printlogo


کشف قاره آمریکا توسط یک دریانورد


دکتر بهروز امرایی - اما در اواخر قرن شانزده با اختراع وسایل و ابزارهای جدید مثل قطب‌نما و ساعت که از ابزارهای مهم و اولیه دریانوردی هستند و با بهره‌وری از علم نجوم و تهیه نقشه‌های دریانوردی، صنعت دریانوردی و کشتی‌سازی به تحولات بسیار عظیمی دست یافت، به طوری که باعث شد دریانوردان بسیاری که از نمونه آن‌ها دریانوردی به نام دیاز بود به دماغه امید نیک رسید، همان دماغه‌ای که خیلی‌ها نتوانسته بودند به آن دست پیدا کنند و اکثر دریانوردان در این مسیر گم می‌شدند و نیز خیلی از کشتی‌ها و ملاحان در این راه جان خود را از دست دادند، به همین مناسبت کلمه امید نیک به معنی اینکه امیدی بسیار خوب بود برای کسانی که به دلیل کمبود مواد غذایی یا گمشدن در مسیر ناامید شده بودند، به این دماغه اطلاق شد.
دریانوردان دیگری هم بودند که از ملیت‌های گوناگون برای تأمین ثروت و مواد غذایی و منابع انرژی به دریا رفتند و این تامین نیازها سبب توسعه علم دریانوردی و کشتی‌سازی می‌شد و می‌توان از جمله این دریانوردان مختلف به واسکودوگاما اشاره کرد که پس از گذشتن از دماغه امیدنیک به هندوستان رسید و علت این رسیدن نیز همین تحولات عظیم در علم دریانوردی بود.
در سال ۱۴۹۲ ما شاهد آن هستیم که قاره آمریکا توسط دریانوردی به نام کریستف کلمب کشف می‌شود و متعاقب آن در سال‌های ۱۵۱۵ لغایت ۱۵۲۲ دریانوردی به نام ماژلان گردش خود را در اقیانوس‌ها و دنیا را شروع می‌کند و تاریخ دریانوردی و کشتیرانی با این اختراعات و اکتشافات وارد مرحله جدیدی می‌شود.
از کاشفان و اکتشافات معروف دیگر برای ما بگوئید
ابتدا باید از کاشفان اسپانیائی و در رأس آن‌ها کریستف کلمب را نام برد. کریستوفر کلمبوس (کریستف کلمب) در سال ۱۴۹۲ به آمریکا رسید. البته براساس روایات تاریخی این کریسنف کلمب نبود که آمریکا را کشف کرد. ناوگان کلمب به قاره آمریکا نزدیک شده بود و در حقیقت پس از اینکه به جزائر کوبا و حوالی خلیج مکزیک رسید به اسپانیا برگشت و بعداً دریانورد دیگری به نام امریکن و سپوس ادامه داد و وارد خاک آمریکا شد. 
دریانورد دیگر اسپانیائی بنام فردیناند ماژلان در سال ۱۵۱۹ از بندر کادیز در اسپانیا اقیانوس آرام (پاسفیک) را طی نمود و دور دنیا را با کشتی در نوردید.  
در این سفر ماژلان از مسیر اقیانوس اطلس جنوبی و در طول قاره آمریکای جنوبی و بصورت دریانوردی ساحلی طول قاره را پیمود و در جنوب قاره از بین تنگه‌ای که بعداً به‌نام خود او نامگذاری گردید عبور کرد و در امتداد طول ساحل غربی قاره آمریکای جنوبی به سمت شمال ادامه مسیر داد. 
قبل از این در بندری بنام سنت جولیان در شرق قاره نزدیک تنگه ماژلان دریانوردان و ملوانان ماژلان شورش و نافرمانی کردند و کشتی را ترک کردند. بهرحال ماژلان با تعدادی از ملوانانش ادامه مسیر داد و پس از طی عرض اقیانوس آرام به سمت دریای چین رفت و در منطقه‌ای در جنوب فیلیپین که امروزه بنام جزایر میندانائو معروف است در درگیری و جنگ با افراد محلی و بومیان آن منطقه در سال ۱۵۲۱ کشته شد. 
سالها قبل از ماژلان در سال ۱۴۸۷ پرتقالی‌ها به فرماندهی بارتولومه دیاز «دماغه امید نیک» را کشف نمود.
یکی دیگر از کاشفان و دریانوردان پرتقالی واسکودوگاما بود که در سال ۱۴۹۸ پس از عبور از دماغه امیدنیک و طی مسیر ساحل شرقی آفریقا، دریای عرب را طی نموده و به هندوستان دست یافت.

کاشفان انگلیسی
به نظر من انگلستان سیطره و تسلط دریایی خود و دست‌یابی به سایر سرزمین‌ها را مدیون کاپیتان جیمز کوک است. این دریانورد اولین سفر اکتشافی خودش را در سال ۱۷۶۸ به قصد کشف اقیانوس‌ها و سرزمین‌های جدید و توسعه امپراطوری انگلستان از یکی از بنادر جنوبی انگلیس شروع کرد و پس از عبور از جنوب قاره آمریکای جنوبی، اقیانوس آرام را در پیش گرفت و پس از رسیدن به جزیره هائیتی بصورتی نامشخص و سرگردان به سمت جنوب اقیانوس آرام ادامه مسیر داد و تصادفاً به جزایر نیوزلند رسید و این جزائر را بنام انگلیس کشف و تصرف کرد و با عبور از تنگه تورس بین استرالیا و جزائر گینه وارد اقیانوس هند شد و پس از عبور از اقیانوس‌های آرام و اطلس در سال ۱۷۷۵ به انگلستان برگشت. سفر سوم کوک پس از یک سال استراحت و آمادگی لازم در سال ۱۷۷۶ شروع شد و پس از عبور از دماغه امید نیک و رسیدن به نیوزلند این بار به قصد کشف سرزمین‌های شمالی آلاسکا ادامه مسیر داد اما در جزایری بنام ساندویچ در سال 1779 کشته شد.
 ادامه دارد