سخني با دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛
آقای عبدالملكي شاید شما قادر به ارتباط با رسانهها نيستيد
گروه اقتصاد – ایرج گلشنی - مناسبت ها كه فرا ميرسند، اهالی دولت از سنگر ميز به سمت ميدان عمل نگاهي مياندازند؛ اما مناسبت روز خبرنگار كمي متفاوتتر است و جنب و جوش آنها بيشتر ميشود و كمي بيشتر در دسترس قرار مي گيرند و گاهي خدا قوتي ميگويند و ميروند تا سال بعد و گاهي هم نيشخند و نوشخندي هم نثار ميفرمايند، بيآن كه به ضعف و سستي خود كمترين توجهي داشته باشند.
در همین رابطه، دبير شوراي عالي مناطق آزاد باید هفتخوان را طي كنيد تا شايد بشود خبري از جنس اميدبخش از دل هزارتوي مناطق آزاد به دست آورد. حال ايشان كه باز هم به «مناسبت» در جمع همكاران رسانهاي نشسته است، چند سخن به زبان ميآورد كه انصافا شايسته نقد است.
مشاور رئيس جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد كه به «مناسبت روز خبرنگار» زحمت كشيدند و نشست خبري ترتيب دادند، نكاتي در باره رسانهها افاضات فرمودند كه لازم است كمي سخنان ايشان در باره رسانهها را بررسي كنيم.
وي در كلامي گفت: در بسیاری از محورها بیشترین رشد را در دنیا داشتهایم که به خوبی به آن ها پرداخته نشده
است.
وی اضافه كرد: در پارهای مواقع رسانههای ما تحت تأثیر رسانههای غربی قرار میگیرند. بردن جامعه در قعر چاه و رها کردن در آن جا، رسالت یک رسانه انقلابی و اسلامی نیست.
و تصریح کرد: شاهد هستیم که خبرهای منفی و ناامیدکننده پخش و منتشر میشود ولی در خصوص خبرهای امیدآفرین از کنار آن عبور میکنیم.
به موفقيتها پرداخته نشده است!
كدام رشد، كدام موفقيت؟ به چه چيزي بايد ميپرداختيم که نپرداختيم؟ آيا شما خبرهاي خوب و اميدبخش را به موقع و مستمر در اختيار رسانهها گذاشتيد و ما منتشر نكرديم؟ آيا شما براي رسانهها در طول سال، وقت منظم و برنامهريزي شده گذاشته اید و گفتو گو كردید و ما منتشر نكرديم؟ شما كه خبر اميدبخش از دستتان نمي چكد، ما چگونه به آنها دست پيدا كنيم؟ ما كه دولتي نيستيم كه آمار بسازيم و گزارش بپردازيم و تلاش كنيم كه حجم كيلويي گزارشكارمان كلفت و سنگين باشد تا رئيس خوشش بيايد. ما روزنامهنگاريم و تلاش ميكنيم مختصر و مفيد، خبرها را منتشر كنيم؛ هر چند كه انتشار خبرهاي خوشايندو اميدبخش علاقه و ارادت داريم؛ اما اين خبرها بايد باشند تا ما برجسته و منتشر كنيم. ميشود بفرماييد طي چند ماه گذشته چند خبر اميدبخش به رسانهها ارسال كردهايد تا ما ضمن پوزش، اين سخنان خود را پس بگيريم؟
عموما رسانه ها از موفقيتي كه شما مدعي آن هستيد، بيخبرند. و اگر خبري هم هست، اصلا اقناع كننده نيست؛ نه براي رسانه و نه براي مخاطب رسانه. آمارهاي عجيب ميدهند و ميگويند فلان درصد رشد داشتيم و تمام. اين يك خبر است اما كسي را اقناع نميكند و چون اقناع نميكند، اثر هم ندارد.
اما در مقابل، خبرهايي از كمبودها و ضعفها درز ميكند. شما اين خبرها را منتشر نميكنيد، بلكه اين خبرها درز ميكند و همين فراگير مي شود و اثر منفي ميگذارد؛ چرا؟ چون خبرهايي كه شما به رسانههاي ميرسانيد، هم كم است و هم شعاري است و اقناعكننده نيست. خبرهاي مثبت و اميدبخش شما اندك است و موج خبرهاي منفي را نميشكند.
رسانههاي ما تحت تاثير رسانههاي غربي قرار ميگيرند!
ميگوييد رسانههاي ما تحت تاثير رسانههاي غربي قرار ميگيرند! ابتدا به صراحت بايد گفت كه شما در جايگاهي نيستيد كه براي رسانههاي ما حكم صادر كنيد. آن هم از نوع هيجاني و شعاري. اين را گفتيد كه ما را هشدار بدهيد يا كس ديگري خوشش بيايد؟ مگر اهالي رسانه در ايران، كمبود شعور و تخصص و دانايي دارند كه تحت تاثير رسانههاي مچل غربي و غربگرا قرار بگيرند. چرا ضعف و ناتواني خبرنارساني خود را به گردن ديگران مياندازيد؟ فرار به جلو فرموديد؟
اجازه بدهيد يك نكته را در اين راستا با شما در ميان بگذارم كمي بهتر رسانه را بشناسيد و دقيقتر سخن بگوييد:
يك رسانه از دو طريق، مطالب و محتواي خبر و تحليل هاي خود را به دست ميآورد:
اول از منابعي كه اطلاعات موثق، مفيد و محكم ميدهند و رسانه بر اساس اطلاعات دقيق آن منبع، به توليد و نشر خبر مبادرت ميكند.
دوم بر اساس حدس و گمان. به دليل آن كه منبع موثقي براي توليد و نشر خبر او را حمايت نكرده است. از يك سو ميداند خبرهايي هست و از سوي ديگر، منبع موثق قدرت تحويل خبر و اطلاعات درست ندارد. در چنين موارد، معمولا افراد و سازمان ها گزيده ميشوند زيرا خبر يا تحليل منتشره، معمولا باب ميل آنها از آب در نميآيد.
مورد شما ممکن است از جنس دومي باشد. يعني ممکن است قادر به توليد و نشر خبر و اطلاعات درست نباشید، رسانهها به دليل نقص در خبر و آمار و اطلاعات شما، از حدس و گمان و شايد منابع غيررسمي استفاده كرده و تحليلي مي نويسند و منتشر ميكنند؛ آن گاه داد شما ميگوييد: تحت تاثير رسانه هاي غربي قرار گرفته اند. خير قربان! اهالي رسانه در ايران محكم و قوي هستند و از كسي تاثير نمي گيرند بلكه تاثير هم مي گذارند؛ شاید شما قادر به ارتباط با رسانهها نيستيد.
خبرهاي اميدبخش
هيچ رسانهاي از كنار خبرهاي اميدبخش به سادگي عبور نمي كند. اين غيرممكن است كه يك اهل قلم، مايل به نشر اميد در جامعه انسانها نباشد. اين اساسا با رسالت اهل قلم همخواني ندارد. اين برداشت شماست كه بر اساس همان نقص رسانهاي در كه شما و مجموعه مرتبط با شماست، شكل گرفته و به زبان شما ميآيد. اگر از شما بپرسم، كدام رسانه از كنار خبرهاي اميدبخش به سادگي عبور كرده است، شما مصداقي نخواهيد داشت و دهان خواهيد بست.
اين است كه بپذيريد كه شما يا خبر اميدبخشي نداريد، و يا اگر داريد خوب در اختيار همكاران رسانهاي ما قرار ندادهايد. خوب چيست؟ خبر خوب و اميدبخش يعني: راست باشد، شعاري نباشد، آمارساختگي نداشته باشد، قوي و محكم و اقناع كننده باشد.
آيا شما از اين خبرها داريد؟
اگر داريد ما در «اقتصادسرآمد» به عنوان تنها روزنامه دريايي كشور به شهادت تمامي اهالي دريا كه مخاطبان اصلي ما هستند، وعده ميكنيم فضای روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد را در اختيار خبرهاي اميدبخش شما بگذاريم. ان كنتم صادقين.