printlogo


بررسی اقتصادسرآمد از سرنوشت شاخص کل بورس
ضرباهنگ نزول شاخص در پایان هفته

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی - شاخص کل بورس در هفته گذشته نزول 131هزار و 253واحدی را ثبت کرد و با بازدهی نیم‌درصدی در تراز 2میلیون و 71هزار واحدی ایستاد. ضرباهنگ نزول شاخص در اخرین روز کاری هفته گذشته با حدود 57هزار واحد سبب شکست حمایت تاریخی مرداد 1399 شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، شاخص کل بورس در روزهای 17 تا 21تیر را نظیر هفته‌های ماقبل خود بازدهی نزولی ثبت کرد، اما این بازدهی منفی یک تفاوت آشکار با هفته‌های ماقبل خود داشت و آن زمزمه شکست احتمالی حمایت دومیلیون و صدهزار واحد است. فعالان بازار سرمایه حالا در انتظار روزهای شروع هفته جاری هستند از خود می‌پرسند که آیا این حمایت شکسته می‌شود یا نه؟
پس از برگشت شاخص کل از تراز 2میلیون و صدهزار واحد در مرداد1399، همواره این سطح شاخص کل به عنوان یک تراز کلیدی و قابل تامل نزد کارشناسان محسوب می‌شود.
همانطور که در مطلب شنبه گذشته روزنامه اقتصادسرآمد تحت عنوان «واگرایی صعود شاخص کل با ارزش معاملات بورس» نوشته شد: برگشت روند صعودی شاخص کل در نیمه مرداد 1399 که بعدها به سقوط ۱۳۹۹ بورس تهران نیز معروف شد که ویکی پدیا در این باره نوشته است: «شاخص کل این بورس در ابتدای سال ۵۰۸ هزار واحد بود، در ۱۹ مرداد از مرز ۲ میلیون واحد گذشت و رکورد تاریخی رقم زد ولی در ادامه وارد روند نزولی شد و در آخرین روز کاری اسفندماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد رسید. بزرگ‌ترین ریزش بورس تا آن زمان با ۵۱ هزار واحد ریزش در دوشنبه ۲۸ مهر اتفاق افتاد که به دوشنبه سیاه معروف شد. در این سال سه مرتبه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر کرد.»
پس از اینکه در سال 1402 شاخص کل توانست از تراز 2 میلیون و صدهزار واحد عبور کند فعالان بازار سرمایه از این سطح به عنوان یک حمایت تاریخی یاد می‌کنند چراکه هنگامی که قیمت از مقاومت بالاتر می‌رود و اصطلاحا مقاومت را می‌شکند، معامله‌گران صعودی سعی می‌کنند مقاومت قبلی را به سطح حمایت تبدیل کنند. اگر این اتفاق بیافتد، روند صعودی جدید آغاز می‌شود. اگر این اتفاق چندین بار رخ دهد، ممکن است فرصت خوبی برای خرید فراهم کند.

سرنوشت شاخص کل چه می‌شود
بر اساس تحلیل روزنامه اقتصادسرآمد، این روزها شاخص کل دو مسیر را پیش‌رو دارد. اگر شاخص کل در ادامه کاهش خود شکست تراز تاریخی دومیلیون و100هزار واحدی را تثبیت کند پیش‌بینی کارشناسان افزایش حجم و ارزش معاملات و ادامه نزول بیشتر قیمت‌هاست. علت افزایش کاهش قیمت به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه است. به طور معمول در نزدیکی سطوح حمایت فروشندگانی به دلیل احتمال واکنش مثبت به سطح حمایت از فروش نه‌تنها منصرف می‌شوند؛ بلکه گاهی اقدام به خرید نیز می‌کنند که همین امر سبب کاهش تب فروش و کاهش سرعت نزول می‌شود، اما با شکست سطح با افزایش چند برابری فشار فروش از سوی فروشندگان و خریداران قبل از تراز را سبب می‌شود.
حال اگر سناریوی شکست سطح تاریخی شاخص کل رقم بخورد در روزهای آینده باید فشار فروش بیشتر را در بازار سرمایه دید. این رشد فروش به شرطی است که شکست تثبیت شود و تثبیت شکست نیاز به چند روز نزولی همراه با افزایش حجم و ارزش معاملات دارد به همین دلیل نوع حرکت شاخص کل در هفته جاری برای بورس بسیار مهم است.

نامه بورس به دادستان کل کشور و بازگشایی «تکیمیا»
هفته گذشته و پس از انتشار نامه شرکت پخش پالایش اصفهان در کدال درباره تعدیل سود این شرکت به دلیل نرخ تسعیر ارز بازتاب‌هایی نزد فعالان بازار سرمایه را سبب شد. این تغییر ناگهانی که پس از تغییر نرخ سوخت در دو هفته قبل رخ داد سبب واکنش سازمان بورس نیز شد.

نامه رئیس سازمان بورس 
به دادستان کل کشور
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، داستان کل کشور بر جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران تاکید کرد و گفت: شرکت‌های پالایش نفت از جمله شرکت‌های ثبت شده نزد این سازمان هستند که در ترکیب سهامداری آن‌ها تمام اقسام سهامداری شامل سهامداران عدالت (حدود ۴۹ میلیون نفر)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم، سهامداران خرد و... حضور دارند؛ لذا اطلاعات و صورت‌های مالی آن‌ها مبنای تصمیم‌گیری طیف بسیار گسترده از مردم کشور است و هرگونه تأخیر در افشای اطلاعات یا ارائه اطلاعات خلاف واقع و گمراه‌ کننده تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان را با چالش اساسی مواجه می‌کند.
مطابق قانون بازار اوراق بهادار و به تبع آن دستورالعمل‌های مصوب این سازمان، شرکت‌های سهامی عام ثبت شده موظف هستند حداکثر ۱۰ روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال مالی را تهیه و منتشر کنند. عدم انتشار اطلاعات در موعد مقرر، مدیران شرکت‌های فوق را مشمول مجازات‌های مقرر در فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار می‌کند.
با ذکر این مقدمه، متاسفانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت علیرغم تکلیف قانونی بر ارائه صورت حساب نفت خام و فروش محصولات در روزهای اخیر با تاخیری چند ساله اطلاعات مربوط به درآمد بهره و کارمزد تبدیل ارز حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی مربوط به سال‌های ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۰ را به پالایشگاه‌ها اعلام و متعاقباً این اطلاعات از طریق سامانه کدال به سهامداران منعکس شده است در حالی که این شرکت مکلف بوده اطلاعات مربوطه را در همان مقطع زمانی به پالایشگاه‌ها اعلام تا در صورت‌های مالی همان سال منعکس و به مجمع گزارش کند.

بازگشایی نماد «تکیمیا»
سوم آبان 1401 بود که فرابورس ایران میزبان پذیره‌نویسی سهام (با ارزش اسمی هزار ریال) در دست انتشار تأمین سرمایه کیمیا با نماد «تکیمیا» بود که در نخستین روز از پذیره‌نویسی تمام ۸ میلیارد سهم قابل پذیره‌نویسی این شرکت به فروش رفت.
هفته گذشته نماد این شرکت در حالی در محدوده 2هزار و صدریال در صف فروش بازگشایی شد که ارزش برآوردی حدود 2هزار و 600 ریال بود. هر چند این نماد با دو روز صف فروش همراه بود اما در ادامه و با حمایت مشهود حقوقی، نماد تأمین سرمایه کیمیا برگشت از نزولی به مثبت را تجربه کرد به گونه‌ای که چهارشنبه گذشته با صف خرید و استقبال خریداران مواجه شد.
علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران سوم آبان 1401، درباره پذیره‌نویسی موفق سهام در دست انتشار شرکت تأمین سرمایه کیمیا گفته بود: «استقبال از این پذیره‌نویسی، نویدی از روزهای خوب و پربار بازار سرمایه تا پایان سال است.»
او با یادآوری برنامه‌های توسعه‌ای بزرگ شرکت ملی مس افزوده بود: «بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تولید کنسانتره ملی مس از ۲۵۰ هزار تن در سال به یک میلیون تن برسد و شاهد رشد مضاعفی در مجموعه ملی مس ایران باشیم.»به گفته او، بخش بزرگی از تأمین مالی ملی مس برای این طرح توسعه‌ای از سهامداران و بازار سرمایه خواهد بود.رستمی اظهار امیدواری کرده بود: «مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی روز جاری روزهای سهامداری خیلی خوب و پرباری را تجربه خواهند کرد.»