printlogo


گل نسا شفیعی، دستیار مدیرعامل شرکت نیکسا در گفت و گو با اقتصادسرآمد مطرح کرد:
رشد صنعت پرورش ماهی در قفس در گرو تغییر دستورالعمل های بیمه

گروه شیلات - امید اسماعیلی - در جریان برگزاری سمینار تخصصی مدیریت پرورش ماهی در قفس که فرادانه بانی برگزاری آن بود، با خانم گل نسا شفیعی از عوامل مدیریت شرکت نیکسا ـ  بزرگترین مزرعه تولید ماهی در غرب آسیا تنها تامین کننده لارو ماهی سی بس و سیبریم در ایران هم صحبت شدیم، در فرصتی کوتاه، نظرات ایشان را در باب صنعت پرورش ماهی در قفس و مسائل پیش روی این صنعت را آن جویا شدیم:

اقتصاد سرآمد:در سمینار تخصصی مدیریت پرورش ماهی در قفس بر اهمیت آموزش تأکید ویژه ای شده است؛ اما کشور در این زمینه، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد؟ شما به عنوان بزرگترین تولید کننده ماهی در قفس، نقش آموزش را در این صنعت چگونه برآورد می کنید؟
گل نسا شفیعی: صنعت پرورش ماهی در قفس در کشور نوپاست، بنابراین بحث آموزش بسیار مهم است. شرکت نیکسا به عنوان یکی از اولین شرکت هایی که فعالیت در این حوزه را از سال 1394 شروع کرده است، در ابتدای کار در حوزه دانش فنی مشکل داشت و مجبور شد که این دانش را از کشورهای دیگر وارد کند. خوشبختانه در حال حاضر، این دانش بومی سازی شده است. بخشی از دانشی که در شرکت نیکسا بهره گیری می شود، دانش با تکنولوژی بالا (High Tec)  می باشد. شرکتی به نام نیکساتک وجود دارد که تمام تجربیات شامل ماهی مولد، هچری، لارو، نرسری و خروج ماهی و همچنین در زمینه تور و قفس و ... را در اختیار دارد و می تواند به علاقمندان به شروع فعالیت در این حوزه کمک شایانی کند که در ابتدای فعالیت با بسیاری از مسائل مواجه نشوند و همچنین به سایر همکاران این صنعت، در هر مرحله از فعالیت، می توانند از دانش و مشاوره های این شرکت برخوردار گردند.

اقتصاد سرآمد: ما نسبت به اهدافی که در برنامه ششم برای صنعت پرورش ماهی در قفس پیش بینی شده بود، بسیار عقب هستیم، علاوه بر آن، تناژ 500 هزار تنی در برنامه هفتم توسعه منظور شده،  به نظر شما چه مقدار می توان به اهداف مندرج در برنامه های کلان کشور، دست یافت؟
گل نسا شفیعی: همانظور که گفته شد این صنعت نوپاست و برداشتن قدم های اول در این صنعت مشکل است و مسائل و مصائب خاص خود را دارد. بنابراین دست یابی به اهداف کلان در سال های اول فعالیت ممکن است مقدور نباشد. یکی از مشکلاتی که گریبانگیر این صنعت در حال حاضر است، بحث سرمایه در گردش است. چند سال پیش برای تولید سه هزار تن ماهی، سرمایه به میزان 20 میلیارد تومان کفایت می کرده است، اما در حال حاضر نیاز به 450 میلیارد تومان دارد، این تغییرات یکباره و افزایش قابل توجه سرمایه در گردش، مشکلاتی را برای شرکت های پرورش ماهی در قفس ایجاد کرده است که دولت باید از طریق تسهیلات چاره ای برای آن بیندیشد.
مسأله دیگر این صنعت، به ویژه برای شرکت های تازه تأسیس، بحث بیمه است. بیمه پرورش ماهیان در قفس اولین بار از طریق شرکت نیکسا پا گرفت رسمیت یافت. این بیمه توسط صندوق بیمه کشاورزی پوشش داده می شود. در مراحل ابتدای این بیمه، کارشناسان شرکت و بیمه هر دو با پیچیدگی و ابهام مواجه بودند، اما بعد از چند سال سعی و خطا به یک وضعیت روشن و مشخص رسیدند. ولی هنوز هم برخی از دستورالعمل های بیمه، با تولید مطابقت ندارد که می بایست صندوق بیمه کشاورزی نقش حمایتی خود را در صنعت پرورش ماهی در قفس ایفا کند.

اقتصاد سرآمد: رفتار صندوق بیمه کشاورزی مانند بیمه های تجاری است و در اموری که صرفه اقتصادی داشته باشد، ورود می کند و بسیاری از شرکت های پرورش ماهی در قفس از رویکرد صرفه اقتصادی صندوق بیمه گله مندند. صندوق بیمه کشاورزی یک نهاد دولتی است، چرا افزایش ضریب نفوذ بیمه را در دستور کار خود ندارد؟
گل نسا شفیعی: البته که صندوق بیمه کشاورزی، باید صندوق حمایتی و تخصصی باشد. در حال حاضر نسیت به قبل، وضعیت خیلی بهتر شده است. اما یک سری مسائل دراین خصوص برای کسانی که شرکت خود را تازه تأسیس کردند، وجود دارد؛ معمولاً در سال های اولیه فعالیت، افراد به دلیل نابلدی و کم تجربگی نیاز بیشتری به بیمه دارد، اما بیمه در این مقاطع کمتر حمایت می کند. حمایت بیمه در سال های ابتدایی فعالیت شرکت ها بسیار مهم است و شرکت ها معمولاً بعد از چندین سال فعالیت بسیاری از مسائل و مشکلات را پشت سر می گذارند. اگر بخواهیم این صنعت مانند صنعت میگو رشد داشته باشد، حتماً باید دستورالعمل های بیمه تغییر کند.

اقتصاد سرآمد: چه عواملی موجب رمز موفقیت شرکت نیکسا شده است؟
گل نسا شفیعی:  به دلیل اینکه نیکسا، تقریباً تمام زنجیره تولید را دارد و می تواند به سایرین در تهیه بچه ماهی، تأمین ماهی مولد و ... کمک کند. شرکت نیکسا، یکی از بزرگترین تولید کننده بچه ماهی محسوب می شود. این گستردگی فعالیت، به همت و پشتکار مدیرعامل شرکت ممکن شده است. در کل، پرورش موجودات زنده مانند ماهی سختی و مشقات خود را دارد؛ ممکن است در یک سال به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی خسارت زیادی را متحمل شوید و تحمل این مشقات، جزء از کسی که دلیل در گرو تولید و میهن خود و پشتکار دارد، ساخته نیست.
همچنین شرکت توانسته است یک گروه منسجم و حرفه ای را گرد هم آورد و برای رشد و توسعه فردی اعضا، فرصت های مختلف را برای آنها فراهم می کند و گروه به علم روز دنیا دسترسی دارند و می توانند در سمینارهای علمی دنیا شرکت کنند. همین عوامل را می توان دلایل موفقیت شرکت نیکسا دانست.