printlogo


جوابیه انجمن دریانوردان تجاری ایران به روزنامه دریایی اقتصادسرآمد؛
ایفای نقش سازنده انجمن دریانوردان‌ ایران

 گروه اقتصاددریاپایه - پیرو درج مطلبی با عنوان  «وضعیت سکون برخی از انجمن های دریایی» در روزنامه دریایی وزین اقتصاد سرآمد مورخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ضمن استقبال و تایید جهت گیری و محتوای کلی متن چاپ شده و  تاكيد بر اهمیت انجمن ها در توسعه و برون رفت از وضعیت اسفبار کنونی، در بخشی از متن در خصوص عملکرد این انجمن نیز مطالبی مطرح شد که از دقت و آگاهی لازم برخوردار نبود که در این‌جا و در چهارچوب رویه پاسخ‌گویی مستمر و شفاف جهت تنویر افکار عمومی و ارزیابی دقیق‌تر، پاسخ این انجمن، جهت چاپ در همان صفحه روزنامه خدمتتان ایفاد می‌گردد.
سردبیر محترم روزنامه اقتصاد سرآمد
عنوان: انجمن صنفی دریانوردان ایران، فعال و به دنبال تحقق برنامه‌ها با اولویت حفظ و توسعه منابع انسانی
با سلام 
سخن را با همان مطلب(مندرج در روزنامه) آغاز می‌کنیم،  «يكي از متغيرهاي مهم اجتماعي كه مي‌تواند در تغيير و تحول و توسعه بسيار نقش آفرين باشد، اتحاديه‌ها و سنديكاها و انجمن‌هاي صنفي است كه مانند شمشير دو لبه عمل مي‌كنند. 
اين تشكل‌هاي صنفي اگر قوي و فعال عمل كنند، به خوبي مسائل را شكافته، ضعف‌ها را شكسته و مسير رشد و توسعه را هموار مي‌كنند و اگر ساكت و خسته و بي‌حوصله باشند، آويزان رشد و توسعه يك كشور مي‌شوند و به جاي يار شاطر تبديل مي‌شوند به بار خاطر.» 
انجمن صنفی دریانوردان‌تجاری ایران به عنوان یک تشکل سرتاسری با قدمتی کمتر از دو دهه فراز و نشیب فراوانی را تجربه نموده و علی‌رغم تمامی مشکلات فرهنگی، اجتماعی و ناکارآمدی‌های موجود در کشور، همواره حرکتی رو به جلو را در کارنامه خود ثبت و در بحران‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی نقش موثر و سازنده‌ای را برای کشور و دریانوردان ایفا نموده و می نماید  و به عنوان یک مجموعه پیشرو توانسته است در دوره بی اعتمادی‌ها، اعتماد جمعی از دریانوردان را به خود جلب نماید و خوشبختانه این جمع رو به کثرت و افزایش است، اما هنوز تا سر منزل مقصود راه بسیار است و این انجمن نو پا در مقایسه با سایر انجمن‌های دریانوردی کشورهای دیگر با قدمت بیش از یک قرن، جوان است و نو سفر...   
البته این انجمن به عنوان یک مجموعه فعال و شناخته شده و شناسنامه‌دار برای مراجع و سازمان‌های بین المللی از جمله IMO  و ILO  و هم‌چنین مجموعه هم‌کار فدراسیون بین‌المللی حمل و نقل ITF و ISWAN در خاورمیانه، در اکثر جلسات مهم و تخصصی بین‌المللی دعوت و از نظرات آن به صورت مستمر استعلامات لازم اخذ می‌گردد. 
از سوی دیگر هیات مدیره و روابط عمومی همواره تلاش داشته تا با استفاده از شبکه‌های متعدد اجتماعی و رسانه‌ای و همچنین چاپ نشریه کرانه و در ادامه انتشار مستمر گزارشات ۶ ماهه و برگزاری مجامع یک ساله، ضمن ارائه گزارش، عملکردها و چالش‌های پیش رو صنف و صنعت دریایی، در ارتباط تنگاتنگ با دریانوردان و همچنین مراجع تصمیم‌ساز و موثر همچون سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای طرح و رفع این چالش ها و مشکلات باشد که آخرین آن،  پویش (کمپین) حمایت از دریانوردان ایرانی می‌باشد که در حال حاضر در حال برگزاری است و مجدداً از این فرصت استفاده نموده و تمامی صاحب نظران و فعالین اجتماعی را به این پویش عمومی دعوت می کنیم.
شرح تفصیلی این گزارشات در سایت رسمی انجمن به آدرس www.imm-syndicate.com و همچنین کانال ها  و گروه‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی در دسترس عموم قرار دارد.
همچنین، جلسات هیات مدیره به صورت مداوم در حال برگزاری است و برنامه های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تدوین و سند رصد آخرین وضعیت چالش صنف دریایی از سال ۱۳۹۹ به صورت مداوم منتشر گردیده ... 
همچنین در آغاز سال 1402 و  برای اولین بار برنامه سالیانه انجمن در سال ۱۴۰۲ که شامل ۲۰ عنوان در قالب ۴ سرفصل بوده به صورت ویدیو تصویری، اعلام عمومی شده است.
هر چند که ‌برنامه‌ها و اقدامات که با اولویت حفظ منابع انسانی موجود و توسعه آن و هم‌چنین بهبود وضعیت صنف در دریا و در چارچوب قانون و برنامه‌های توسعه دریا محور صورت می‌گیرد، مطلوب برخی از شرکت‌ها و مسئولان نبوده و همواره سعی در توقف و انحراف این برنامه‌ها داشته‌اند که اگر حمایت‌های برخی از مدیران عالی و درایت مسئولان دلسوز سازمان‌ بنادر و دریانوردی و وزارت کار نبود، قاعدتاً فعالیت این انجمن با اختلالات بیشتری مواجه می شد، اما هیات مدیره انجمن با اتکا به سرمایه اصلی خود و حمایت عمومی و موثر اکثریت دریانوردان بدون هیچ گونه تعللی، در یک فرآیند منطقی و تعاملی همواره به دنبال اجرای این برنامه‌ها و مطالبات عمومی و قانونی بوده و خواهد بود. بماند که بد عهدی‌ها، نا کارآمدی‌ها، خیانت‌ها و ضعف‌های فرهنگی در کارهای جمعی و عدم قبول انجمن به عنوان شریک اجتماعی و رکن سوم از دیدگاه برخی از مسئولان از چالش‌های عملیاتی در تحقق  این برنامه‌هاست.
وقتی مسئولی، فعالیت‌های منطقی انجمن در تحقق یک ‌مطالبه عمومی و قانونی را تعارض منافع عنوان می کند، باید در سلامت ساختار تحت امر آن ‌مسئول که به امانت به ایشان سپرده شده است شک ‌کرد. حال آنکه در یک ساختار سالم منافع عمومی، سازمانی، شرکت، دولت و ملی همه در یک راستا و مسیر قابل تعریف می باشد.
به هر رو هیات مدیره انجمن صنفی دریانوردان، امانتدار آرا و اعتماد عمومی است و پیگیری مطالبات و حامی حقوق دریانوردان در چار چوب قانون می باشد و از وضعیت موجود منابع انسانی به هیچ وجه راضی نبوده و نیست و ضمن تاکید بر هشدارهای چند سال اخیر، چالش‌های این حوزه را به همراه راه حل‌ها شناسایی و اعلام نموده و پیگیر تحقق آن و اصلاح امور با همکاری سایر ارگان‌های دریایی وحمایت عمومی اعضا ودریانوردان می باشد.
از سوی دیگر در برنامه‌های انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران،  همواره نقش سازنده‌ای در تقویت نهادهای صنفی و تخصصی و سایر انجمن‌ها و حتی تاسیس انجمن‌های تخصصی‌، مستقل و فعال دیگر در قالب فدراسیون دریایی کشور با هدف کسب تمامی نظرات و تجمیع توان آن‌ها در مباحث ملی و کلان کشور در حوزه دریایی در نظر گرفته شده است که مصداق عملی آن  همکاری  در فرآیند احیا انجمن‌ مهندسی دریا اشاره نمود که حضور دبیر انجمن صنفی دریانوردان در هیات مدیره جدید و منتخب انجمن مهندسی دریایی ایران ‌نیز نشان‌ از همکاری و تعامل سازنده این دو نهاد مهم و موثر صنفی و تخصصی دارد.
 سامان رضایی 
دبیر انجمن دریانوردان ایران