به بهانه بازگشت صیادان غیر بومی در خلیج فارس و دریای عمان؛
معیشت صیادان تحت تاثیر صید مخرب ترال صنعتی
گروه شيلات - محبوبه اشرفی پیمان - بازگشت کشتی های صید مخرب ترال صنعتی به عمق عمان و خلیج فارس، کابوس لحظه ای صیادان بومی جنوب کشور شده است. طی یک دهه گذشته، شخم زدن دریا توسط غارتگران بیگانه در سایه مجوزهای خودی، منجر به بیکاری صیادان جنوبی و خالی شدن سفرههای آنها گردید، مرور این کابوس توسط خانه ملت به واسطه زمزمه بازگشت کشتی های صید مخرب ترال صنعتی بعد از دوسال است؛ صیادان بومی این نواحی ترس و واهمه بازگشت ترالرها را دارند و خواستار ممنوعیت دائمی این روش مخرب صید به هر طریق ممکن از مجلس و دولت هستند.
نزدیک به یک دهه پیش بود که خبرهایی در خصوص حضور کشتیهای صیادی موسوم به کشتیهای چینی که بعدا معلوم شد شامل کشتیهای ایرانی نیز هستند، در آبهای جنوبی کشورمان منتشر شد. کشتیهایی که در مسافتی نزدیک به سواحل ما مشغول فعالیت بودند و کمتر کسی میدانست آنها به چه کاری مشغول هستند و حتی صید ترال چیست؟
نماینده چابهار: ورود به موقع مجلس به نفع صیادان کشور تمام شد
معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحرانهای اقتصادی و اجتماعی که صید ترال صنعتی در سواحل جنوبی کشور ایجاد کرده بود به خانه ملت میگوید: در سال 1399 با توجه به شکایتهایی که جامعه صیادی مبنی بر شخم زنی دریا به واسطه صید ترال صنعتی داشتند و با ورود و پیگیریهای دکتر قالیباف رئیس مجلس و فراکسیون محیط زیست که منجر به توافقی میان قوه مقننه و جهاد کشاورزی شد تا به مدت دوسال صید ترال صنعتی که خسارات متعددی برای منابع آبزیان در جنوب کشور وارد کرده بود را متوقف کنند که این توقف از آذر ماه همان سال کلید خورد.
نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر با گذشت نزدیک به دو سال از توقف صید مخرب ترال صنعتی انتظار توقف دائمی آن را داریم، گویا لابیهای بسیار گستردهای در این راستا وجود دارد متاسفانه شراکت شرکتهای چینی قبل از اینکه این تعلیق رخ دهد، ثابت شده بود.
فراکسیون محیط زیست مجلس
تمام قد برای ممنوعیت دائم صید مخرب ترال صنعتی ایستاده است
سعیدی با اشاره به کشتی های گروه فردوس که مبادرت به صید ماهیان کف روب میکنند، یادآور شد: امیدوارم عزم ملی برای اجرایی شدن دستورالعمل استاندارد صید در آبهای عمیق با هدف حفظ سرمایه در صنعت شیلات باشد، در نظر داشته باشیم فراکسیون محیط زیست مجلس تمام قد برای ممنوعیت صید مخرب ترال صنعتی ایستاده است و سعی میکنیم تعلیق دو ساله این روش مخرب صید، تبدیل به یک توقف کامل شود.
صید مخرب ترال صنعتی
را از عمان دور کنید
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به صیادانی که مبادرت به صید ماهیان صنعتی میکنند پیشنهاد شده به جای صید ترال صنعتی، شناورهای خود را مجهز به «لانگ لاین»کنند تا بتوانند از این نوع صید بهره ببرند مضاف بر اینکه از IOTC کنوانسیون تُن ماهیان اقیانوس هند پیگیریهایی صورت گرفته است تا این صیادان بتوانند در اقیانوس هند مبادرت به صید و صیادی کنند تا این روش مخرب صید از حوزه جنوب کشور ما به ویژه دریای عمان دور شود.
نماینده مردم چابهار با تاکید به اینکه صید ترال صنعتی بر تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان تاثیر گذاشته است، یادآور شد: صید ترال صنعتی خسارات جبران ناپذیری بر تنوع زیستی دریای عمان و خلیج فارس وارد کرده است از همه مهمتر سفره صیادان بومی که بی ادعا برای تامین پروتئین بخشی از کشور تلاش میکنند را کوچکتر از هر زمانی کرده و معیشت این گروه از جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.
سفره ۲۰ هزار خانوار در استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر این روش صید مخرب قرار گرفته بودکه خوشبختانه با پیگیری فراکسیون محیط زیست مجلس این روش صید مخرب متوقف شد و این مسئله موجب رضایتمندی جامعه صیادی این استان شده است
سعیدی با اشاره به اینکه زندگی حدود ۲۰ هزار خانوار در سیستان و بلوچستان، تحت تاثیر صید ترال صنعتی قرار داشت، یادآور شد: سفره ۲۰ هزار خانوار در استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر این روش صید مخرب قرار گرفته بودکه خوشبختانه با پیگیری فراکسیون محیط زیست مجلس این روش صید مخرب متوقف شد و این مسئله موجب رضایت مندی جامعه صیادی این استان شده است.
نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه توقف دو ساله صید ترال صنعتی تاثیری مستقیمی بر زندگی بومی اهالی سواحل دریای عمان و خلیج فارس داشته است، گفت: شروع و تداوم صید مخرب ترال صنعتی زندگی را برای بومیان منطقه سخت کرده بود از طرفی شاهد بودیم صیادان با وجود داشتن قایق اجازه صید نداشتند، چرا که شیلات بر این باور است قایق میتواند به ذخایر آبزیان خسارت وارد کند و به همین دلیل به آنها اجازه صید در منطقه را نمیدهند اما از طرفی کشتیهای صید صنعتی که تمام ذخایر آبزیان را دچار چالش میکرد بدون هیچ محدودیتی فعالیت میکردند، بی تردید این دوگانگی مردم را اذیت میکرد، ورود مجلس در این حوزه به نفع اهالی منطقه بود، بنده به عنوان نماینده چابهار شخصا قدردان این تصمیم رئیس مجلس انقلابی هستم که صدای جامعه صیادان بومی را شنیدند.
سعیدی با اشاره به دستور توقف صید ترال صنعتی توسط رئیس جمهور و ادامه دار بودن توقف این روش مخرب صید، تاکید کرد: هنوز گروههایی اصرار دارند صید ترال صنعتی به مناطق جنوبی کشور بازگردد و تلاشهای گستردهای هم برای این مهم دارند و پیشنهاد این نوع صید را برای فانوس ماهیان ارائه دادهاند، اما مجلس با هر گونه روش صید مخرب مخالف است.
اجازه بازگشت کشتی های صید ترال صنعتی را به سواحل عمان و خلیج فارس ندهید
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم یادآور شد: بنده و اعضای فراکسیون محیط زیست بر این باوریم که صید هر گونه آبزیان به روش ترال خسارت جبران ناپذیری را به محیط زیست دریایی میزند، با توجه به دغدغه رئیس جمهور در این راستا امیدواریم مسئولان و متولیان امر تحت فشار لابیها قرار نگیرند و اجازه بازگشت این غارتگران را به سواحل دریای عمان و خلیج فارس ندهند.
سعیدی در مورد حمایت دولت از صیادان، خاطرنشان کرد: دولت میتواند با دادن مجوز به صیادان بومی که نسل در نسل کارشان صیادی بوده از آنها حمایت کند، به اعتقاد بنده توقف دائمی صید ترال صنعتی باید اتفاق بیفتد، آنچه از دست میدهیم به واسطه این روش مخرب صید به مراتب بیشتر از چیزی است که بدست میآوریم بنده به صورت خاص خواهان توقف دائم این روش صید مخرب هستم.
صيادبومي: رضایت صیادان از توقف دائمی
صید ترال صنعتی
خاتمی به عنوان یکی از صیادان اتحادیه تعاونیهای صیادان منطقه چابهار سیستان و بلوچستان در مورد توقف صید ترال صنعتی و تاثیر آن بر زندگی صیادان بومی به خبرنگار خانه ملت، میگوید: با توقف صید ترال به وضوح نتایج آن را در سفره های صیادان رویت کردیم؛ خوشبختانه طی دوسال اخیر صیادان با هر لنج و قایقی که به دریا زدهاند دست خالی باز نگشته اند.
روز به روز سفره صیادان جنوب کشور، کوچک و کوچکتر شد
وی ادامه داد: از زمانی که کشتیهای غول پیکر چینی در آبهای دریای عمان و خلیج فارس لنگر انداختند، روز به روز سفره صیادان جنوب کشور، کوچک و کوچکتر شد تا جایی که حدود 90 درصد ذخایر تنوع زیستی دریاهای جنوب به واسطه زیاده خواهی چینی ها برای صید ترال از بین رفته است.
عضو اتحادیه صیادان چابهار با اشاره به تلاش صیادان برای بازگشت ذخایر گیاهی و پرورش آبزیان، یادآور شد: با از بین رفتن ذخایر زیستی دریای عمان و خلیج فارس صیادان محلی تلاش کردهاند با تهیه ذخایر مصنوعی اقدام به احیای آبزیان دریایی کنند که بسیاری از آنها قابل بازگشت نبود، صیادان چینی توسط صید ترال دریاهای ما را شخم زدهاند.
جامعه صیادان نان خود
را از سخاوت دریا میگیرند
این صیاد محلی به نمایندگی از سایر صیادان از رییس جمهور درخواست توقف دائمی صید ترال صنعتی را داشت و یادآور شد: جامعه صیادان نان خود را از سخاوت دریا میگیرند، امیدواریم اینگونه صیدها که نوعی تاراج دریا به واسطه سایر کشورها بود برای همیشه متوقف بماند و همچنین از مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان خواهان پیگیری توقف دائمی این روش مخرب صید هستیم.
دولت سوخت لنج صیادان را در نظر بگیرد
خاتمی با انتقاد از گرانی سوخت قایقهای صیادی، ادامه داد: امروز بسیاری از صیادان محلی سوخت لنج ها و قایقهای خود را آزاد تهیه میکنند، از حدود ۲۵۰۰ صیاد محلی که دل به دریا میزنند حدود ۱۰ درصد آنها سهمیه بنزین دارند و بقیه مجبور هستند با قیمت آزاد سوخت خود را تهیه کنند.
عضو اتحادیه صیادان چابهار اظهار داشت: حدود ۳۰۰ لنج در سواحل چابهار وجود دارد و حدود ۳۵ نفر نیز بر روی هر لنج مشغول به کار هستند که این رقم میتواند با حمایتهای دولتی همچون بیمه صیادان تا افزایش مجوز صید، رشد داشته باشد، سکوت صیادان در هنگام مشکلات به معنای رضایت آنها نیست، بلکه گوش شنوایی برای صدای این گروه وجود ندارد.
سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم صید ترال صنعتی را سبب بروز بحران های اقتصادی و اجتماعی در سواحل جنوبی کشور می داند و به خانه ملت میگوید: گزارش های دریافتی از سازمان های نظارتی و بازدیدهای میدانی و دریافت درخواست های مردمی مخصوصا جامعه صیادی مبنی توقف این روش صید در کنار نقدهای علمی جامعه دانشگاهی و بررسی سوابق موجود در مجلس قبل، نشان دهنده عمق فاجعه صید ترال در این منطقه از کشور بوده است.
صید ترال صنعتی تبعات گسترده تخریب به دنبال داشته است
وی با اشاره به اثرات مخرب صید ترال صنعتی بر تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: وقتی سبد صید صیادان محلی کوچکتر و معیشت مردم دچار مشکلات میشود، خود نشان دهنده آسیب جدی به تنوع زیستی منطقه است. به اضافه اینکه ترال مورد استفاده اغلب توسط ناوگانهای صید صنعتی ترال کف بوده که علاوه بر صید ماهیان اقتصادی، بسیاری از بی مهره گان آبزی و بسیاری دیگر از گونههای غیراقتصادی را در صید همراه، از محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان خارج نمودهاند. ضمن آنکه ترال کف باعث شخم زدن بستر دریا و از بین رفتن زیستگاه آبزیان میشود. گزارشهای دریافتی از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تایید کننده این موضوع است که وضعیت جمعیتی بسیاری از آبزیان بحرانی است.
جامعه صیادان بیشترین آسیب را از صید ترال صنعتی دیدند
رفیعی با بیان اینکه مردم بومی با مشکلات گسترده صید ترال صنعتی دست به گریبان بودند، یادآور شد: باید در نظر داشت که شغل اصلی بسیاری از مردم بومی در این منطقه صیادی است وقتی که کشتیهای صید صنعتی با تورهای بزرگ از همان منابع آبزی که صیادان بومی صید می کنند، استفاده می نمایند، یقینا مردم بومی امکان رقابت با این افراد را ندارند و روز به روز فقیرتر شده و بدتر از آن اینکه باید نظاره گر غارت سفره غذایی خودشان باشند. مسئله بزرگتر جامعه صیادی این بود که گوش شنوایی برای حل مشکل آنها وجود نداشت. علیرغم تغییر وزیر جهاد کشاورزی و ریاست سازمان شیلات در دولت دوازدهم، کشتی های صید ترال صنعتی همچنان به کار خودشان ادامه میدادند!
اثرات مخرب صید ترال صنعتی مشاغل خرید و فروش آبزیان را تحت تاثیر قرار داد
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه بیش از 130 هزار نفر صیاد در جنوب کشور مشغول به فعالیت صیادی هستند، گفت: زندگی این افراد دستخوش اثرات منفی ناشی از صید مخرب ترال صنعتی قرار گرفته بود. کشتیهای صید ترال بیشتر در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت بودهاند. اگرچه باید به شغلهای وابسته به این صنعت هم نگاه کرد. زیرا متاسفانه بسیاری از ماهیان و آبزیان صید شده در داخل کشور فروخته نشده است، بنابراین بسیاری از شغل های وابسته به فروش و عرضه ماهیان در بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفته بود.
وی با تاکید بر اینکه توقف دو ساله صید ترال صنعتی، تاثیر مستقیمی در زندگی مردم بومی داشته است، افزود: بر اساس بازدیدهای میدانی که شخصاً انجام دادم و مراجعات مختلف مردمی، اظهار رضایت مردم و مسئولین استانی کاملا مشهود است. حتی قیمت فروش ماهی نیز در بازار نیز متعادل شده است. ما در دوره فعالیت کشتیهای ترال صنعتی شاهد افزایش قیمت ماهی در بازار بودیم. به طوریکه برای بسیاری از مردم امکان خرید ماهی وجود نداشت.
فراکسیون محیط زیست از بدو تشکیل موضوع صید ترال صنعتی را در دستور کار خود قرار داد
رفیعی در مورد تاثیرات نقش مجلس در توقف صید مخرب ترال صنعتی، گفت: مجلس یازدهم و فراکسیون محیط زیست از بدو تشکیل و پس از دریافت درخواستهای مردمی و بررسی کارشناسانه اولیه با یک رویکرد علمی و دقیق با کمک جامعه دانشگاهی و در راستای وظیفه نظارتی بر اجرای قوانین، موضوع صید ترال صنعتی را مورد بررسی قرار داد و در نهایت توانست به سازمان شیلات این مسئله را اثبات نماید که این روش بهره برداری علاوه بر تخلفات گسترده، تخریب وسیع منابع آبزی کشور و آسیب به معیشت مردم را نیز به همراه دارد و سازمان شیلات ایران نیز پذیرفت که این نوع بهره برداری را متوقف نموده و به دنبال راهکار جایگزین برای کشتی های ترال باشد.
مجلس قاطعانه در برابر صید مخرب ترال صنعتی ایستاده است
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم در مورد ادامهدار بودن صید ترال صنعتی با توجه به دستور توقف این روش مخرب صید توسط رئیس جمهور، گفت: بعد از اقدامات مجلس و توقف صید ترال صنعتی، خوشبختانه رئیس جمهور محترم نیز بر تعطیلی صید ترال تأکید داشتند و تاکنون این تعطیلی ادامه دار بوده است. اگر چه اقدامهای نظارتی مجلس حاکی از آن است که متاسفانه برخی از وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط، تصمیم به راه اندازی مجدد این روش صید مخرب دارند که باید اشاره نمایم مجلس قاطعانه در برابر آن خواهد ایستاد. زیرا هم شغل و معیشت مردم شریف منطقه مورد آسیب قرار خواهد گرفت و هم محیط زیست آسیب خواهد دید. گزارش های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز تایید کننده این موضوع است که وضعیت ذخایر آبزیان بحرانی است. ما اجازه نداریم با شغل و زندگی هزاران نفر صیاد محلی که فقط به منابع آبزی دریا وابسته اند، بازی کنیم.
چرا شیلات به دنبال راه اندازی دوباره صید مخرب ترال صنعتی است
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در مورد حمایتهای دولت در خصوص صید ترال صنعتی، یادآور شد: دولت در مرحله اول توقف صید همکاری خوبی داشت و اشکالات این روش صید و نبود نظارت کافی از طرف سازمان شیلات را پذیرفت و این روش را متوقف نمود، اما متاسفانه در مراحل بعد برای جایگزین نمودن روش صید ترال با سایر روشهای سازگارتر با محیط زیست همکاری لازم را نداشته اند. مجلس همواره به دنبال این موضوع است که هیچ گروهی از جامعه دچار خسارت نشود و در همین راستا به دنبال حل مشکل کشتیهای صید ترال صنعتی بوده و برای فعالیت این کشتیها در آبهای دور اقداماتی را انجام داده است، اما جای تاسف است که سازمان شیلات ایران در این زمینه همکاری لازم را نداشته و اصرار بر راه اندازی مجدد صید مخرب ترال صنعتی دارد.
صید ترال صنعتی برای همیشه در کشور ممنوع شود
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در خصوص توقف دائمی صید ترال صنعتی میگوید: این روش صید به طور یقین تخریب کننده منابع آبزی و زیستگاه آبزیان است و با بهره برداری پایدار از منابع آبزی که زندگی مردم محلی به آنها وابسته است، در تناقض است. صید ترال در بسیاری از کشورهای دنیا یا کاملا متوقف شده و یا در برخی از مناطق ممنوع گردیده است. یقینا این روش باید در کشور ما نیز ممنوع شود. البته در مورد صید سنتی میگو فعلا این روش استفاده میشود که یقینا در آیندهای نه چندان دور نیز باید به دنبال راهکارهایی برای جایگزینی صید میگو با سایر روشهای سازگار با محیط زیست باشیم.
طرحی را برای اصلاح موادی از قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی ارائه نموده است که امیدواریم هر چه زودتر به صحن مجلس برسد
رفیعی با تاکید بر اینکه مجلس گامهای موثری برای توقف دائمی صید ترال برداشته است، اظهار داشت: بر اساس توافق انجام شده قرار شد روشهای صید سازگار با محیطزیست، جایگزین صید مخرب ترال صنعتی شود و همچنین بخشی از کشتیهای مذکور، فعالیتهای صیادی خود را در آبهای دور (اقیانوس هند) انجام دهند که علیرغم تأمین ۷۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق عضویت کنوانسیونهای بینالمللی برای دریافت مجوز صیادی در آبهای اقیانوس هند، حتی یک کشتی از این کشتیها این فعالیت را آغاز نکردند و همچنان به دنبال این هستند که مجوز مجدد صید صنعتی ترال فانوس ماهیان را در آبهای سرزمینی بگیرند! البته مجلس و فراکسیون محیط زیست به دنبال حل ریشه ای موضوع است. در این راستا طرحی را برای اصلاح موادی از قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی ارائه نموده است که امیدواریم هر چه زودتر به صحن مجلس برسد که در صورت این اصلاح، یقینا صید صنعتی ترال در ایران برای همیشه ممنوع خواهد شد.