printlogo


روندهایی در تکنولوژی حمل کالای فله


کالای فله خشک 24/1درصد از کل حجم تجارت جهانی در سال ۱۹۹۱ را شامل می‌گردید. کارشناسان بین المللی افزایش تجارت سنگ آهن از طریق دریا و رشد تجاری ذغال کک را در سال‌های آتی پیش‌بینی کرده‌اند حمل این کالاها تا سال ۱۹۹۶، 2/5درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ افزایش نشان می‌دهد. نسبت مرکب رشد به ازای تن مایل با افزایش کالا، حمل و نقل جهانی کالا از ۶۷۰۰ تا ۸۵۰۰ میلیارد تن مایل بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، تقریباً 3/2درصد در سال بوده است.همانطور که ملاحظه می‌شود آینده فله‌برها بسیار امیدوار کننده است و اگر به دهه گذشته بنگریم تغییرات معنی داری در طراحی این کشتی‌ها مشاهده می‌کنیم که هنوز نیز ادامه دارد. یک عامل مهم در هدایت این تغییرات انگیزه استفاده از کشتی‌های بزرگتر و هزینه‌های حمل و نقل کمتر به ازای هر تن بوده است. عمق کانال در بسیاری از بنادر مشکل اصلی برای اندازه کشتی‌ها می‌باشد که می‌توان خصوصاً در بنادر کشورهای در حال توسعه آن‌ها را مطابق اندازه کشتی‌ها نمود یک راه حل در جهت برطرف نمودن این مشکل کاهش آبخور یک کشتی با افزایش پهنای آن همراه با حفظ ظرفیت بارگیری آن می‌باشد. برای اغلب بنادر این به معنای استفاده از کشتی بزرگ‌تر در بنادری با عمق محدود کانال می‌باشد.پس از حل مشکل کانال و عمق آن مشکلات دیگر بروز می‌نماید. بطور مثال، فاصله کشتی با اسکله و عرض آن باید به نحوی باشد که جرثقیل‌های تخلیه و بارگیری به سهولت بتوانند عرض کشتی را پوشش دهند. مسأله دیگر این است کشتی‌های عریض‌تر و کوتاه‌تر (طول کمتر) مصرف سوخت بیشتری نسبت به کشتی‌های باریک‌تر و طویل‌تر با همان ظرفیت بارگیری دارند. تخلیه یک فله‌بر بسیار بزرگ نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای توسعه یافته و صنعتی نیز گران و وقت‌گیر می‌باشد.