printlogo


يك نماينده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصادسرآمد» مطرح کرد
سهم بالای تنش‌زدایی بین‌المللی در بهبود شرایط اقتصادی ایران

گروه اقتصاد – محمد آیتی - حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و همچنان شرایط سختی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم حاکم است. از طرفی، رییس‌جمهور بارها در صحبت‌هایش عنوان کرده که قطار پیشرفت کشور در حال حرکت است و یا بازار را به کنترل خود درآوردیم و یا خبرهای خوبی در آینده به اطلاع مردم خواهیم رساند. با این وجود، اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست و شاید همچنان باید دل به ماه‌های آتی‌بست تا شاهد گشایش‌هایی باشیم.

دولت در برخی حوزه‌ها خروجی خوبی نگرفته است
در همین خصوص، ذبیح‌ا... اعظمی ساردویی، نماینده جیرفت به اقتصادسرآمد گفت: اینکه دولت سیزدهم بارها گفته و می‌گوید همه چیز و بازار تحت کنترل است، حرف جدیدی نیست و از این دست صحبت‌ها در همه دولت‌ها مطرح شده است. شعارهای خوبی توسط آقای رئیسی چه در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و چه در شروع به کار دولت، بیان شد و انصافاً باید بگویم آقای رئیسی به عنوان رییس قوه مجریه در این دو سال، زحمات بسیاری کشیده است و تلاش‌ها هم ادامه دارد، ولی در برخی حوزه‌ها خروجی خوبی نگرفتیم.

در جهش تولید مسکن منتظریم تا دولت خود 
را به مردم ثابت کند
وی افزود: آقای رئیسی، بارها شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده است و مجلس یازدهم هم برای تسریع کار، قانون جهش تولید مسکن را به تصویب رساند تا دین خودش را ادا کند. حال با وجود کمبودها در این بخش، منتظریم تا دولت در دو سال آینده خود را به مردم ثابت کند.
عضو مجمع نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: بخش زیادی از موفقیت همه دولت‌ها، بستگی به تنش‌زدایی‌های بین‌المللی دارد؛ از کشورهای همسایه گرفته تا سایر کشورها. اگر رییس جمهور می‌گوید شرایط رو به بهبودی است و من هم به این موضوع خوشبینم، به خاطر تنش‌زدایی است که با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است. حتی امیدواریم که روابط ایران با مصر هم هرچه زودتر عادی شود که مطمئناً این مسیر، می‌تواند روزهای بهتری را در عرصه سیاست و اقتصاد برای مملکت به بار بیاورد.

برای بهبود وضعیت اقتصادی كشور می‌توان با آمریکا هم مذاکره کرد
اعظمی ساردویی اظهار داشت: برای بهبود وضعیت کشور مخصوصاً در حوزه اقتصادی، می‌توان با ابرقدرت‌های دنیا مثل آمریکا هم مذاکره کرد، آن هم با حفظ منافع کشور. از این‌رو باز هم معتقدم تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی یکی از کارهای فوق‌العاده تاثیرگذار در به سامان شدن اقتصاد کشور و معیشت مردم است، همان‌طور که دولت سیزدهم به این موضوع توجه داشته است، امیدوارم این نگاه ویژه در دو سال باقی‌مانده دولت، ادامه‌دار باشد.

جمع و جور کردن این تورم و افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها، کار ساده‌ای نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: تورمی که در دولت سیزدهم به بار آمده، فکر کنم در 40 سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. حال، جمع و جور کردن این تورم و افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها، کار ساده‌ای نیست و حتی شاید این روند تا موقع روی کار آمدن دولت بعدی هم، ادامه داشته باشد.
وی افزود: به باور من، همین قدم‌های خوبی هم که تا امروز در حوزه سیاسی و اقتصادی برداشته شده است، به واسطه تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب بوده است. واقعاً تنش‌زدایی‌های اخیر، کاری شایسته بود که حتماً و قطعاً نقش رهبری در آن پررنگ لحاظ شد.
نماینده جیرفت تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، هر سال هوشمندانه شعار سال را انتخاب می‌کنند. شعار رشد تولید و مهار تورم، یک شعار ارزشمند است که ان‌شاا... محقق شود، اما هیچ نهادی در کشور وجود ندارد که با آمار و ارقام و بدون تعصب و براساس واقعیت‌ها گزارش دهد که چقدر از شعار سال به واقعیت رسیده است.
اعظمی ساردویی گفت: به طور مثال در خصوص برنامه ششم توسعه کشور گفته می‌شود 30 درصد از آن به واقعیت رسید، ولی مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید این آمار 10 درصد است. هرچند هم 30 درصد و هم 10 درصد، آمار پایینی است، اما اینکه نمی‌توان آمار دقیقی در خصوص این موضوعات داد تا عیار مسئولان مشخص شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

به هر حال وضعیت زندگی مردم در حوزه اقتصادی با چالش‌های جدی روبروست 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال وضعیت زندگی مردم در حوزه اقتصادی با چالش‌های جدی روبروست و به نظر، هدف اصلی مسئولان باید مهار تورم باشد تا روند زندگی آحاد مردم، کمی عادی‌تر شود. در شعار سال، مهار تورم آمده است و حال، حدود چهار ماه از سال جاری هم گذشته است، از این‌رو هم در مجلس به دولت کمک می‌کنیم و هم آرزو داریم که این شعار تا پایان اسفند، تا حد قابل ملاحظه‌ای به واقعیت برسد تا رضایت را در چهره مردم ببینیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، سال 1402، سالی مهم و تعیین‌کننده برای اقتصاد کشور است، زیرا در این سال، هم برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور به تصویب خواهد رسید و هم بودجه سال 1403. از طرفی، در پایان سال جاری، شاهد یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های سیاسی در کشور که انتخابات مجلس است، خواهیم بود. حال باید به انتظار نشست و دید، همکاری و تعامل قوا و مخصوصاً قوای مقننه و مجریه می‌تواند، منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور و خروج خانواده‌ها از تورم‌های سنگین سال‌های اخیر باشد یا خیر؟