صفایی در نشست خبری: سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری
فراخوانی برای نوسازی شناورمسافری و باری
گروه اقتصاددریاپایه - علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به مجموعه اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه فعالیتهای ترانزیتی از طریق بنادر شمالی و جنوبی کشور، تاکید کرد: طی دو سال گذشته رایزنیهای گستردهای در قالب کمیسیونهای مختلف تجاری، مذاکرات دو و چند جانبه و نشستهای تسهیل تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته است که نشست سه جانبه میان هند، ایران و روسیه با هدف معرفی و راهاندازی مسیر جدید تجاری در کریدور شمال-جنوب پیشرفتهای بسیار خوب و ملموسی داشته است.
علیاکبر صفایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت بنادر کشور پاسخگوی ترانزیت عبوری از مبدأ و مقصد هند و روسیه است، اظهار داشت: مطابق برآوردهای صورت گرفته، آمار سالانه ترانزیت از ایران حدود ۸ میلیون تن است که چنانچه این میزان ۲ برابر هم شود، بنادر کشور قابلیت پذیرش این میزان بار ترانزیتی را دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیگیری روند مذاکرات سه جانبه پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب، تاکید کرد: ظرفیتسازی همهجانبهای در این زمینه در دست انجام است و سازمان بنادر و دریانوردی برای همگرایی بیشتر دولتهای هند و روسیه، اقدامات سازندهای را در دست انجام دارد.
وی درباره کاهش آب خزر در سالهای گذشته تاکید کرد: بحث خزر بسیار مهم است و وزارت راهوشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ولگا یکی از رودهای آبریزش یه خزر است که البته مهمترین رود خزر محسوب میشود.
آب دریاچه خزر در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است
صفایی تاکید کرد: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام میشود و در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی در آب خزر بودهایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است.
معاون وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به پرسش اقتصادی بودن شیفت حملونقل در دریای خزر به سمت کانتینری شدن، خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی بنادر شمالی ایران حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن است که با توجه به حجم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تنی تجارت در خزر، مناسب میباشد. اما انتخاب مُد و شیوه حملونقل کانتینری، روش حرفهایتری است، ضمن اینکه در بنادر انزلی و امیرآباد، پایانههای کانتینری مناسب ایجاد شده است.
صفایی در خصوص تمهیدات سازمان بنادرودریانوردی برای انتقال دریایی زائران اربعین به کربلا، اظهار داشت: با توجه به امکانات مناسب در ترمینالهای مسافری در بندر خرمشهر و بندر آبادان و شناورهای مسافری تدارک دیده شده برای این ایام، زائران کربلای معلی میتوانند از طریق دریایی و مسیر اروند، طی مسافت کمتر نیمساعت، به استان بصره در عراق مسافرت کنند.
آمادگی پرداخت وام برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری در بندرعباس
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی همچنین از آمادگی این سازمان برای پرداخت وام از محل وجوه اداره شده این سازمان به شرکتها و تعاونیهای کشتیرانی برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری در بندر شهید حقانی( بندرعباس) خبر داد و افزود: سازمان بنادر همچنین با اعطای وام ۵ میلیارد تومانی، پروسه تعمیر شناورهای مسافری را در دست انجام دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آمادگی سازمان بنادر برای اعطای وام از محل وجوه اداره شده به شرکتهای کشتیرانی برای خرید شناورهای باری خبر داد.
صفایی در خصوص رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ۷ میلیون تنی بنادر برای پذیرش و نگهداری کالاهای اساسی و کاهش حجم تقاضا برای وارد کردن کالاهای اساسی در دولت سیزدهم در حدود ۳ میلیون تن، ناشی از رشد تولیدات داخلی، در حال حاضر رسوب و ماندگاری کالاهای اساسی در هیچ بندری نداریم.
سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای تامین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری، توسعه ناوگان، شناورهای اقیانوس پیما خبر داد و گفت: در بخش نوسازی ناوگان به ویژه ناوگان های با سن کمتر اقدامات مهمی در دست اقدام است، اعلام کرد: در موضوع پروژه های عمرانی اعم از توسعه بنادر کوچک و بزرگ نیز 530 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام که از سوی سازمان بنادر تعریف شده و 470 هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است.
تشریح عملکرد تخلیه و بارگیری
صفایی در مورد عملکرد تخلیه و بارگیری کالا، بیان کرد: خوشبختانه با کاهش واردات کالاهای اساسی همراه هستیم و این مسئله حاکی از افزایش تولید داخلی است.
وی افزود: میزان عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور از ابتدای سال جاری تا کنون معادل 82 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 2.2 درصدی را نشان میدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های مهم اقتصاد کشور به مقوله کانتینر باز می گردد، گفت: شاهد رشد 5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و خوشبختانه در بخش صادرات، تراز خارجی صادرات رشد چشمگیری داشته است.
صفایی در مورد مقوله گردشگری و مسافری دریایی نیز، اظهار داشت: در بخش تردد شناورها، مسافرت ها و گردشگری دریایی شاهد رشد 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و در برخی بنادر شمالی آمار رشد 32 درصدی در حوزه ترانزیتی در دریای خزر داشته ایم.
آخرین وضعیت شناور حادثه دیده در عسلویه
صفایی درباره سانحه پیش آمده برای کشتیWhite Purl ، بیان کرد: این شناور جهت بارگیری گاز ال.پی. جی وارد لنگرگاه عسلویه شده بود که در ساعت 15 روز پنجشنبه هفته گذشته گزارشی مبنی بر شرایط اضطرار از سوی شناور دریافت شد.
وی ادامه داد: این شناور با پرچم پاناما و فعالیت خدمه اوکراینی و هندی روز پنجشنبه هفته گذشته ساعت 15 دچار سانحه آتش سوزی در کمپرسور مایع سازی شد و می توانست منجر به یک سانحه بزرگ در کشور شود که با درایت و همکاری وزارت نفت، پرسنل کشتی که تعداد آن ها 22 نفر بود به موقع نجات پیدا کردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پس از آن با فراغ بال به کنترل آتش پرداخته شد و بدون آنکه کشتی غرق شود، آتش سوزی مهار شد، عنوان کرد: خوشبختانه امروز صبح پایان عملیات مربوط به شناور حادثه دیده اعلام شد و برگ افتخار دیگری برای کشور رقم خورد و کشتی در اختیار خدمه خارجی قرار گرفت تا فعالیت های خود را دنبال کند.