printlogo


اما و اگرهای اجرایی شدن قراداد معروف هندی ها در چابهار اقتصاد سرآمد گزارش می دهد
چابهار؛ باز هم مقصد سفر هندی ها!

گروه بنادر – امید عباسی – با گذشت حدود یک دهه از قرارداد فی مابین سه کشور ایران، هند و افغانستان در ماجرای چابهار هنوز این قراداد جنبه عملیاتی جدی به خود نگرفته است. قرار بود که این بندر به هاب منطقه تبدیل شود و هزاران شغل ایجاد کند. مسیر ترانزیتی بین کشورها را کوتاه و واردات و صادرات را تسهیل کند؛ اما این ماجرا مانند سریال پت و مت، فراز و فرودهایی دارد که قابل پیش بینی نیست و سرانجام کار را با  دلهره و یاس و امید همراه کرده است.
از یک سو، هند در قبال رقیب دیرینه خود «چین»، واکنش نشان داده و برای پیشی گرفتن از رقیب تاریخی خود که در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری کرده است، برگ بندرچابهار را رو کرد اما تا اکنون که در حال نگارش این مطلب هستم کاری جدی از سوی طرف قرارداد یعنی هندی ها صورت نگرفته است و چابهار هنوز اندر خم کوچه های بمبئی است. کریدور ترانزیتی شمال-جنوب می‌تواند هند و روسیه را از طریق ایران به یکدیگر متصل کند و در این میان بندر چابهار می‌تواند به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در شبکه حمل و نقل چندوجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.

پایان اختلاف ۱۲ساله ایران و هند برای توسعه بندر چابهار
پیش ترعلی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حل بخش زیادی از اختلاف ایران و هند برای توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: در حال مذاکره با چینی‌ها برای ورود کشتی‌های ایرانی به ۲ بندر این کشور هستیم. 
وی به سفر هیئت هندی به ایران اشاره می کند و می گوید: بر این اساس مذاکرات خوبی  برای حل اختلافات در خصوص قرارداد بلندمدت توسعه بندر چابهار انجام شد.
وی ادامه داد: طی 12 سال اخیر در رابطه با قرارداد بلندمدت با هندی‌ها اختلافاتی داشتیم، در مذاکرات اخیر موارد اختلافی تا حد زیادی حل شد، امیدواریم در سفر آتی هندی‌ها چند مورد کوچک باقیمانده حل و قرارداد بلندمدت توسعه بندر چابهار امضا شود.وی با بیان اینکه قرار نبوده اختلاف ایران و هند در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح شود، افزود: این یک مسئله بین دو کشور دوست است که به‌زودی برطرف می‌شود و سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار نهایی می‌شود.

آمادگی هند برای گسترش فعالیت در بندر چابهار 
حالا در جریان تغییر سفیر هندوستان و سفر رودرا گائوراو شِرِست سفیر جدید هند در ایران به چابهار، در خبرها آمده است سفر ایشان نویدبخش و فصل جدیدی از روابط و همکاری دو کشور است!
در ادامه با ابراز خوشحالی از این سفر می نویسند: با سفر رودرا گائوراو شِرِست سفیر هند در ایران به چابهار، فصل جدیدی روابط و همکاری دو کشور آغاز شده است؛ سفری که می‌تواند به آغاز اجرای تعهدات قبلی هند برای سرمایه‌گذاری در چابهار روحی تازه ببخشده است.

سفر سفیر نقطه عطف تسریع فعالیت هند در چابهار
در همین رابطه جواد سپاهی فرماندار ویژه چابهار در حاشیه همراهی با سفیر هند در بازدید از زیرساخت‌های بندر چابهار در جمع خبرنگاران گفته است: امید داریم که این سفر بتواند نقطه عطفی باشد برای فعال کردن بندر چابهار و ترانزیت در کریدور شمال- جنوب و علاوه بر آن به فعال کردن قراردادهای فی‌مابین دو کشور ایران و هند کمک کند.
قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان نیز در جمع خبرنگاران بیان کرده است: در قرارداد کوتاه مدتی که میان دو کشور موجود است، استفاده از تجهیزات هندی‌ها که در بندر شهید بهشتی چابهار مستقر است در دستور کار قرار دارد.

آمادگی افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی به 12 میلیون تن
وی افزود: بندر شهید بهشتی آمادگی کامل دارد که در همین فاز اول با ظرفیت 8.5 میلیون تنی کالا را تخلیه و بارگیری کند و این آمادگی تجهیزات ما می‌تواند تا 12 میلیون تن افزایش یابد.
هند به زودی همکاری‌های مشترک با ایران را از سر خواهد گرفت
اما رودرا گائوراو سفیر هند در ایران در جریان بازدیدش از بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشته است: چابهار نقش بسیار مهمی در گسترش حجم مبادلات تجاری در منطقه دارد. این بندر می‌‌تواند مسیری امن و کارآمد برای کشورهای مختلف در آسیای مرکزی باشد و هند هم به زودی همکاری‌های مشترک با ایران را از سر خواهد گرفت.

چابهار مهم‌ترین موضوع در ارتباطات دوجانبه هند و ایران
سفیر هند در ایران در دیدارجداگانه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: چابهار نه تنها به خاطر ظرفیت‌های اقتصادی خود، بلکه به لحاظ دارا بودن جایگاه راهبردی مهمترین موضوع در ارتباطات دوجانبه بین کشور هند و ایران است.
رودرا گائوراو شِرِست اظهار داشت: کشور هند و ایران هیچ وقت مشکلات دوطرفه در روابط فی‌مابین نداشته‌اند اما بین نداشتن هیچ‌گونه مشکل در ارتباطات و داشتن ارتباطات قوی و عملیاتی، تفاوت شایانی وجود دارد.
وی عنوان کرد: هند یکی از پنج اقتصاد بزرگ دنیاست که در دهه‌های آینده به یکی از سه اقتصاد برتر دنیا تبدیل خواهد شد، بنابراین طبیعی است که با رشد اقتصاد رشد تجاری هند نیز افزایش خواهد یافت.
سفیر هند در تهران با اظهار امیدواری در گسترش همکاری و نزدیکی ایران و هند، گفت: اگر چابهار دروازه اصلی تجارت هند با کشورهای آسیای میانه، قفقاز، روسیه و اوراسیا باشد طبیعی است چابهار در آن صورت می‌تواند ستون مهم ارتباطات بین ایران و هند تلقی شود به همین دلیل ما معتقدیم که چابهار آینده مناسبات بین هند و ایران است.
وی بیان کرد: موفقیت چابهار موفقیت آینده هند و ایران قلمداد می‌شود و همچنین کاملاً بر این عقیده هستم که موفقیت این بندر مبتنی بر موفقیت منطقه آزاد چابهار است.
گائوراو شِرِست ادامه داد: برای هر بندری اصلی‌ترین سنجه موفقیت مقدار ترافیکی هست که آن بندر می‌تواند ایجاد کند بنابراین منطقه آزاد چابهار می‌تواند در ایجاد ترافیک حمل و نقل و ترانزیت موثر واقع شده و موفقیت بندر را نیز مرهون تلاش‌های اقتصادی خود کند.
وی ادامه داد: نیاز است در آینده نزدیک دیدگاه‌های بلند مدت مشترک و چشم اندازهای آینده گسترده‌تری را با اهداف بلند مدت برای همدیگر ترسیم کنیم و در رویدادهای آینده در 2 کشور در خصوص مشوق‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی هند اطلاعات جامع‌تری ارائه شود.
در ادامه این موضوع باید به تاکید رئیسی بر پیگیری اجرای سریع‌تر برنامه‌های توسعه بندر چابهار و تکمیل مسیر شمال-جنوب اشاره کنیم آنجا که رئیس جمهور با اشاره به نشست کشورهای شانگهای، درباره «اهمیت و جایگاه بندر چابهار» در اتصال منطقه آسیای مرکزی به آب‌های آزاد، مسئولان دستگاه‌های مرتبط را به پیگیری جدی‌تر و سریع‌تر اجرای برنامه‌های توسعه بندر چابهار و نیز تکمیل مسیر شمال-جنوب فراخواند. 
سید ابراهیم رئیسی، در جلسه هیئت دولت با اشاره به نشست روز گذشته سران کشورهای عضو پیمان شانگهای و اظهارات سران برخی کشورها درباره «اهمیت و جایگاه بندر چابهار» در اتصال منطقه آسیای مرکزی به آب‌های آزاد، مسئولان دستگاه‌های مرتبط را به پیگیری جدی‌تر و سریع‌تر اجرای برنامه‌های توسعه بندر چابهار و نیز تکمیل مسیر شمال-جنوب فراخواند.

ابراز امیدواری امیرعبداللهیان در پیشبرد پروژه بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب 
اهمیت اجرایی شدن قرارداد چابهار به گونه ای است که هر کدام از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به پست یک مقام مسئول از هندوستان می خورد موضوع مطروحه را بازگو کرده و نتیجه آن را مطالبه می کند، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه کشورمان در دیدار ویکرام میسری، معاون امور بین‌الملل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند با ایشان، ابراز امیدواری کرد شاهد فصل تازه‌ای از همکاری  در پیشبرد پروژه بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب را شاهد باشیم و از حمایت هند برای  عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران درسازمان همکاری‌های شانگهای قدردانی و براهمیت بهره گیری از ظرفیت این سازمان در توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه  تاکید کرد.
وزیر امورخارجه پروژه راهبردی بندر چابهار را مهم توصیف کرد و با اشاره به تاریخ  غنی و ممتاز همکاری‌های مشترک و دوستانه ایران و هند  اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با هند ندارد.
امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد شاهد فصل تازه‌ای از همکاری  در پیشبرد پروژه بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب را شاهد باشیم.

ویکرام میسری، معاون امور بین‌الملل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند در این دیدار با اشاره به مذاکرات مثبت خود با همتایان ایرانی و روس در خصوص پروژه کریدور شمال -جنوب، مسائل  زیرساختی و اداری موجود را  در مذاکرات سه جانبه قابل رفع دانسته و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های فی مابین تداوم یافته، بیش از پیش گسترش یابد.