printlogo


نوروز دریا؛ روزی که...

فیروز اسماعیلی‌نژاد - وقتی که دوست پژوهشگر و روزنامه نگار ما، آقا مهدی ده دار از خطه ایران، دریادل و دوستدار دریا با شوق و ذوق از آیین کهن «نوروز دریا» می گفت، فکر نمی کردم شیفته این سنت خودجوش و برآمده از دل و جان مردمان دریایی شوم. آیینی که در پوست و گوشت و استخوان اهالی سلخ قشم جا کرده، اهالی سلخ بر این باروند: «دریا برای ماست، دریا محل ارتزاق، معیشت آبا و اجدادی مان است». بایستی با او انس بگیرند، یکی شوند، ارتباط دو سویه داشته باشند، شکرانه نعمت کنند و کائنات خوبی مهر و محبت را فرا بخوانند.
به همین سبب با رنگ قرمز که نماد روزی فراوان است هر ساله در نهم مرداد به استقبال سال جدید دریایی می روند.
خوب می دانید که قدیمی ها هیچ چیز رو جا نگذاشته اند، اینکه «شنیدن کی بود مانند دیدن»!
با دیدن کلیپ‌ «نوروز دریا» منقلب شدم از عمق آیینی که بدون دفتر و دستک رسمی، بدون اعتبار مالی و سمینار و همایش و ... سینه به سینه نسل به نسل در میان پیر و جوان ماندگار شده تا هنوز و هنوز به عنوان یک رسم دیرینه آن را به جا بیاورند «آیین شکرگزاری و مطالبه گری را از خدای رازق را» بدانید که در تقویم سنتی دریایی، روزی برای دریا داریم، اما چرا برای ما جا نیفتاده است! جای سوال است؟
روزی برای دریا، پایکوبی، طلب رزق و روزی از خدا.
 ساکنان و صیادان پاک سرشت از خداوندگار دریاها و اقیانوس ها از خدایی که رب العالمین است خدایی که همیشه همراه و یار روزی طلبان دریا دل است می خواهند که ماهی، میگو فراوان شان دهد.
در آینده به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت؛ فعلا به همین بسنده می کنیم که آیین «نوروز دریا» که به هنگامه بهار برگزار می‌شده، سنّت‌هایی همچون فدیه جو و گندم به دریا، دور انداختن لباس کهنه، شست‌وشوی انسان و دام در دریا و تابو بودن تناول غذاهای دریایی، پوشیدن لباس سرخ و تزئین کردنِ دیوار خانه‌ها و حیوانات با خاک قرمز رایج بوده و هست.
پیشنهاد بنده به شما مخاطب و دوستدار دریا این است که مستند جذاب و خوش ساخت نوروز دریا به کارگردانی فرشید ایرانپرست با فیلمسازی هنرمند هرمزگانی - پخش شده در شبکه مستند، شبکه ۴ و سیمای مرکز خلیج فارس،  را حتما ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x79be92f