printlogo


کاهش میزان شادی در بین دریانوردان خطوط بزرگ کشتیرانی جهان

میزان شاخص شادی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ در بین دریانوردان خطوط کشتیرانی بزرگ جهان کاهش یافت.
به گزارش اقتصادسرآمد از سایت safety4sea؛ شاخص شادی در بین دریانوردانی مورد ارزیابی و نظر‌سنجی قرار گرفت که بیشتر آن‌ها از بین خدمه و کارکنان شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان بودند؛ در این میان شاخص شادی در سه ماهه اول ۲۰۲۳ میلادی، ۷.۱ درصد بود که  در سه ماهه دوم به ۶.۷۷ درصد کاهش یافت.
بر این اساس ترجمه مانا، سطح شادی در بین همه گروه‌های ذی‌نفع دریانوردی پایین آمد؛ چرا‌که مسائل و مشکلات منفی جهانی بر روحیه آنان تأثیر گذاشته است و بدین ترتیب با توجه به واقعیت‌های موجود در زندگی دریانوردان، میزان شادی در بین آن‌ها کمی پایین آمده است.  
این در حالی است که بر‌اساس ارزیابی کارشناسان باید بعد از پایان همه‌گیری کرونا چالش‌های مربوط به دریانوردان کمتر می‌شد، زیرا در حال حاضر مشکلات مربوط به تأخیر در تغییر خدمه و طولانی شدن زمان حضور در کشتی و قرارداد‌های غیر‌مطلوب و کاهش دستمزد به مراتب کمتر شده است.
گزارشات منتشره حاکی است علی‌رغم خروج جهان از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ بازگشتن به شرایط مطلوب قبل از کووید همچنان سخت و مشکل شده است.  
در ادامه آمده است سازمان بین‌المللی دریانوردی تصمیم دارد از اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی با شیوه‌ها و رویه‌هایی در زمینه رفاه دریانوردان از جمله تغییر قرارداد‌ها و حل مشکلات حقوق و دستمزد‌ها و پرداخت به موقع دستمزد توجه نشان داده و سازوکار‌هایی برای سازگاری دریانوردان با افزایش احتمالی مالیات و بالا رفتن هزینه‌های زندگی و تورم مدنظر قرار دهد.
ناگفته نماند نسبت به این موضوع  کارفرمایان خطوط برتر کشتیرانی واکنش نشان داده‌اند.
با این حال علی‌رغم پایین آمدن شاخص شادی در بین دریانوردان بسیاری از آنان اعلام کرده‌اند همچنان از شغل خود لذت برده و مسائل و نگرانی‌های موجود باعث ناامیدی آنان در دریا نمی‌شود.
تماس با خانواده‌ها و دسترسی به اینترنت رایگان از جمله مواردی است که بسیاری از دریانوردان از آن به خوبی یاد کرده‌اند و مشکلی در این زمینه ندارند.  مرخصی ساحلی از دیگر موارد‌ی بود که دریانوردان از آن اظهار رضایت کردند.
در این میان مواردی که باعث نگرانی خدمه و کارکنان شده و بر کاهش میزان شادی دریانوردان تأثیر‌گذار بود، آن است که گاهی اپراتور‌ها و مالکان کشتی در مواردی از تمدید قرارداد‌ها به نفع دریانوردان سرباز زده و مقصد سفر‌ها را بدون موافقت و تمایل دریانوردان انتخاب می‌کنند که این کار باعث کسالت و سرخوردگی آنان می‌شود.
از سوی دیگر با توجه به بالا بودن میزان تورم در جهان، دریانوردانی که مورد سنجش قرار گرفتند اعلام کردند پس از اتمام دوران کرونا هیچ افزایش قابل‌توجهی در حقوق و دستمزد‌ها احساس نکردند و هزینه‌ها و فشار‌های تورمی روز‌به‌روز بالا می‌رود و دریانوردان خواستار بالا رفتن دستمزد‌ها‌ی سخاوتمندانه به منظور حفظ زندگی عادلانه می‌باشند.