printlogo


مصوبه کمیسیون تلفیق با رویکرد هزینه - فایده بازنگری شود؛ اقتصادسرآمد بررسی می کند
وزارت گردشگری و کمیسیون تلفیق؛ بیایید گفت و گو کنیم

گروه دانش دریا - امید اسماعیلی - همه چیز از موافقت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای «واردات شناورهای تفریحی» شروع شد. آن‌جا که انجمن مهندسی دریایی ایران را وا داشت به صدور نامه‌ای به رییس مجلس؛ نامه‌ای که هم حکم بیانیه داشت و هم حکم استمداد. درخواستی برای لغو مصوبه کمیسیون تلفیق که به‌طور مشخص، واردات کشتی ‌های گردشگری و شناورهای تفریحی را مخل صنعت کشتی‌سازی ایران می داند.
در همین رابطه، ريیس انجمن مهندسی دریایی ایران نامه‌ای به محمد باقر قالیباف ريیس مجلس شورای اسلامی ایران با موضوع «درخواست لغو مصوبه کمیسیون تلفیق مرتبط با واردات کشتی‌های گردشگری، شناورهای تفریحی» ارسال کرد که هم‌زمان رونوشت این نامه به دفتر رهبری معظم انقلاب و ريیس جمهورایران ارسال شده است.
نامه ای با چند بند مهم که از محمد باقر قالیباف -ریاست مجلس شورای اسلامی- ضمن مخالفت صریح با مصوبه یاد شده درخواست کرده که در راستای تقویت اقتصاد گردشگری انجمن مهندسی دریایی ایران این مصوبه را لغو کنند.

تاکید دوباره انجمن مهندسی دریا
انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن اعلام مجدد آمادگی برای ارائه مشورت‌های تخصصی پیشنهاد می‌کند، مصوبه مد نظر مجددا با رویکرد هزینه – فایده مورد بازنگری قرار گیرد. 
دربخشی این بیانیه صریح آمده است: آزادسازی واردات کشتی‌های تفریحی نه تنها نتایج اقتصادی قابل توجه را به دنبال نخواهد داشت؛ بلکه موجب واردکردن ضربه بر بدنه نحیف صنعت کشتی‌سازی -به‌خصوص بخش خصوصی این صنعت- به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصاد دریاپايه خواهد شد. متذکر می‌شود، مصوبه یاد شده در تضاد با مصوبات دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی به منظور نوسازی ناوگان دریایی کشور با حداکثر استفاده از کالای ایرانی نیز قرار دارد.

نشستی برای جذب سرمایه گذاری و تامین منابع مالی ساخت کشتی 
همین موضوع بهانه‌ی برگزاری سومین نشست هم‌اندیشی انجمن مهندسی دریایی را فراهم کرد تا این که گرد آیند و برنامه نوسازی ناوگان دریایی کشور را به منظور بهره‌گیری از ظرفیت شبکه متخصصان کشور برای ارزیابی روند اجرایی طرح جایگزین شناورهای استیجاری خدمات‌دهنده به سکوهای نفتی به بحث و گفت و گو بگذارند.
با هدف دنبال‌کردن این هدف و برای هدف‌مند کردن تبدیل مصوبه شورای عالی صنایع دریایی به یک مطالبه عمومی از سوی جامعه صنایع دریایی و هم‌چنین ترسیم مسیر راه پیش‌رو برای جذب حداکثری بازار نیاز کشور به انواع کشتی‌ها به‌وسيله صنایع داخلی، از کلیه شرکت‌های سرمایه‌گذار و سازندگان شناورها دعوت شد تا با حضور موثر در سومین نشست هم‌اندیشی با موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی ساخت کشتی که با همکاری شورای عالی صنایع دریایی کشور و شرکت ملی نفت ایران برگزار خواهد شد، انجمن را در راستای ارتقای صنایع کشتی‌سازی کشور به‌عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد دریا، همراهی نمایند.
این نشست با حضور درخشان، نماینده سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون صنایع مجلس، مقیسه معاون امور سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران، اعضای هیات مدیره انجمن، کارشناسان مرتبط و فعالان حوزه صنایع دریایی، یکم شهریورماه در ساختمان شهید نادری صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.(مشروح این نشست را به زودی در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد بررسی و منتشر می کنیم.)

آیا سود در واردات بی‌‌رویه است یا در مهار تورم و رشد تولید؟
به دنبال انتشار گزارش روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مبنی بر «چراغ سبز به واردات کشتی‌های تفریحی» که با تحسين كميسيون تلفيق مجلس براي اين رويكرد تابوشكنانه و انقلابي، ورود كشتي‌هاي تفريحي را هم براي صنعت كشتي‌سازي ايران، و هم براي توسعه صنعت گردشگري دريايي ايران لازم و مفيد ارزيابي کرد. سایت روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی(مارین نیوز) متنی تحت عنوان مصاحبه با حسن رضا صفری -ريیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران- ترتیتب داده است که در ادامه بدون ویرایش و بدون هيچ دخل و تصرفي، در اقتصادسرآمد منتشر می‌شود که در ذیل با هم می خوانیم:

به دنبال اعلام مخالفت انجمن با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای آزاد سازی شناور های تفریحی واکنش هایی توسط بعضی از افراد و نهادها مطرح گردید تا حدی که این اقدام مجلس را شجاعانه و در راستای توسعه گردشگری دریایی تلقی گردیده و واکنش انجمن را احساسی، غیر منطقی، در راستای حفظ منافع جمعی محدود ذکر شده است. نظر شما در ارتباط با اینگونه واکنش ها چیست؟
صفری: به نظرم ما گفتگو را ادامه دهیم و قضاوت را به مخاطب واگذار کنیم. زیرا مخاطب به خوبی می ‌تواند تشخیص دهد که آیا سود در واردات بی ‌رویه است و یا سود در مهار تورم و رشد تولید و آن هم رشد تولید در بخشی که اتفاقاً اشتغال زاترین بخش صنایع دریایی است. همچنین مخاطب به خوبی تشخیص می دهد که نباید به بهانه توسعه بخشی مثل بخش گردشگری دریایی به بخش دیگر اشتغال زا که منجر به رشد تولید و فناوری می‌گردد ضربه زد. یا باید از محل توسعه سایر بخش ‌ها مثل گردشگری و نوسازی ناوگان برای سایر بخش ‌ها بازارسازی نمود تا همه بخش‌ های یک صنعت و یک صنف به طور یکپارچه رشد و ارتقا یابند. فراموش نکنیم که در کشور ما قبلا شناورهای گردشگری پیچیده ‌تر و با تکنولوژی بالاتر ساخته شده است و این بخش بخشی نیست که بتواند توان و ظرفیت صنعت داخلی را زیر سوال ببرد.
اصلی ترین هدف هیئت مدیره در چشم انداز توسعه انجمن همانطورکه بارها اعلام گردیده، توسعه اقتصاد دریا محور است. این یک شعار تنها نیست و میتوانید آثار آنرا در فعالیت های هیئت مدیره طی 4 ماه گذشته به وضوح مشاهده نمائید تا حدی که به عدم حذف موضوع کلیدی اقتصاد دریامحور از لایحه برنامه هفتم منجر گردیده است.
حوزه اقتصاد دریا محور فعالیت های اقتصادی مختلف و متنوعی را در بر میگیرد. هر یک از این فعالیت ها به صورت های مستقیم، غیر مستقیم و القایی بر اقتصاد کشور تاثیر گذارند. به عنوان نمونه، توسعه آبزی پروری دریایی به صورت مستقیم موجب توسعه کسب و کار قشر ماهیگیران میشود، به صورت غیر مستقیم موجب توسعه کسب و کار سازندگان تجهیزات پروش ماهی در قفس و کشتی های پشتیبانی می گردد. از سوی دیگر، توسعه درآمدها به صورت القایی موجب توسعه هزینه کرد شاغلین حوزه های اشاره شده در سایر اقلام های تولیدی و مصرفی کشور میگردد. این موضوع را میتوان در سایر فعالیت های دریایی مشاهده نمود.

منظور شما اینست که هدف انجمن توسعه رفاه مردم است و گروه خاصی را هدف گزاری نکرده است؟
صفری: دقیقا، موضوع ارزش افزوده القایی یک مبحث مهم در اقتصاد است. اما در مورد منطقی بودن اقدام انجمن باید عرض کنم که اولین اقدام منطقی در توسعه اقتصاد دریا محور ارائه تعریف دقیق و روشن از اقتصاد دریا محور است. اقدام بعدی تعیین سهم آن از اقتصاد کشور به تفکیک اجزای اصلی و اقدام بعدی هدف گذاری توسعه به تفکیک اجزا و با ارائه برنامه های عملیاتی و در نهایت پایش و اصلاح برنامه است. خوشبختانه موارد فوق در مصوبات دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی و دستور رئیس محترم جمهور که پیرو جلسه فوق به سرپرست وقت وزارت صمت ابلاغ نموده اند به روشنی لحاظ گردیده و توسط انجمن در حال پیگیری است.

آیا منظورتان اینست که باید به موضوع توسعه گردشگری دریا محور به عنوان یکی از اجزای موضوع کلیدی اقتصاد دریا پایه نگاه کرد؟
صفری: بله، همینطور است. دلیل اتخاذ تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس، توسعه اقتصاد گردشگری ذکر شده است. باید مراحل ذکر شده طی شود تا مشخص گردد که تصمیم صورت گرفته چه تاثیری بر اقتصاد دارد. این موضوع نیازمند به دسترسی به اطلاعات دقیق از ارزش فعالیت های گردشگری است. خوشبختانه تشکیل سامانه حساب های اقماری گردشگری توسط وزارت میراث فرهنگی در حال تدوین است و به نظر میرسد مراحل پایانی را جهت ورود به عرصه برنامه ریزی طی می کند ولی متاسفانه فقط در حد جمع آوری اطلاعات حمل و نقل مسافرت های دریایی به موضوع گردشگری دریا محور ورود نموده است در حالیکه سهم متوسط جهانی گردشگری دریا محور از اقتصاد دریا محور 24 درصد و در نمونه کشورهایی نظیر ایرلند حدود 50 درصد است.
بنده از این موقعیت استفاده و مسئولین محترم گردشگری و کمیسیون تلفیق مجلس را دعوت می کنم تا طی میزگرد تخصصی مشترک در این باره بحث و گفتگو کنیم. در اینجا به صورت اختصار و بر اساس آمار و اطلاعات سایر کشورها عرض میکنم که این تصمیم نه تنها تاثیر اندکی بر توسعه اقتصاد گردشگری ساحلی دارد بلکه موجب تعطیلی کسب و کارهای مرتبط با ساخت انواع قایق ها و کشتی های گردشگری خواهد گردید. ضمن اینکه این مصوبه در مغایرت با مصوبات دهمین جلسه شورای عالی صنایع دریای قرار دارد. البته موضوع واردات کشتی های کروز به دلیل پیچیدگی این نوع از کشتی ها خارج از اعتراض انجمن است.قطعا برگزاری این میزگرد و میزگردهای مشابه در حل چالش های حوزه اقتصاد دریا محور مفید خواهند بود. مارین نیوز به نوبه خود ضرورت برگزاری این میزگرد را اطلاع رسانی خواهد نمود. متشکرم.

پی‌نوشت روزنامه اقتصادسرآمد: 
به نظر می‌رسد بين آن چه که در مصاحبه جناب صفری و نامه انجمن به قالیباف،  قدری تفاوت احساس می‌شود که قابل بررسی و گفت و گو است.
هم‌چنین این بیان که در جریان برگزاری سومین نشست هم‌اندیشی انجمن مهندسی دریایی از سوی دبیر انجمن مطرح شده است که قالیباف اعلام کرده است: «برخی به دنبال تنش و ایجاد خلا بین دولت و مجلس هستند» كه امیدواریم منظورشان انجمن مهندسی دریایی نباشد! جای تامل دارد. 
ما در تحریریه روزنامه دریایی اقتصادسرآمد ضمن حمايت از برگزاری نشست‌های انجمن مهندسی دریایی، براي روشن‌گري بيش‌تر، آماده گفت و گوی تفصیلی با هیات مدیره و اعضای محترم انجمن مهندسی دریایی ایران هستیم.
مخالفت با یک موضوع مطرح شده الزاما به معنی دشمنی یا ایجاد اختلاف نیست بلکه بیان موافق و مخالف ماهیت یک هم اندیشی را تشکیل می دهد بنابراین سخن اخیر قالیباف تحت عنوان «عده ای به دنبال ایجاد اختلاف بین دولت و مجلس هستند» موجه نمی دانیم بلکه طرح ایده های توأمان موافقان و مخالفان به معنی هم اندیشی واقعی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر تضارب اندیشه ها شکل می گیرد.