printlogo


وای به روزی  که بگندد نمک!

فریبا نبوی طهرانی فر- مردم هر گاه بیمار شوند به دکتر مراجعه می‌کنند،  اما اگر  دکتری مریض باشد چه باید کرد؟ اگر پزشکی به درد طمع و مال اندوزی گرفتار باشد، چه می شه کرد؟
اگر دکتری، بدون توجه به درد بیمار، فقط با تجویز بیش از حد دارو و زد و بند با داروخانه، به فکر پورسانت ۷۰۰ میلیونی و پر کردن جیبش باشد ، چکار باید کرد؟ 
چنین  دکتری  را باید به کدام مرکز درمانی هدایت کرد؟ دکتری که درد مردم را دکان کاسبی خود قرار می‌دهد چه علاجی دارد؟
حرص و طمع سیری ناپذیری  که قسم پزشکی و اخلاق حرفه ای را زیرپا میگذارد چه  درمانی دارد؟‌ اخیرا مکالمه ی تلفنی چند دکتر  با برخی  داروخانه داران در فضای مجازي پخش شده که واقعیت  تلخی را نشان می‌دهد.
دکتر: من تمام نسخه هایم را برای داروخانه ی  شما میزنم ، این ماه ۵۰۰ میلیون بدهید و ماه دیگه ۷۰۰ میلیون ! داروخانه دار : آقای دکتر نمیشه مثل ماه قبل ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون بدم ؟ بخدا ندارم !دکتر: نه ، ۵۰۰ بریزید و از ماه بعد ۷۰۰ و اگر نیاز بود الزام با هم می کنیم که من تمام نسخه هام برای داروخانه شما باشه  و  الان هم ۲۰۰ میلیون تخفیف دادم .
و در مکالمه بعدی خانم دکتری که در  داروخانه کار می‌کند خطاب به خانم دکتر پوست  می گوید: منو نگاه کن!  خیلی اضافه داده بودی دختر خوب! ببین دکتر  یه ویتامین c بهش داده بود  یک کرم شب داده و یه هیستامین داده ، شما چهارتا کرم بهش بیشتر دادین ؛ برای روز دادین ، برای عصر دادین ، برای صبح دادین !خانم دکتر! تو میخواستی نگی اضافه تر دادین ، می گذاشتی تو پکیج شون !دکتر داروخانه: نه ، من اصلا هیچی نگفتم برگشتم گفتم شما به اینا حساسیت داری در نهایت دیگه ، چون واقعا عصبانیه و میگه من این همه هزینه کردم و عکس های صورتشو بمن نشون داد خانم دکتر : خب بگو به کم اینا حساسیت نشون میده، بخدا من حوصله ی سرو صدا ندارم دکتر داروخانه: خب خانم دکتر !  تو یک نسخه این همه نچپون دختر خوب !!!!فقط یه نفر باید وایسه اینارو قانع کنه ، ۴ و نیم میلیون را من قانع کردم و  ۲ میلیون تیکه تیکه آوردم ، گفتم اگه  اینو نبری فردا اینجات ترک برمی‌داره،  اینو نبری ، فلانت میکنه خانم دکتر با حالت تایید: خب همین !
*این مکالمات، باور مردم را بهم می ریزد و مانند پتک  بر سشرشان می‌خورد .بیمارانی که از انواع و اقسام بیماری رنج می‌برند  در باورشان نمیگنجد پزشکی  که قسم  خورده و باید  دارای تعهد و اخلاق حرفه ای باشد این چنین با جان و مالشان بازی کند. 
پزشکانی که باید ضامن سلامت و بهداشت جامعه و در خدمت  مردم باشند و تخصص شان  در راس مهم ترین نیازهای جامعه است با چنین رفتارهایی، دیوار اعتماد مردم را بر سرشان خراب می‌کنند. 
هر چند این گفتگوهای تلفنی ، با  پیگیری و رصد مسئولان ذیربط ، موجب  کشف و شناسایی  افراد خاطی  و شبکه های  اخلالگر در عرصه توزیع دارو  شد اما باید دید پزشکانی که با این اخلالگران همکاری می‌کنند چه کسانی هستند ؟ و چرا برایشان  مال اندوزی  بر سلامت مردم  ارجحیت دارد ؟آیا این پزشکان از آن دسته افرادی نیستند که با پول به صندلی و مدرک دست یافته اند و بدون تخصص و تعهد، فقط نام پزشک را یدک می کشند و  به جای طبابت، تجارت و  با جان و مال مردم بازی می‌کنند؟  
آیا جز این نیست که این عده ی خاطی و سودجو  از مهاجرت چندین هزار پزشک و پرستار   سواستفاده کرده و مشغول یکه تازی هستند؟
هر چند که این تخلفات خدشه ای به جایگاه والای پزشکان  دلسوز و متعهد  وارد نمی‌کند و این قشر شریف، همواره ثابت کرده اند که در مراحل و عرصه های سخت، در کنار  مردم  و حافظ سلامتی آنها هستند و در دوران کرونا نیز، به مردم اثبات شد که پزشکان واقعی، دردشان، درد مردم است و تخصص شان ، متضمن سلامتی مردم اما شناخت و پیگیری و معرفی  پزشکان سودجو به مراجع قانونی و  ممانعت از فعالیت این افراد، خدمت به مردمی است که همواره پزشک را محرم خود دانسته و به آن ها اعتماد کامل دارند.