رسانههاي دريايي در يك نگاه
فیروز اسماعیلی نژاد- اهميت رسانه براي رشد و توسعه يك صنعت روشن است و نيازي به توضيح آن نيست. قاعده بر اين است: رسانه بر رشد و توسعه اثر مستقيم دارد؛ بنابراين هر حوزه اي كه رسانههاي قوي دارد، موفقتر است.
حوزه دريا و اقتصاد درياپايه چه رسانههايي دارد؟ تعداد رسانههاي دريايي ايران چند رسانه است؟ با چه كيفيتي؟ اثربخشي آنها در بحث توسعه اقتصاد درياپايه چقدر است؟ نگاهي گذرا و كنجكاوي در فهم اين نكته ما را به چند مسير هدايت ميكند:
اول: رسانههاي دريايي را ميتوان به سه گروه تقسيم كرد:
رسانههايي بخشي
خبر رسانها
و رسانههاي خبري- تحليلي
رسانههاي بخشي، آنهايي هستند كه زيرگروه بخشي از يك خبرگزاري يا روزنامه هستند. مثلا خبرگزاريها، بخش كلاني دارند به نام كشاورزي و مباحث مرتبط با شيلات زيرمجموعه آن هستند. و يا بخشي دارند به نام صنايع، و صنعت كشتيسازي زير مجموعه آن هستند. اقتصاد درياپايه و صنايع مرتبط با آن براي اين خبرگزاريها، اولويت اول نيست و زير مجموعه مباحث كلانتري محسوب ميشوند.
خبر رسانها، پايگاههاي خبري هستند كه اغلب به وسيله فعالان حوزه دريا ايجاد شده است كه اغلب، خبرها را از همان خبرگزاريها و روزنامهها گرفته و باز نشر ميدهند. اين دسته از رسانههاي حوزه دريا، اغلب به وسيله يك نفر اداره ميشوند و جز باز نشر خبرها كار خاص ديگري انجام نميدهند و منعكسكننده نظر و ديدگاه انجمن يا صنف خود هستند و رسانهاي فراگير محسوب نميشوند.
و سوم، رسانههاي خبري – تحليلي كه به طور اختصاصي و تخصصي به مقوله دريا و اقتصاد و صنايع دريا ميپردازند، فراگير هستند، داراي ديدگاه و نظر مستقل هستند، نظر همه اصناف و فعالان را منعكس ميكنند، خود نيز داراي نگاه و تحليل هستند. اين نوع رسانهها در رشد و توسعه نقش مستقيم و موثر دارند و به نوعي تريبون دريا محسوب ميشوند. تعداد اين دسته رسانهها در حوزه دريا چند تاست؟
خبرگزاريها و ساير رسانههاي سراسري و معتبر كه جزو گروه يك اين نوشتار به حساب آمدند، اثر خوب و قوي دارند و گاهي با مقالات و تحليلها و مصاحبههاي عميق و قوي، انرژي خوبي به مخاطبان ميرسانند؛ اما به طور اختصاصي و تخصصي نشريه يا رسانه دريايي محسوب نميشوند.
گروه دوم اثربخشي ملي نداشته و صنفي و محدود هستند و به رغم ارزشمندي و لزوم وجود آنها، به دليل بازنشر خبر و نداشتن خبر توليدي، چندان جدي به حساب نميآيند.
اما رسانههاي تخصصي- اختصاصي مستقل و سراسري بسيار مهم هستند و ميتوانند سرنوشتساز هستند. اين رسانهها را بايد مورد توجه و حمايت قرار داد تا بتوانند ساير رسانهها را بيش از پيش تغذيه و نيز مخاطبان علاقهمند به حوزه دريا را هويت رسانهاي ببخشند. اين رسانهها مرجع هستند و براي مسئولان عالي تا مردم عادي، اولين منبع دريافت اطلاعات درباره دريا و مسائل مرتبط با آن محسوب مي شوند.