printlogo


بهرامی، کارشناس بازار سرمایه به اقتصادسرآمد مي گويد:
«بورس به کف قیمت نزدیک است»

گروه بازارسرمايه - یونس اسماعیلی نژاد - بازار سرمایه هفته اول مرداد نیز با رکود به پایان رساند کسادی بورس از نیمه اردیبهشت آغاز شد و به تدریج بیشتر شد که این روند رخوت به خوبی در حجم و ارزش معاملات نمایان است. 
مجتبی بهرامی، کارشناس بازار سرمایه با یادآوری آغاز ریزش بورس از اردیبهشت و با مشکلات پیش‌آمده بعد از افزایش نرخ خوراک به «اقتصاد سرآمد» گفت: انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره واردات و قیمت‌گذاری بازار خودرو و احتمال حذف بورس کالا در این روزها سبب شده است که سقوط بورس را از اردیبهشت تاکنون ادامه پیدا کند.
او افزود: از آنجا که این ریزش شدید بود درصد قابل توجهی در کاهش ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاران تاثیر داشته است.
بهرامی بیان کرد: با آغاز واردات خودرو و اصلاح قیمت در بازار آزاد، احتمال کاهش در قیمت کارخانه نیز قوت گرفته است که همین امر در قیمت سهام نیز اثرگذار است.
این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری اصلاح قیمتی سهام در سه ماه گذشته پیش‌بینی کرد: وضع این روزهای بورس گویای این است که به کف قیمتی در بورس نزدیک شده‌ایم.
او اضافه کرد: کف قیمتی بورس زمانبر است و احتمال دارد نوسانات کمی به صورت صعود و نزول اندک در این محدوده داشته باشیم تا کف قیمتی تثبیت شود.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این روند کف‌سازی جدید ممکن است که شیب حرکت اصلاحی حتی به سمت کاهش و سطوح پایین‌تر باشد، اما این کاهش اندک و بسیار زمانبر است.
بهرامی عامل دیگر در کسادی بازار سرمایه را «کنترل قیمت ارز» از سوی دولت خواند و اضافه کرد: دولت با خبر درمانی، اخبار و برخی از سیاست‌های پولی سعی در تثبیت نرخ ارز دارد.این کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از «تصمیمات لحظه‌ای» اظهار کرد: این تصمیمات سبب می‌شود که فعالان بازار سرمایه نتوانند برنامه‌ریزی درستی برای خود داشته باشند.
او پیشنهاد داد: وجود نرخ مشخص خوراک یا عوارض گمرکی می‌تواند از بلاتکلیفی در بورس جلوگیری کند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان به فعالان بورس توصیه کرد: برای کسب خبرهای صحیح از منابع خبری معتبر و همچنین از اطلاعیه‌های معتبر کدال استفاده کنند.
سامانه کدال به نشانی اینترنتی Codal.ir، به منظور مكانيزه كردن جمع‌آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی شده است. صورت‌های مالی دوره‌ای شرکت‌ها، گزارش‌های ماهیانه، گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب، گزارش تفسیری مدیریت، گزارش فعالیت هیات‌مدیره، آگهی‌های دعوت به مجامع، تصمیم‌گیری‌های مجامع و اطلاعیه‌های مربوط به فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها، از جمله مواردی است که از طریق سامانه کدال در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

پانیک بورس
هر چند در این روزها قیمت شرکت‌ها به محدوده جذابی رسیده است اما همچنان فروشنده‌های خوبی در بورس دیده می‌شود. فروشندگانی که گویا می‌خواهند هر چه زودتر از بازار سرمایه و با هر قیمتی خارج شوند. اوضاع بورس در این روزها به گونه‌ای است که تعدادی از فعالان بازار سرمایه از آن به «پانیک» یاد می‌کنند.
پانیک عبارت است از حمله حاد شدید اضطراب همراه با احساس مرگ قریب‌الوقوع که فراوانی بروز آن‌ها از چند حمله در یک روز تا یک مورد در سال، متفاوت است. اختلال وحشت‌زدگی، نوعی وضعیت روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانیِ وحشت به بیمار و ترس شخص از وقوع مجدد آن‌ها مشخص می‌شود. این حملات که معمولاً بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند.
علیرضا جعفری‌نیا، فعال بازار سرمایه وضع بورس را به «پانیک» تشبیه کرد و افزود: این روزها هدف معامله‌گران به دلیل ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها، فروش و نقد کردن دارایی سهام خود است که همین امر سبب افزایش عرضه و کاهش تقاضا شده است.
حسن فتاحی، فعال دیگر بازار سرمایه نیز وضع بورس در این روزها را «ترسناک» توصیف کرد و افزود: اگر فردی نوسانی در یک روز بگیرد خیلی نمی‌تواند روز بعد را پیش‌بینی کند و چه‌بسا روزهای آینده با یک نوسان منفی سود را از دست بدهد.
فتاحی اضافه کرد: بهترین گزینه برای این روزها فقط نقد کردن دارایی سهام و به انتظار روزهای بهتر نشستن است.

حجم و ارزش معاملات با میزان نقدینگی
کارشناسان بورس در این سه ماه رکود حاکم بر بورس بارها درباره ارتباط حجم و ارزش معاملات با میزان نقدینگی یادآور شدند.
میزان نقدینگی در جریان یک بازار را به خون در جریان تشبیه می‌شود که اگر خون یا گردش آن کاهش یابد. سلامت وارد بحران می‌شود. اگر در خرداد مشکل مقدار ارزش معاملات در محدوده کمتر از 15همت (هزار میلیارد تومان) در روز بود. 
این روزها ارزش معاملات به زحمت بیشتر از 6همت است که همین یک مورد نشان از رخوت بورس و فرار سرمایه از آن است.
«اقتصاد سرآمد» در مطلبی که با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» در خرداد منشتر شد از قول اسکینی، کارشناس بورس درباره کمبود نقدینگی در بورس و ورود به فاز رکودی هشدار داده بود.
علی اسکینی گفته بود: « فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
این کارشناس بازار سرمایه یادآوری کرده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
تعیطیلی چهارشنبه و تعویق عرضه اولیه
پس از اینکه چهارشنبه گذشته به دلیل گرمای زیاد از سوی دولت تعطیل شد. عرضه اولیه سهام شرکت توسعه فن‌افزار توسن با نشان تجاری «توسن‌تکنو» و نماد معاملاتی «فن‌افزار» به تعویق افتاد.
به گزارش روابط عمومی توسن‌تکنو، تاریخ عرضه اولیه سهام این شرکت به تاریخ دوشنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ موکول شد.
توسعه فن‌افزار توسن به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان، تولیدکننده نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای حوزه پرداخت و خدمات بانکی است. این شرکت در سال ۱۳۸۹ تاسیس و تا اوایل دهه ۹۰ به‌عنوان مونتاژ کننده در این حوزه فعالیت می‌کرد؛ اما چندسالی است که این شرکت با بومی‌سازی محصولات این حوزه به بزرگترین و پیشروترین تولیدکننده انواع دستگاه‌های کارتخوان و خودپرداز در کشور تبدیل شده است.
مالک اصلی فن‌افزار، شرکت سرمایه‌گذاران فناوری تک‌وستا است که مالکیت ۷۰ درصدی از سهام این شرکت را برعهده دارد که ۱۲ درصد از سهامی که عرضه اولیه می‌شود، از سهام سه شرکت فناوری تک‌وستا، پیشینه پی‌کیانا و شخص حقیقی صورت خواهد گرفت.

وابستگی درآمدی توسعه فن‌افزار توسن
درآمد این شرکت در بخش خدمات بیشترین وابستگی را به فروش محصولات حوزه پرداخت و سپس بانکی دارد؛ اما در حوزه خدمات، توسعه فن‌افزار توسن از تعمیر و نگهداری محصولات سخت‌افزاری بانکی بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده است

مزیت توسعه فن‌افزار توسن و رقبا
این شرکت با سهم از بازار حدود ۳۰ درصدی با اختلاف نسبتا مطمئنی از رقبا، بزرگترین شرکت ایرانی این حوزه محسوب می‌شود. همچنین ورود فن‌افزار توسن به حوزه محصولات نوینی چون خودگردان‌ها (خودگردان‌ها نسخه جدید خودپردازها هستند که قابلیت دریافت پول از مشتری را دارند) و خود بانک‌ها و سهم از بازار 90 درصدی در محصولات جدید، از نقاط قوت این شرکت در صنعت پرداخت و بانکی محسوب می‌شود.