و گوشت آنها در میان عرب های حوزه خلیج فارس غذایی محبوب و اعیانی محسوب می شود.
تاکنون ۱۸ گونه سوسمار خاردُم در جهان شناخته شده است، که سه گونه آن به نام های سوسمار های «خاردم ایرانی»، «خاردم بین النهرین» و «خاردم مصری» در بیابان ها و جزایر ایرانی خلیج فارس یافت می شود.
با توجه به حضور این خزنده بزرگ و سنگین وزن Aegyptius Uromastyx گونه Ophiomorus Tridactylus در جزیره زیبای هنگام، این جزیره به عنوان کلید خلیج فارس می تواند محل مناسبی برای مطالعه و مشاهده این خزنده یا به تعبیر دیگر دایناسورهای کوچک در حال انقراض برای محققان و دانشمندان زیست شناس باشد.
جزیره هنگام یکی از جزایر شهرستان قشم است که در فاصله هزار و ۳۸۹ متری جنوب شرقی جزیره قشم، ۵۲ کیلومتری جزیره لارک ۸۱ کیلومتری بندرعباس و ۷۲ کیلومتری جزیره هرمز واقع شده است.
بخش بیشتر این جزیره تپه و ماهور است و اراضی قسمت های شمالی و شمال شرقی و جنوب غربی جزیره تا اندازه ای پهن، تخت و هموار است. نیمه جنوبی جزیره هنگام پستی و بلندی و شیب ملایمی دارد. چند نقطه مرتفع نیز در بخش شمالی این جزیره است که شاخص‌ ترین آن را می توان کوه میترا با ارتفاع ۱۰۶ متر دانست.