printlogo


با حمایت هدایت کشتی و اجرای آکادمی آموزشی دریایی سیراف؛
دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی در آستانه برگزاری

گروه دانش دریا – امید اسماعیلی - دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی به همت آکادمی دریایی سیراف، با حمایت شرکت هدایت کشتی و همکاری پارک علم و فنّاوری دانشگاه شهید بهشتی با محوریت بنادر هوشمند، فنّاوری‌های نوین در رویکرد‌های دریایی، اقتصاد دیجیتال در صنعت دریایی و دریانوردی، رویکرد‌های نوین فنّاوری و هوشمندسازی در صنعت کشتیرانی با حمایت معنوی سازمان بنادر و دریانوردی و شورای عالی صنایع دریایی و حمایت مالی شرکت هدایت کشتی 5 و 6 شهریورماه در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
 به گزارش خبرنگار اقتصادسرآمد، حسن ضیایی دبیراجرایی دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی و سید محمدرضا قادری رئیس هیات مدیره شرکت هدایت کشتی به بهانه برگزاری دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی در محل شرکت هدایت کشتی میزبان جمع محدودی از خبرنگاران بودند و به اهم اهداف برگزاری این رویداد پرداختند.
دبیراجرایی دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی با اشاره به اثر‌بخش بودن اولین رویداد فنّاوری و کارآفرینی صنایع دریایی در سال 1400 گفت: خوشبختانه این رویداد با حمایت معنوی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می شود.
حسن ضیایی با تشریح جزییات برگزاری این رویداد، افزود: بخش‌های مهم رویداد فنّاوری و کارآفرینی دریایی (MTS) شامل: سخنرانی، کارگاه فنّاوری، نمایشگاه تخصصی، کلوپ مدیران دریایی، نشست رو در رو صاحبان صنایع و شرکت‌های فنّاور و معرفی استارت آپ‌ها است.
وی اضافه کرد: در کنار معرفی فنّاوری‌های نوین صنایع دریایی و دریانوردی به جامعه دریایی ایران، تسهیم دانش و تجربیات متخصصان و علاقه‌مندان به صنعت دریایی و دریانوردی در سطح بین‌المللی، ایجاد ارتباط مستقیم شرکت‌های فنّاور با صاحبان صنایع دریایی و دریانوردی، معرفی توانمندی‌های داخلی و خارجی و ایجاد انگیزه در ایده پردازان و مهندسان جوان به عنوان دیگر اهداف این رویداد است.
وی با بیان این که اغلب رویدادهای دریایی کشور رنگ و بوی تجاری دارند اما این رویداد با قصد و هدف ارتقاء و تبادل دانش ذینفعان و دانشجویان و فعالان این حوزه و کارآفرینی برپا می شود و هدف تجاری ندارد.
وی افزود: معمولا نیمه اول سال رویدادهای دریایی کمرنگ هستند و همایش ها ارگان های دریایی به نیمه دوم سال موکول می شوند، خوشبختانه با همایش دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی هیچ برنامه موازی وجود ندارد.
ضیایی با اشاره به ظرفیت های سواحل و دریاهای کشور تصریح کرد: این ظرفیت ها در جهت رشد اقتصاد کشور به جریان نیفتاده و مردم ما از مزیت اقتصاد دریا بهره لازم را نبرده اند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این رویداد حمایت نکرد
دبیراجرایی دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی افزود: نمایندگانی از کشورهای عراق و اسپانیا به این رویداد دعوت شده اند و سازمان بنادر و دریانوردی و شورای عالی صنایع دریایی همکاری خوبی با مجموعه برگزارکنندگان این رویداد داشته اند اما متاسفانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این رویداد حمایت نکرد.
ضیایی اضافه کرد: تمام شرکت کنندگان این رویداد می توانند در 12 کارگاه جنبی این رویداد به صورت رایگان شرکت کنند و 40 نفر از نخبگان دانشگاهی نیز با حمایت هایی که صورت گرفته امکان شرکت در این کارگاه های آموزشی را کسب کردند.

رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی محل طرح و بررسی چالش های پیش روی اقتصاد دریاپایه است
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی در این نشست خبری به عنوان حامی مالی برگزاری دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی از این رویداد به عنوان یک ظرفیت بسیار مطلوب برای طرح موضوع و بررسی چالش های پیش روی اقتصاد دریاپایه نام برد و گفت: امیدواریم چالش های شرکت های فعال در صنایع دریایی، در این رویداد طرح و مورد بررسی قرار گیرد و برای این چالش ها راهکارهایی با ظرفیت های داخل کشور تعریف شود.
حسین صاحبی با اشاره به فرصت های بی نظیر و فراوان دریا برای درآمدزایی در حوزه کسب وکارهای نوین در کشور گفت: متاسفانه در کشورمان اقتصاد دریاپایه نحیف و بی جان است. در واقع از ظرفیت واقعی این حوزه استفاده کافی نمی شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مصائب و مشکلات پیش روی دریانوردان اشاره کرد و گفت: چالش های قانونی در حوزه حقوق و دستمزد فعالان حوزه دریایی وجود دارد که مانع جذابیت مشاغل دریایی شده است برای جذب نیروی انسانی ماهر بایستی این موانع برطرف شوند.
مدیرعامل شرکت هدایت کشتی با بیان اینکه نوسازی ناوگان و تجهیزات دریایی موانع جدی پیش رو دارند برای مثال الزام و فشار به ما فعالان صنایع دریایی برای تامین ناوگان و تجهیزات از صنایع داخل کشور به عنوان شرط دریافت تسهیلات، یکی از این موانع است.
صاحبی الزام خرید و تامین ناوگان و تجهیزات دریایی از سازندگان داخلی موجب می شود که نتوانیم در مواردی که تولید داخل توان پاسخگویی به نیاز ما را ندارد و یا قیمت آن رقابتی نیست یا کیفیت لازم را ندارد، برای تامین نیاز خود از محل واردات، وام بانکی دریافت کنیم.

سیاست گذاری های کلان اقتصاددریاپایه باید مشارکت محور باشد
سید محمدرضا قادری، رئیس هیات مدیره شرکت هدایت کشتی نیز در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از اقتصاد دریاپایه گفت: دریا، محل مشارکت و همکاری است و سیاست گذاری های کلان کشور نیز در این حوزه باید مشارکت محور باشد این درحالیست که چشم انداز توسعه دریایی کشور به نحوی نوشته شده که از آن، معنای مشارکت حاصل نمی شود.
به گفته وی، فعالیت های دریایی در بحث نیروی انسانی با کمبود مواجه است و این کمبود باید با شناساندن و معرفی ظرفیت های درآمدزایی مشاغل دریایی و گره گشایی از مشکلات این مشاغل برطرف شود.
روزنامه دریایی اقتصادسرآمد حامی بخش خصوصی بوده در همین راستا آمادگی دارد مسائل و مشکلات پیش روی آن ها را به صورت ویژه در نشست های تخصصی حوزه اقتصاد دریا پایه به بحث و گفت و گو گذاشته و در تریبون های این هلدینگ رسانه ای تحت عنوان نسخه چاپی و دیجیتال روزنامه، سایت های «اقتصاددریایی»، اقتصادسرآمد و اقتصادسرآمد آنلاین منتشر کند.