printlogo


کوه های شناخته شده در اقیانوس ها  به دو برابر رسید

با مطالعات جدید محققان تعداد کوه های شناخته شده در اقیانوس های زمین تقریباً دو برابر شده است.
 به گزارش اقتصادسرآمد،در شماره آوریل 2023 نشریه زمین و علوم فضایی، مشاهدات ماهواره ای جهانی نزدیک به 20000 کوه دریایی ناشناخته را آشکار کرده است. همان گونه که کوه ها بر روی سطح خشکی های زمین به مانند برج می خیزند، کوه های دریایی نیز از بستر اقیانوس بالا می روند. بلندترین کوه روی زمین (براساس اندازه از پایه تا قله) Mauna Kea  نام دارد که بخشی از رشته کوه هاوایی-امپراتور است. 
این ساختارهای زیر آب اغلب نقاط داغ تنوع زیستی دریایی هستند یعنی تعداد و تنوع جانداران در آنهجا بالاست. این موضوع تا حدی به این دلیل است که دیواره‌ های صخره‌ای آنها - که از فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته‌اند - زیستگاه‌های زیادی را فراهم می‌کنند. کوه های زیر دریا همچنین باعث افزایش آب غنی از مواد مغذی می شود که ترکیبات مفیدی مانند نیترات ها و فسفات ها را در سراسر ستون آب توزیع می کند. برخی محققان معتقدند آنها مانند "میله های همزن در اقیانوس هستند." 
بیش از 24600 کوه دریایی قبلاً نقشه برداری شده است. یکی از راه های رایج برای یافتن این کوه های پنهان، جستجوی بستر دریا با سونار است. اما این یک فرآیند پرهزینه و زمان بر است که به یک کشتی نیاز دارد. جولی گئورگیان، دانشمند علوم زمین موسسه تحقیقاتی اسکریپس، می گوید که تنها حدود 20 درصد از اقیانوس به این روش نقشه برداری شده است. "شکاف های اطلاعاتی زیادی وجود دارد." 
بنابراین گئورگیان، سندول و همکارانشان به رصدهای ماهواره‌ای روی آوردند، تصاویر ماهواره ها پوششی کلی از اقیانوس‌های جهان فراهم می‌کند و می توان از آنها برای سرشماری کوه‌های دریایی استفاده کرد. این تیم با اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای، ارتفاع سطح دریا را بررسی کردند. محققان به دنبال برجستگی هایی در مقیاس سانتی متری بودند که ناشی از تأثیر گرانشی یک کوه دریایی بود. از آنجایی که سنگ از آب متراکم تر است، وجود یک کوه دریایی، میدان گرانشی زمین را در آن نقطه کمی تغییر می دهد. سندول می‌گوید: «یک جاذبه گرانشی اضافی وجود دارد، که باعث می‌شود آب در بالای کوه دریایی جمع شود. 
 با استفاده از این تکنیک، این تیم تحقیقاتی 19325 کوه دریایی را که قبلا ناشناخته بودند، شناسایی کردند. محققان برخی از مشاهدات خود را با نقشه های سونار از بستر دریا مقایسه کردند تا تایید کنند که کوه های دریایی تازه کشف شده واقعی هستند. محققان تخمین می‌زنند که بیشتر کوه‌های زیر آب تازه کشف‌شده ارتفاعی بین ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ متر دارند. 
با این حال، ممکن است برخی از آنها خطری برای دریانوردان داشته باشند. دیوید کلگ، زمین شناس دریایی در مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم مونتری بی در ماس لندینگ کالیفرنیا، که در این تحقیق شرکت نداشت، می گوید: «نقطه ای وجود دارد که آنها به اندازه کافی کم عمق هستند که در محدوده عمق زیردریایی ها قرار دارند. در سال 2021، یک زیردریایی هسته ای یو اس اس کانکتیکات به یک کوه دریایی ناشناخته در دریای چین جنوبی برخورد کرد. این کشتی هنوز در حال تعمیرات در کارخانه کشتی سازی در ایالت واشنگتن است.