printlogo


زیستگاه رویایی دایناسورهای  کوچک خلیج فارس کجاست؟

سوسمار خاردُم مصری، یکی از خزندگان بزرگ و سنگین وزن در خطر انقراض است که به تعداد فراوان در جزیره هنگام در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس مشاهده می شود، این خزنده در اعماق شن های روان این جزیره دست نخورده و رویایی زندگی، حرکت و تغدیه می کند و طول گونه نر آن به ۷۶ سانتی‌ متر می‌ رسد.
جزیره هنگام حدود ۵۵ کیلومتر مربع وسعت دارد و تا حدی به شکل یک بیضی است. طول جزیره ۹ کیلومتر و عرض آن ۶ کیلومتر برآورد شده است. کرانه های این جزیره دارای شیب ملایم به طرف دریا است و عمق آب در اطراف آن به میزانی است که قایق ها می توانند به سهولت در آنجا کناره بگیرند.
جزیره هنگام سه روستا به نام های «هنگام نو»، «قیل» و هنگام قدیم دارد. این روستاها به وسیله جاده های شوسه به یکدیگر مرتبط هستند. روستای «هنگام نو» روبروی روستای ساحلی «شیب دراز» در کرانه جنوبی جزیره قشم قرار گرفته است. ساحل هنگام نو شنی است و برای پهلو گرفتن قایق ها بسیار مناسب است. در بدو ورود به این روستا، تاسیسات اسکله و ساختمان انبار، پاسگاه انتظامی، دکل مایکروویو، ساختمان موتورخانه، کارخانه آب شیرین کن و ساختمان های ۲ طبقه مخروبه، دفتر پست، خانه پزشک و مدرسه به چشم می خورد.
روستای کوچک قیل در غرب جزیره و در بین روستای هنگام نو و هنگام قدیم قرار دارد. این روستا به دلیل واقع شدن در گودی، آب باران بسیاری را در خود جمع و راکد می سازد و از همین رو نام این روستا قیل گذاشته شده است.روستای هنگام قدیم در جنوب شرقی جزیره قرار دارد. فاصله روستای هنگام نو و روستای قیل در حدود ۶ کیلومتر و از روستای روستای هنگام قدیم در حدود چهار کیلومتر است. شغل اهالی روستای هنگام قدیم ماهیگیری به ویژه صید کوسه کر، است.
هوای جزیره هنگام مانند همه جزایر خلیج فارس، گرم و مرطوب است. میانگین درجه حرارت سالیانه ۲۶.۵ درجه است که حداکثر آن به ۳۹.۲ درجه و حداقل آن به ۱۲.۵ درجه می رسد. میزان رطوبت نسبی در ماه های سال دارای میانگین بالاتر از ۵۰ درصد است. در فصل بهار، به همراه افزایش دما میزان رطوبت نسبی نیز افزایش می‌ یابد. میزان بارش حدود ۱۷۰ میلی متر در سال است. حجم آن دریافتی ناشی از بارش کمتر از یک میلیون متر مکعب در سال تخمین زده می‌ شود.
آب آشامیدنی اهالی هنگام از کارخانه آب شیرین‌ کن، برکه و یا آب انبار تامین می شود. در روستای هنگام نو ۱۲ آب انبار و هشت برکه بدون سقف وجود دارد آب آشامیدنی اهالی هنگام قدیم و روستای قیل از چاه تامین می‌ شود و بیشتر چاه های این روستا آب شیرین دارند. در روستای قیل ۱۵ چاه آب حفر شده است که روی چند حلقه از آن، موتور نصب شده است و از آب آن برای زراعت استفاده می شود.دلیل آباد بودن جزیره هنگام وجود هفده برکه (آب انبار) به نام های برکه کبوتری، برکه پاسگاه، برکه دوماد(۲ برکه)، برکه درسرخو، برکه سرواز، برکه زیارت سرخ، برکه سرکمبی(سرتپه)، برکه شیخی، برکه دو خواهران(۲ برکه)، برکه گِلی، برکه گلکنی، برکه ماری، برکه پهلی، برکه بیلر و برکه دریا دولت است.جزیره هنگام در گذشته دارای جمعیت قابل توجهی بوده است به طوری که جمعیت جزیره را در سال ۱۳۰۴ بیش از ۵۰۰ نفر ذکر کرده اند ولی به دلیل عدم توجه دولت مرکزی در گذشته اهالی جزیره بحرین و امارات مهاجرت کرده اند در حال حاضر جمعیت این جزیره با دارا بودن ۱۳۸ خانوار به ۴۹۶ نفر می‌ رسد.
شغل اکثر اهالی جزیره ماهیگیری است. عده‌ ای هم به‌ عنوان جاشو و ملوان در لنج های ماهیگیری و باری فعالیت می‌ کنند. اهالی جزیره هنگام همچنین در فصل صید میگو شب ها از سواحل جزیره در زیر نور چراغ «شاه میگو» صید می کنند و بزرگترین و خطرناک ترین صید اهالی جزیره شکار کوسه کر است.کشاورزی نیز شغل برخی دیگر از اهالی جزیره هنگام است. در روستای قیل از آب چاه برای کشاورزی استفاده می شود و در روستای هنگام و غیل باغ های نخل و درختان انبه، انجیر، کُنار و صیفی کاری وجود دارد.در جزیره هنگام معادن نمک متبلور، آهن، سرب و خاک سرخ وجود دارد که چنانچه دولت به استخراج معادن یادشده اقدام کند، وضع مردم این جزیره نیز تغییر خواهد کرد. از سنگ های آذرین در مناطق مرکزی می توان برای ساخت و ساز بنا، اسکله و سایر تاسیسات مورد نیاز استفاده کرد.به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی این جزیره، انگلیسی ها در گذشته همواره به این جزیره توجه ویژه ای داشته اند. از این رو تاسیسات بندری، دریانوردی و ساختمان های متعددی در آنجا ایجاد کرده اند و از همان محل بر خط کشتیرانی خلیج فارس نظارت داشتند.
همچنین در سال ۱۹۰۴ میلادی خط تلگرافی از جاسک به هنگام و نیز از هنگام به ریشهر دایر کردند. خط سومی هم در سال ۱۹۰۵ میلادی از جزیره هنگام به بندرعباس کشیده شد که از جزیره قشم عبور می کرد.قدیم تر ها اهالی این جزیره برای رفت و آمد به جزیره قشم در ۲ طرف سواحل می ایستادند و با آیینه به یکدیگر علامت می دادند که به قایق احتیاج دارند.زیارتگاه سید منصور معروف به زیارت سرخ، تاسیسات بندری انگلیسی ها، خانه های متروکه و قدیمی روستای هنگام قدیم، کوه ها و خاک های به رنگ قرمز به نام گَلک که در صنعت سنگ های تزیینی ساختمان و همچنین تهیه مربای که مردم این نواحی به آن سوراخ می گویند کاربرد دارد از جاذبه های گردشگری این جزیره زیبای خلیج فارس است.